Ekonomika kořeněná kokainem a erotikou – Lumpové a beránci

Lumpove a beranci perexManželská a autorská dvojice Markéta Šichtařová- Vladimír Pikora patří mezi osobnosti, které obvykle servírují nepříjemnou realitu bez obalu. Nyní se však rozhodli udělat výjimku a ve své nejnovější knize Lumpové a beránci použili románovou fikci s atraktivním příběhem, aby jí, jako průhledným celofánem, pokryli luxusní obsah.

Prostřednictvím sympatické dvojice mladých ekonomů, Martina a Heleny Stonových (podobnost s Pikorou a Šichtařovou „čistě náhodná“), prochází čtenář příběhem, jehož děj odhaluje pozadí národní i světové ekonomiky. V tomto prostředí se hlavní hrdinové pohybují jako ryby ve vodě, a tak jsou pověřeni analýzou jedné důležité banky v zahraničí. Během této práce však zjišťují, že řeka je nezdravá a dno je plné kalu… Jenže to by nebyli Helena s Martinem, aby se nerozhodli ho rozvířit!

Na povrch vyplouvají skryté hrozby, doposud umně zamaskované pozlátkem virtuálních financí, vlnami se přelévají miliardy, které jsou odplavovány neznámo kam. Po hladině se řítí vratké bárky s šílenou posádkou na palubě – sebejistota a nabubřelost ředitelů a guvernérů bank, jejich poradců, politických špiček a lobbistů nezná mezí. Nad tím vším se vznáší bankovní operace, machinace, bitcoiny, spousta čísel, bílý prášek a koná se poslední velká hostina u stolu, jehož nohy jsou podloženy zlatými cihličkami, nořícími se do špinavého bahna.

Tímto kanálem proplouvají mladí manželé a cítí, že jim přece jen už začíná trochu chybět vzduch. Ještě že mohou nahromaděné napětí uvolnit sexem – a že si ho užívají téměř denně!

Románovou formu zvolili Markéta Šichtařová a Vladimír Pikora poprvé. Zdá se, že to byl šťastný krok a tato strategie by se mohla osvědčit. Vůbec jsem neměla pocit, že čtu o nějakých odborných věcech, a servírované informace ze světa financí jsem vstřebávala poměrně snadno. Za jeden z geniálních tahů považuji volbu hlavních hrdinů, protože kdo alespoň trochu zná autory, například z jejich vystupování v klipu Nechceme se pást nebo knih Všechno je jinak, Nahá pravda, případně Citlivá kuchyně, neubrání se tomu, aby si je s Helenou a Martinem, byť jen na chvíli, neztotožnil. Což je v případě erotických scén poněkud pikantní.

Některé momenty v průběhu děje jsou možná trochu přitažené za vlasy, anebo se člověk jen brání představě, že je něco takového v civilizované Evropě možné… Sami autoři k tomu v jednom z dovětků na obalu knihy uvádějí: „Zdají-li se vám některé události šílené, vězte, že každá z nich je více či méně inspirována skutečností. Některé se staly podobně. A skutečnost byla někdy ještě barvitější.“

Pozitivem, podle mého názoru, je i slohová jednoduchost, vyvažující poměrně rozsáhlý výskyt odborných výrazů. Milovník češtiny sice občas zaúpí, odborník ekonom sáhne raději po jiném zdroji, ale pořád ještě zůstává dost široká cílová skupina, která tuto formu jistě ocení.

Považuji za důležité, že se někdo ujal role jakéhosi misionáře ve světě financí a předává stěžejní informace a skrytá poselství beránkům a ovečkám, jež se nechtějí jen pást. Těm, kteří najdou odvahu zvednout oči od nakašírované trávy, pohlédnou vlku do očí, rozhodnou se překonat ohradu strachu a opustí stádo.

Po přečtení knihy Lumpové a beránci mě neodbytně provází jedna vize:
Zlatá vidlička zabodnutá do hnijícího masa. Nějak podobně si představuji stav současné ekonomiky – pořádně to smrdí!

Lumpové a beránci