Ladislav Špaček do každé knihovny

Ladislav Špaček do každé knihovny

Spacek obchodni perexNakladatelství Fragment nedávno vydalo velmi poučnou a praktickou knihu od mistra etikety Ladislava Špačka s názvem Úspěšný obchodní zástupce, která se zabývá především etiketou a zdařilou prezentací sebe sama.

Etiketu neboli pravidla zdvořilého chování, by měl ovládat každý člověk nebo se o to minimálně snažit. Větší důraz by na ni měli klást především ti, kteří jsou denně ve styku s lidmi a potřebují na ně udělat dobrý dojem. Mezi ně patří právě obchodní zástupci nebo podnikatelé, pro které je tato kniha primárně určena.

V úvodu knihy najdeme krátké informace o úspěchu a také tipy pro začátek podnikání. Dozvíme se cenné věci jak o životopisech, motivačních dopisech a přijímacích pohovorech, tak o získávání nových klientů. S tím souvisí i další kapitola věnující se business komunikaci, která plynule přechází do business etikety. Kromě „základu“ typu představování, podávání ruky a oslovování, se poučíte i v oblasti etikety „všedního dne“. Víte například, jak jít správně se ženou po ulici či pod deštníkem?

„V dešti je na muži, aby se postaral o pohodlí váženější osoby. Deštník tedy nese muž, a to tak opatrně a dostatečně vysoko, aby ženě nezpůsobil místo komfortu újmu na účesu.(…) Často se stává, že muž ani nezaregistruje, že žena stojí před výlohou s parfémy a mokne, kdežto on pokračuje v plnění úkolu – cestě do divadla. Společenská pravidla s tím počítají a nabízejí řešení: pod deštníkem se žena může do muže zavěsit vždy, bez ohledu na vztah, který je mezi nimi. Jde o čistě technické opatření (aby muž měl ženu stále „pod kontrolou“), nikoli o demonstraci intimního vztahu mezi nimi. Potkáme-li tedy pana ředitele s jeho asistentkou za slunečného dne, jak do sebe zavěšení odcházejí na oběd, můžeme nás napadnout leccos, pokud však prší a pan ředitel nese deštník, nesmí násnapadnout nic.“ (str. 105)

Dále se Ladislav Špaček podrobně věnuje obchodním schůzkám a to hned na různých místech – především tedy v kavárnách i restauracích, ale také v domě klienta či na hromadných společenských událostech. Dozvíte se mnoho podrobnosti o stolování a často se dočkáte upozornění na to, že při jídle musíte konverzovat. Závěr knihy je věnován etiketě oblékání a business dresu obecně.

Jak je patrné z ukázky citované výše, kniha je protkána humorem Ladislava Špačka, který dokáže důležitou teorii vždy lehce a nenásilně odlehčit. Styl je tak velmi čtivý a mnohdy vás přiměje k pousmání. Celkově je kniha velmi přehledná a hlavně názorná – každé téma je doplněno fotografiemi, které jasně ukazují co a jak. Jsou velké a kvalitní, takže jednoznačně palec nahoru.

Do této knihy si budu velmi často chodit pro rady a doporučovala bych to každému, protože slušné chování se cení.

Ladislav Špaček se narodil 17. srpna 1949 v Ostravě, původním povoláním je pedagog. Vyučoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, poté byl redaktorem a moderátorem Československé televize. Od roku 1992 působil jako mluvčí prezidenta Václava Havla a účastnil se tak mnoho vrcholných společenských událostí. Je autorem a protagonistou televizního seriálu Etiketa a Mr. E pro děti. Také napsal řadu knih, například Etiketa, Velká kniha etikety, Komiksová etiketa, Špaček v porcelánu a další. Působí jako konzultant v oboru komunikace a etikety, pořádá přednášky pro veřejnost, pro manažery firem a úřadů a pro politiky.

Úspěšný obchodní zástupce

ladislav spacek

Autor: Ladislav Špaček