Pocity z Paříže

Pocity z Paříže

Email Tisk

CERMAQUE DEMON200Je radostné pozorovat, kolik písničkářů si v posledních letech vydobylo místo na domácí hudební scéně. Album Démon v Paříži je dalším důkazem nadějného trendu. Třináct písní vzniklo v tvůrčí dílně firmy Cermaque. Za ní se skrývá Jakub Čermák, mladý muž s kořeny v Teplicích, který se tak trochu potatil.

 

 

Pokud to nevíte, tak otcem básníka a muzikanta narozeného v roce 1986 je Miroslav Wanek, spojený s legendárními kapelami FPB a Už jsme doma. Cermaque (Jakub Čermák) je tedy jablkem, které nepadlo daleko od stromu. Knižně vydal tři sbírky poezie (Resumé sedmnáct, Padavčata, Stroboskopy) a nahrál tři autorská alba svých písní (Krajiny bez rytíře, Dům slzí, Přítel holubů). K tomu nutno připočítat dílko s názvem Divozemí, které v roce 2011 vydala skupina Cirkus Cermaque. Nejčerstvějším počinem je album Démon v Paříži.

Asi by nevzniklo, kdyby Cermaque nepobýval na jaře loňského roku ve francouzské metropoli. A že mu studijní pobyt náramně svědčil, to dokazuje tvůrčí bilance: za tři měsíce napsal čtrnáct skladeb! A pak většinu z nich nahrál společně s francouzským kytaristou Rémym Reberem a s francouzsko-brazilskou zpěvačkou Raisou Franca Bastos. Rychlovka? Tak trochu. Ale výsledek není vůbec špatný. Zkrátka autentický záznam pocitů, které může člověk načerpat v prostředí, které ho zajímá a inspiruje. A možná, že dočasné přesazení přispěje k sebepoznání…

CERMAQUE DEMON

„Když jsem šel do pekel/nic jsem tam nenašel/jen řady zrcadel/koho tím zavraždím/že už se nesnažím ani vyjít ven?/mám v sobě kromě bílé/ještě černou kostru/a čím dál vzácnější jsou chvíle/kdy vím, kolem které rostu…“ (Do pekel!)

Jakub Čermák hrne do posluchačova ucha cosi jako intimní deník. Nestydí se za své běsy, vášně i rozpaky. A co víc, umí vytvořit atmosféru. Na albu jsou totiž k zaslechnutí městské zvuky a ruchy. Když se zaposloucháte, pohltí vás Paříž. Chvílemi máte dojem, že byste tam taky měli vyjet a nasávat „ten jiný“ vzduch.

Cermaque je skvělý pozorovatel, přesvědčí vás syrovostí v hlase a je si určitě vědom, že má smysl čerpat z vyzkoušených zdrojů (Karel Kryl, Filip Topol…). Poetická síla textů je na tomto albu víc než hudba, ta jen dokresluje atmosféru. O to víc je zřejmé, kam chtěl tvůrce dát důraz. Slova mají význam. Nejsou jen kaší či blátem jako jinde. Slova míří do živého!

V písni Agitka, v níž probublává krylovština, se například zpívá: „…pro samé omlouvání/neumíme už ani žádat to, co se patří/a proto prosím…/vyměňme korektnost za slušnost/a legalitu za to, co je správné/a sáčky z igelitu za barevné šátky/chraňme svobodu před trhem/a jedním vrhem/chraňme trhy před mamonem/a lijme honem/čistou vodu mezi řádky…“ Jakubovi Čermákovi se výtečně daří střídat role moralizující rebela a básníka. V obou případech funguje jeho naléhavost a důvěryhodnost. Žádný kalkul, žádná póza. „Den je noc schovaná za bílým závojem/horká tvář opřená o chladnou pelest/široké postele a malé pokoje/a velký nepokoj v moc těsných tělech…“ (Ofélie).

Název: Démon v Paříži
Interpret: Cermaque
Žánr: Alternativní folk
Skladby: 1/ Pendulum, 2/ Agitka, 3/ Do pekel!, 4/ Entre chien et loup, 5/ Ofélie, 6/ Zahradník a Evžénie, 7/ Opasek, 8/ Pitbull, 9/ Lítost, 10/ Sylvia P., 11/ Hypertext, 12/ Paris, 13/ Il est encore lá
Stopáž: 53:59
Vydavatelství: Indies Scope, 2012
Hodnocení: 75 %

Zdroj foto/obálka: www.indies.eu


 


Literatura

Prožijte Okamžiky štěstí s Veronikou a Jáchymem

okamziky-stesti perex„Napsal jsem příběh dvou sourozenců, kteří se aktivně snaží, aby byli šťastní,“ vysvětluje Patrik Hartl hlavní myšlenku svého v pořadí již třetího románu, který, obdobně jako předchozí dva, obsadil přední příčky českýc...

Divadlo

Čo nás čaká v Činohre SND? Ibsen, Dostojevskij, ale aj Sofokles

martin huba perex

27. januára 2018 uvedie Činohra SND premiéru, divadelnú adaptáciu Dostojevského poviedky Krotká v Štúdiu novej budovy SND. Krotká v sebe nesie originálny psychologický pot...

Film

Jaká je autenticita vjemu?

aute 200Ačkoli obě nyní hodnocené knihy, jak Holubcovo Ještě nejsme za vodou, tak Malaníkové Autenticita ve světě médií, jsou maximálně rozdílné, spojuje je důraz na prozkoumávání vnějškově doložitelných faktů a hodnověrnost následné percepce. Není pak rozhodu...