SONATA ARCTICA: STONES GROW HER NAME – neočekávané se stalo skutečností

SONATA ARCTICA: STONES GROW HER NAME – neočekávané se stalo skutečností

Tisk

altNejnovější album finské metalové stálice bylo mezi jejími fanoušky očekáváno s velkým napětím. Po předchozích dvou albech Unia a The Days of Grays, v nichž kapela definitivně opustila svůj přímočarý power a speedmetalový styl z období Eclipticy a Silence s výraznými refrény a zapamatovatelnými texty a melodiemi, se nyní dalo čekat v podstatě cokoliv. Ani dopředu zveřejněný cover, vyvedený ve starorůžové, na němž na taburetce z kláves sedí ohlodaná žena s ohlodaným jablkem místo hlavy, příliš neuklidnil. A když už sama kapela naznačovala, že to bude hodně odlišné a překvapivé, dohadovali jsme se, jestli pro tentokrát nasadí dechovku, growl nebo africké tamtamy.

A neuhodli jsme nikdo. Sonata Arctica se nám na své nejnovější nahrávce předvedla doslova v životní formě. Najdeme tady to nejlepší z Unie a The Days of Grays, ale nabité milióny voltů nové energie a drajvu. Najdeme tady i odezvy nejranějších alb Sonaty, nějaká ta zlomená srdce, i tu ženskou - potvoru, která zpěváka Tonyho Kakko trápí už dlouhá léta, ale najdeme toho tady mnohem, mnohem víc. A je to hodně překvapivé a je to prostě báječné. Ovšem vzhledem k tomu, že se jedná o kapelu zkušenou a mnoha léty osvědčenou, tentokrát v hodnocení přitvrdím a nedám plných 100 %, jak jsem měla původně v úmyslu. Samozřejmě se níže dozvíte, proč.

alt

Ale nejdřív se musím ještě trošku vrátit do historie. Už jsem tu zmínila dvě předchozí alba - Unii, která je pro mě jakýmsi rozcestníkem, kde si kapela ještě trochu „bez ladu a skladu“ zkoušela, co všechno dokáže zahrát a jak to její fans vezmou. Jsou tu skladby řekněme hodně experimentální a někdy dost těžko stravitelné pro ty, jejichž synonymem pro Sonatu je FullMoon a Letter to Dana. A následující placka The Days of Grays mě vyloženě naštvala. Jak si to představují? Tohle že je moje milovaná speedmetalová Sonata? Tihle staříci, byť úžasní (The Last Amazing Grays), kteří už se necítí na to, dál vést smečku, a chtějí své místo přenechat mladším? Copak svět opravdu končí a Sonata s ním? V textech se to jen hemžilo šedou barvou a ani melodie na první poslech nechytly za uši, snad s výjimkou Flag in the Ground, která se ale později ukázala být téměř dokonalým remakem jejich pradávného dema Black Out, nahraného ještě pod názvem Tricky Beans. Pravda - na následném turné mě kapela dokonale přesvědčila o opaku. Nejsou to žádní staříci, umí to parádně rozjet a svět tímto albem rozhodně nekončí. Postupně jsem mu i já dokázala přijít na chuť a našla v něm spoustu krásných motivů, melodií a nápadů, které prostě jen potřebovaly víc času, aby je posluchač objevil a náležitě ocenil.

A na sedmém studiovém albu jako by se všechny ty křivolaké pěšinky, cestičky a někdy i slepé uličky spojily, Sonata Arctica se vymotala z jejich bludiště a plným tempem vyráží po dálnici ve svém novém a nablýskaném metalovém bouráku. Ano, jsou tu motivy, melodie i nápady, které mi připomínají jejich dřívější tvorbu. Ovšem v žádném případě se nedá mluvit o vykrádání sebe sama. Je to prostě charakteristický styl a hudební rukopis Tonyho Kakko, hlavního a v podstatě jediného autora hudby i textů. Tentokrát nám nachystal jedenáct parádních chuťovek, jednu lepší než druhou.

Hned na začátek nám Sonata naservírovala čtyři krásné pecky - Only The Broken Hearts (Make It Beautiful), což je v podstatě vypulírovaná klasika, Shitload O' Money, u které nedokážu zůstat sedět v klidu, Losing My Insanity s krásným klavírním intrem - tahle věc by se v poněkud očesanější podobě mohla klidně vyskytovat na některém z prvních alb Sonaty, ale teď už jsou o velký kus cesty dál. A čtyřka Somewhere Close To You už nenechá nikoho na pochybách, že poněkud vyměklá a zešedlá Sonata z The Days of Grays už je kdesi ve věčných lovištích a místo ní je tu pořádně nazlobená divoká šelma.

alt

Singl I Have A Right si zaslouží samostatný odstavec. Tak za prvé - má neuvěřitelně ohavný obal, za který dávám procento dolů. A za druhé - píseň sama je skvělá, geniálně jednoduchá a jednoduše geniální melodie se usadí v hlavě na první poslech a už se jí nezbavíte a co se námětu týče, i přes naroubované citáty z Deklarace práv dítěte v tom mám jasno - Caleb se konečně vypořádal s otcem.

Pak přichází první pomalejší věc - Alone In Heaven. Jsem v podstatě ráda, že se Sonata aspoň tu a tam vrátila ke klasické konstrukci sloka - refrén - sloka ..., ale tady mě to mnohonásobné opakování stejných frází už ke konci malinko nudí. To je ten druhý bodík dolů. A odteď už budu jen chválit.

The Day - napsal někdy někdo jiný metalovou baladu na téma tsunami? Pokud ano, ke mně nedorazila. Krásná a dojemná věc.

Cinderblox - co má zase být tohle? Folsom Prison Blues Made in Suomi? Mám za to, že Sonata právě stvořila nový hudební styl. Když jsem to banjo viděla na videu z natáčení, byla jsem přesvědčená, že Sonata jen „zametá stopy“ - na žádném z jejich předchozích videí, pokud vím, se neobjevilo téměř nic z toho, co pak zaznělo z CD. Omyl! Tahle věc je asi největším překvápkem na celém albu - a já jim ten jejich countrymetal žeru i s navijákem. Bomba!

Závěr alba, po další baladě Don't Be Mean, kterou bych zařadila spolu s Alone In Heaven do kategorie „nenadchne, neurazí“, korunují dvě parádní epické skladby, tématicky navazující na píseň Wildfire z alba Reckoning Night. Ale zatímco jednička je klasická speedmetalovka, Wildfire II a III přinášejí dohromady přes čtvrt hodiny skvělého hudebního materiálu v mnoha různých odstínech a náladách (včetně nově stvořeného countrymetalu), který bych si i společně s jedničkou klidně dokázala představit jako téma pro napínavý film.

alt

Nakonec ještě pochvala pro zpěváka - Tony Kakko se už sice nevydává do tak závratných výšek jako v prvních několika albech, ale zato se do toho dokázal znovu parádně opřít a jeho vokály mají opravdu grády a dynamiku. Excelují ale i ostatní členové skupiny. Klávesák Henkka se urputně probojovává mezi metalovou špicu - a tady dostal hodně prostoru, aby předvedl, co dokáže. Obě kytary - Eliasova sólovka i Markova basa - jsou naprosto fantastické a bubeník Tommy Portimo, který je spolu s Tonym Kakko jediným zakládajícím členem, který v kapele hraje po celou dobu její existence, je ostřílený veterán, kterému se nedá vytknout vůbec nic.

Takže teď už jen zbývá těšit se na den, kdy nám Sonata Arctica přiveze své nové album představit na živém koncertu. A vzhledem k rozsáhlé základně fanoušků se určitě dočkáme. Jediná nejistota je - Praha nebo Zlín? Nejlíp oboje!! A co nejdřív.

STONES GROW HER NAME

Interpret: SONATA ARCTICA
Tony Kakko (zpěv)
Elias Viljanen (kytara)
Tommy Portimo (bicí)
Marko Paasikoski (baskytara)
Henrik „Henkka“ Klingenberg (klávesy)

Žánr: metal

Skladby:
1. Only The Broken Hearts (Make You Beautiful) (3:24)
2. Shitload Of Money (4:52)
3. Losing My Insanity (4:03)
4. Somewhere Close To You (4:14)
5. I Have A Right (4:48)
6. Alone In Heaven (4:32)
7. The Day (4:15)
8. Cinderblox (4:04)
9. Don't Be Mean (3:18)
10. Wildfire II: One With The Mountain (7:54)
11. Wildfire III: Wildfire Town Population 0 (7:57)

Vydavatelství: Nuclear Blast
Hodnocení: 98 %

Zdroj foto: sonataarctica.info


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Na slovíčko s pořadatelkami festivalu Culturea

culturea rozhovor200Už 24. a 25. dubna se Zlín promění n město opěvující Japonsko a Itálii. Stane se tak v rámci festivalu Culturea, o kterém jsme vás na našem webu již informovali. Nyní si můžete p...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Thovt: Odhalení Kersin Simoné je jako posezení na letní louce

thovt odhalení - kopieKerstin Simoné znám už z jejích předchozích knih a vím, že kombinuje velmi dobré psychologické postřehy a vzletnou moudrost čerpanou od Thovta, jejího duchovního průvodce, boha moudrosti a rozvoje – že se zamýšlí i velice široce nad lidstvem...

Divadlo

Když kamarádi už nejsou, co bývali

fuk 200Divadlo pod Palmovkou opět hraje po rekonstrukci ve svých prostorech. Jednou z premiér aktuální sezóny je i hra nizozemské autorky Marie Goos, která poukazuje na to, že časy a lidi se mění, i když byli skálopevně přesvěd...

Film

Šokující film Ghoul, nyní nově na DVD

ghoul 200

Horor s názvem Ghoul aneb Hlad má mnoho podob, který měl dvě premiéry, jednu v USA a druhou 26. února v Praze, nyní nově vychází 8. července na DVD i Blu-ray ve společnosti Magic Box. Režisérem je kaskadér a sc...