Legendární krautrockové album Tago Mago slaví čtyřicátiny
Reklama
Banner

Legendární krautrockové album Tago Mago slaví čtyřicátiny

Email Tisk
Image40 let uplynulo od vydání alba Tago Mago - majstrštyku západoněmecké progresivní kapely Can. Toto dvojalbum vyprovokovalo pestrou škálu reakcí, a to od nekritického nadšení až po nechápavé kroucení hlavou. Tvorba experimentátorů z Can zněla  podivně a nepřístupně, ovlivněna avantgardou, světovým folklórem, klasickou hudbou, jazzem i ranou tvorbou Velvet Underground či Franka Zappy. Neobvyklý zvuk Can ovlivnil mnoho pozdějších interpretů, jako jsou kupř. Joy Division, David Bowie, Brian Eno, Talking Heads, Talk Talk, Primal Scream, Radiohead či Sonic Youth.

 


Jádrem seskupení se stal baskytarista Holger Czukay, jenž se staral také o editaci, výběr a vrstvení  stop, kytarista Michael Karoli, hráč na bicí a perkuse Jaki Liebezeit, klávesista Irmin Schmidt a v době vzniku alba také japonský zpěvák Damo Suzuki. Can nebylo seskupení jednoho či dvou hudebníků, hráči byli rovnocenými partnery. Kapela zkrátka fungovala jako celek. O sehranosti skupiny není možno pochybovat, důkazem je řada archivních záznamů z živých vystoupení, při nichž hráči dlouze improvizovali na témata jednotlivých skladeb.

Album Tago Mago vznikalo poměrně netradičním způsobem. Písně jsou sestříhány z dlouhých studiových improvizací, přičemž hudebníci sami si často nebyli vědomi faktu, že jsou právě nahráváni. Výsledkem je více než sedmdesátiminutový pečlivě sestavený duševní výplach, jenž je charakteristický monotónním bušením bicích, řezavou minimalistickou kytarovou hrou v kombinaci s prapodivným "zpěvem". Suzuki zpívá nesrozumitelnou angličtinou, často však přechází do své mateřštiny, šeptá, kvílí, komolí slova, drmolí či přestává artikulovat docela. Rytmická sekce slouží jako základní kostra, na tu jsou vrstveny další stopy, elektronické vrstvy atd.

 

Image


Posluchačsky nejpřístupnější je hned první část alba, která je tvořena trojicí skladeb Paperhouse, Mushroom a Oh Yeah. Následuje dvacetiminutová mozaika Halleluwah, Aumgn je instrumentální skladba, která by skvěle posloužila jako podkres němého hororu, soustředěný poslech však vyžaduje pevné nervy. Do podobné kategorie patří také Peking O. Závěrečná Bring Me Coffee or Tea je poměrně stravitelnou tečkou na závěr. Album je typické hutnou schizofrenní atmosférou, která dokáže řadu posluchačů spolehlivě odradit. Cílem hráčů však nebylo nahrát album chytlavých melodií a veselých popěvků. Za zmínku stojí množství zvukových experimentů, jako jsou převrácené vokály či nejrůznější elektronické smyčky. Při příležitosti čtyřicátého výročí alba byla vydána speciální edice doplněná o záznam živého vystoupení z roku 1972.

Zdroj: wikipedia.org

 


Literatura

Furyborn – dvě královny povstanou. Jedna aby nás zničila, druhá aby nás zachránila.

 

furybornRielle Dardennová a Eliana Ferracotová jsou dvě mladé a silné ženy, které od sebe dělí několik tisíc let a jejich příběhy nemají na první pohled nic společného. Až do chvíle, kdy se protnou a spojitost mezi nimi rozhodne o osudu světa.

 <...

Divadlo

Manželské vraždění jako dárek k výročí

manzelske vrazdeni perexNelekejte se, krev v tomto článku nepoteče. Řeč je o divadelní hře Manželské vraždění francouzského dramatika Erika-Emmanuela Schmitta, kterou si přidalo do repertoáru Městské divadlo Z...

Film

Nad námi Elysium jako běžným smrtelníkům nedostupné místo

200 filmJihoafrický režisér Neill Blomkamp upoutal nezvyklou sci-fi Distrikt 9, v němž se zcela obešel bez obvyklých žánrových klišé a příběh vybudoval jako varování před rasovými předsudky a ústrky, které postihnou zbídačené mimozemšťany, kteří nalezli pramál...