Škwor mají sílu starých vín

Škwor mají sílu starých vín

skwor perexNa českém rockovém trhu se objevila rudá deska s názvem Sliby & lži. Jejím autorem je skupina Škwor, která rozhodně neslibuje a nelže! Poslechněte si je a posuďte sami!

Skupina Škwor se dala dohromady v roce 1998, přičemž zakládajícími členy byli Petr Hrdlička (zpěv a kytara), Tomáš Kmec (basa) a František Vadlejch (bicí) a později i Leo Holan (kytara). Do roku 2001 vystupovali pod názvem Skwar a proslavili se spíše v tom negativním smyslu svou láskou k alkoholu. Ze sestavy poté odchází bubeník František Vadlech, kterého nahrazuje Martin Pelc z Debustrolu. Skupina je od té doby jistá, několikrát jede turné s partou Harlej a vydává jednu povedenou desku za druhou.

Prvním albovým počinem tehdy Skwaru je Mayday z roku 2000. Jeho následníkem je CD Vyhlašuju boj, které vychází pod firmou Warner Music a především z vítězství v soutěži Rock Made in Gambrinus. Rok 2004 patří desce Vyvolenej, která obsahuje oblíbenou coverzi Shout od Tears for Fears – Sraž nás na kolena. Dále vychází Amerika (2005), Loutky (2007), 5 (2008), best of Sečteno podtrženo (2009), Drsnej kraj a také DVD Natvrdo. V roce 2013 se na trh dostává album Sliby & lži, jež je zároveň malým dárkem k patnáctiletému výročí skupiny.

skwor

Na první poslech jsou Sliby & lži typickým počinem od Škwor, kterému nechybí zuřivost, akutnost a hlavně energie. Melodie nejsou ohrané, různě se prolínají a vždy dokáží přinést něco nového. To platí například o akordeonu, který se objeví hned v intru prvního songu Ráno. Vše doplňuje rázný a občas i překvapivě něžný hlas zpěváka Petra Hrdličky.

Co se týče srovnání s minulými počiny, kapela jakoby stárne a mění vyjadřování. Texty sice pořáddokáží zatnout do živého („tam kde je mozek jen otevřená rána“, „tak hodně zdraví, jestli není to už závislost“, „sobě lhát, všechno chtít“), ale už zde není taková ta naštvanost na celý svět plná vulgarit. Politika a skepse je vytlačena motivem času, který je různou symbolikou promílán v nejedné písni. Například„trápí nás trápí, že nejsme nesmrtelní“ (Popel popelu), „a tak čas běží den za dnem, na ničem už se neshodnem“ (Nech si zdát), „čas je vlídnej, hojí rány“ (Vlci v koutě), „to jsem já, se vším už smířenej a na půl zaházenej hlínou (To jsem já).

Název alba také hodně napovídá o zaměření písní – od obecných témat se Škwor přiklonili spíše k těm osobním. Zpovědi reflektují problémy spojené se společným soužitím a tak se v písních posluchači mohou najít. Z těchto songů pak vyčnívá například Já lhal, Nech si zdát nebo Hlídej ten ráj („hlídej ten ráj, hlídám i já, víš, někdo z nás dvou to zrovna nezvládá“). V podobném duchu se nese i píseň Sliby & lži, která reflektuje dnešní dobu a její hraní si na lži a na sliby. Její začátek je poměrně utahaný a monotónní, ale refrén dokáže posluchače dostat z letargie.

Opravdovou třešničkou na dortu je poslední kytarovka Síla starejch vín, která je prvním singlem alba a pyšní se i klipem. Jedná se o akustickou vypalovačku, jejíž atmosféra vás při troše fantazie může přenést k táboráku, kde s přáteli popíjíte víno a vyřváváte, že „věci některý jsou neměnný, jak síla starých vín“. Na první dojem se jedná o komerčnější věc, ale toto aranžmá této písni s velmi příjemnou melodií i textem opravdu sedí.

Někteří Škworům vyčítají vyměknutí, já zastávám názor, že to nemusí být na škodu. Písně jsou mírnější, celková atmosféra desky je jiná, ale je zde znatelný posun a to k dalším albům prostě patří. Je lepší přijít s něčím novým, co se dobře poslouchá, než ustrnout na místě. Turné k desce ukáže, jakpísně fungují naživo a já se na to opravdu moc těším!

Sliby & lži

skwor o

Interpret: Škwor
Žánr: rock
Skladby: Ráno, Poslouchej, Rabujem, Popel popelu, Vlci v koutě, Rychle žít, Hlídej ten ráj, Vidím svět prázdnej, Já lhal, My nejsme zlí, Nech si zdát, To jsem já, Sliby a lži, Síla starejch vín
Stopáž: 41:00
Vydáno: Supraphon, 2013

Edita Randová. Zpívá v jedenácti jazycích včetně čínštiny

archiv Edita RandováPZpívá široký repertoár po celém světě, a to v jedenácti jazycích. A hudba a zpěv jsou pro ni vším. Přes dvacet let je uměleckou ředitelkou mezinárodního hudebního festivalu Tóny nad městy. A za svoji dlouholetou ...

Philip Marlowe a jeho případ Vysoké okno

Vysoke okno ChandlerNakladatelství Mladá fronta přichází na knižní trh s nabídkou série klasických detektivních románů autora Raymonda Chandlera, v nichž hlavní hrdina, detektiv Philip Marlowe

Ve zlínském divadle se za jízdu pod vlivem alkoholu musí na terapii

Rekondicni jizdy200V čase, kdy do platnosti přichází novela, která rizikovým řidičům jako podmínku k navrácení řidičského průkazu ukládá povinnost absolvovat terapeutický kurz, přichází Městské divadlo Zlín s aktuálně laděnou novinkou Utánképzés ittas v...

Animovaná Addamsova rodina se vrací na plátna kin s druhým dílem. Nudit se nebudou děti ani dospělí

Addamsova  rodina200Kultovní hororová rodinka se vrací na plátna kin! Tentokrát se Morticia, Gomez, Pugsley, Wednesday, Lurch, strýček Fester a Věc vydají na rodinnou dovolenou, která bude, jak jinak než, zábavná, výstřední, bláznivá, a tak troch...