Zbavte se bolesti jídlem

jid 200

O tom, že jídlo a jeho složení má vliv na naše zdraví, vědí dietologové a nutriční terapeuti svoje. Nejrůznější diety se v průběhu 20. a 21. století objevují, aby nás zbavily přebytečných kil a nabily nás energií. Ale že se dá jídlem zbavit bolesti? To by jednoho zrovna nenapadlo. Přitom je to nasnadě, jakmile se zamyslíme.

Po přečtení knihy doktora Neala Barnarda je nám však ledacos jasnější. Dozvíme se, jak můžeme ovlivnit bolavá záda, migrénu či dnu, jak pročistit své tepny, zklidnit bolesti kloubů, ztišit bolesti žaludku a trávicích potíží, jak využít potraviny při bolestivé menstruaci či rakovinném onemocnění, proč se naše tělo vzpírá určitým potravinám atd., atp. Autor, klinický výzkumný pracovník a jeden z předních obhájců zdraví a výživy, laikům srozumitelným stylem vysvětluje, které potraviny způsobují různé typy bolesti a proč. V přehledných tabulkách argumentuje dostupnými čísly z publikovaných vědeckých výzkumů a usnadňuje tak čtenářům orientaci v dané problematice, která je poměrně složitá. Autor je příznivcem vegetariánství a makrobiotiky a vysvětluje své důvody, proč tomu tak je. Všechny důležité odborné pojmy jsou v textu objasněny, nechybí odkazy na citovanou literaturu. Svůj výklad prokládá jednoduchými testy a radami ke cvičení. Uvádí i příběhy a zkušenosti svých známých a pacientů. V textu jsou zařazeny doporučené jídelníčky a recepty pro eliminační dietu podle Jennifer Raymondové, kterou dr. Barnard požádal o spolupráci. Vytvořila recepty rychlé, snadné a chuťově různorodé. Příprava jídla podle většiny receptů zabere maximálně čtvrthodinku. Autorka je vyzkoušela na sobě a konstatovala, že při dodržování eliminační diety přestala mít ztuhlé klouby, mohla se pohybovat bez bolesti, zmenšily se jí bolesti hlavy a úplně zmizely trávicí potíže.

Kniha je určena všem čtenářům, které zajímají informace o vlivu potravin na zdraví a o jejich vlivu na redukci bolesti. Autor však varuje, že žádná kniha nemůže nahradit individuální léčbu a radu lékaře. Doporučuje studovat i jiné zdroje informací včetně literatury uvedené v této publikaci. Po přečtení této zajímavé knihy a vyzkoušení některých receptů jsem přesvědčena, že může být čtenářům zajímajícím se o své zdraví užitečná. Rozhodně stojí za pozornost.

jid 1

Název: Jídlem proti bolesti. Nové revoluční strategie pro maximální úlevu od bolesti (z anglického originálu Foods That Fight Pain: Revolutionary New Strategies For Maximum Pain Relief)
Autor:     Dr. Neal Barnard, M. D.