Pojďte objevovat svět s Amerigem a Magalhãesem

amerigo a magalhes 200Přemýšleli jste někdy, proč se Amerika nejmenuje podle svého obyvatele Kolumbie? Pokud byste se rádi dozvěděli víc nejen o pojmenování Nového světa, vydalo pro vás nakladatelství Beta knihu o dvou význačných mořeplavcích. Výborný romanopisec Stefan Zweig v knize Amerigo a Magalhães líčí dva odlišné příběhy cestovatelů, kteří změnili vnímání světa.

Stefan Zweig (1881–1942) byl rakouský prozaik židovského původu, esejista, básník a překladatel z francouzštiny a angličtiny do němčiny. Absolvoval filozofii, germanistiku a romanistiku v Berlíně, v roce 1904 získal ve Vídni titul doktora filozofie. Často cestoval. Po anšlusu Rakouska v roce 1938 emigroval do Velké Británie. Psal, pořádal přednášková turné a vystupoval proti fašismu. V roce 1941 odjel se svou druhou ženou a spolupracovnicí Lottou Altmannovou do brazilského města Petropolis, kde společně dobrovolně ukončili svůj život poté, co se k němu dostaly zprávy o ničení kulturních hodnot nacisty.

Kniha je rozdělena na dvě nevyvážené části. První se jmenuje Amerigo a věnuje se zajímavé premise: Kolumbus objevil Ameriku jako zemi, ale až Vespucci objevil světadíl pro lidi. Uvádí do kontextu historickou situaci a lépe tak osvětluje, jak to v minulosti bylo s mořeplavci a objeviteli. Bohužel mi první část přišla velmi deskriptivní, nezáživná a použití vsuvek původního jazyka s následným překladem mě iritovalo. Klidně bych si vystačila se závěrečnou kapitolou Kdo byl Vespucci?, která shrnuje život tohoto italského dobrodruha.

Druhá a o poznání delší část s podtitulem Příběh velkého muže se zabývá životem a odkazem portugalského objevitele Fernãa de Magalhãese. Už úvodní kapitola, ve které autor přemítá o tom, proč ho zaujal životní příběh Magalhãese zaujme a pohltí. Oproti první suché části je tato sekce plná nadšení a čte se velmi dobře. Líbí se mi, že i zde autor poskytuje informace o pozadí toho, proč se v minulosti vlastně cestovalo, tedy za kořením. Dává nám i informace o samotném Portugalsku, jak to bylo s jeho geografií i historií a připomíná nám další významné mořeplavce této země (Vasco da Gama, Caboto, Pinzón). Nebudu tady rozpitvávat životopis Magalhãese, ale jeho odkaz, obeplutí zeměkoule a tudíž důkaz, že je země kulatá, je tu s námi pořád.

Autorovi muselo dát pořádnou práci, dát příběhy dohromady, jelikož jsou plné fakt, informací a svědectví z dob dávno minulých. Objevování nových světů je vděčná látka a Zweig se jí zhostil na výbornou. Tato kniha však není čtením pro masy, jelikož je nabytá fakty a první část je dosti suchopárná. Jistě se zalíbí zeměpisářům a dějepisářům, ale pro čtenáře ne tak znalé kontextu a reálií bude znamenat trochu oříšek. Přesto ji doporučuji na čtení a doplnění vzdělání, přinejmenším druhý oddíl jistě upoutá!

amerigo a magalhes

Název: Amerigo a Magalhães
Autor: Stefan Zweig
Originální název: Amerigo.Die Geschichte eines historischen Irrtums/ Magellan.Der mann und seine Tat. (1954)
Žánr: historie
Nakladatelství: Beta
Rok vydání: 2019, pevná vazba
Počet stran: 320
Hodnocení: 65 %

Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Český krtek v CIA aneb Spletitá cesta jednoho podivína do nitra nejdůležitějších tajných služeb světa

krtek200V poslední době jsou knihy o skutečných agentech a tajných službách dost populární a na trhu jich najdete celou řadu. K těm nejprodávanějším patřil loni titul Český krtek v CIA, který vyšel v nakladatelství Prostor.

...

Prosincové pražské divadelní události

divadelni tipyAneb přehled toho, co byste si rozhodně neměli nechat ujít, co zaujalo redakci K21 a kam se vypravit zahnat předvánoční stres. Tipy na premiéry i zajímavé akce týkající se divadelního světa. Necháte se nalákat?

...

RETRO: Rozhovor Francise Forda Coppoly
ImageSedmdesátá léta  se stala zlatým obdobím amerického režiséra Francise Forda Coppoly, který proslul zejména filmovou adaptací Kmotra, jehož první díl byl oceněn třemi oscarovými soškami. Mezi prvním a druhým dílem této mafiánsk...