Román A hory odpověděly je již třetí počin úspěšného afghánského spisovatele Khaleda Hosseiniho a právě vychází ve formě audioknihy

Hory 200Sábur vypráví příběh před spaním svým milujícím dětem, kterými jsou sedmiletý AAbdulláh a tříletá Parí. .... když ve 13. století žili v Afghánistánu zlí Dévové, Džinové a obři, jednoho dne navštívil jednu horskou vesnici zlý Dév, aby si odnesl dítě. Chudí rolníci doma děti zamykali a schovávali je před únosem, ale jeden starý rolník, který měl pět dětí a celé dny trávil na svém poli, děti neubránil. Dév ho vyzval, aby mu jedno dítě vydal, že mu zůstanou ještě čtyři. Ale rolník mu odpověděl, že má rád všechny děti stejně. Nakonec se s manželkou rozhodli označit pět kamínků jmény, vložit je do pytle a losovat. Volba padla na jejich nejmladšího pětiletého syna, kterého tedy Dévovi vydal.

Jednoho dne se rolník vydal do drsných hor za Dévem, aby si synka odvedl zase domů a rodina mohla být opět celá pohromadě a štastná. Dév odmítnul vydání jeho syna, ale po naléhání rolníka mu ho zpovzdálí alespoň ukázal. Rolník pozoroval synka, který se na rozdíl od jeho rodiny vůbec netrápil. Na svoji rodinu totiž zapomněl. Nyní měl nové přátele, pěkné šaty a čekalo ho dobré vzdělání, které by mu jeho otec, na rozdíl od bohatého Déva nemohl poskytnout. Když si to rolník při pozorování svého nejmlašího synka smutně uvědomil, nakonec se rozhodl neodvést ho. Dév ocenil rolníkovu odvahu přijít za ním a nabídl mu vypít likér zapomnění, aby se už nevracel v myšlenkách na syna. Rolník likér vypil a chod jeho rodiny zase po čase fungoval tak jako vždy. Když se občas jeho manželka zmínila o nejmladším synovi, rolník jen těkal očima a ptal se jí, o kom to mluví.

Po odvyprávění příběhu AAbdulláh a Parí usínají a druhý den čeká Sábura i jeho syna AAbdulláha dlouhá cesta do Kábulu, kam je pozval bohatý strýc. Parí je ještě příliš malá, a tak je otec rozhodnut ji s sebou nevzít. Nakonec však s nimi holčička jde dlouhou cestu do Kábulu, protože si nedokáže představit být delší dobu bez otce a svého milovaného bratra. Kábul se nedá srovnat s jejich malou vesnicí Šádbágh... Je tam spousta velkých domů, voda teče sama z kohoutku, aniž by museli tahat vodu ze studny, na trhu se prodávají dobrůtky pro děti a vše nové v Kábulu je pro ně přitažlivé.

Strýc se ženou bydlí ve velkém moderním domě. Vše je krásné, dokonalé, ale jedno jim chybí ke štěstí - dcera. Když otec s AAbdulláhem končí práci v Kábulu, kde stavěli domy pro hosty, vracejí se domů, bez malé Parí, kterou si strýcova žena zamilovala a slíbila jí zajistit studium a lepší budouctnost, než by jí zřejmě čekala v malé rodné vesnici. Parí žije v luxusu, ale AAbdulláh nemůže na svojí malou sestřičku zapomenout. Dal by cokoliv, aby byli jako sourozenci zase spolu. Kéž by mohl také vypít likér zapomnění, jakou dal Dév rolníkovi, aby zapomněl na uneseného syna, říká si smutně AAbdulláh.

Příběh je dojemný, dobře se poslouchá. Tím spíše, že se odvíjí v časovém úseku od roku 1949 až do roku 2010, kde se také postupně hlavní postavy AAbdulláha a Parí vyvíjejí.

Hory

Proč si poslechnout audioknihu A hory odpověděly ?
Protože je o lásce, a také o těžkém životě v Afghánistánu, lidských osudech,  vzpomínkách,  ale i o válce, nemoci, silném poutu sourozenců i rodinné vazbě. Zkrátka o životě, který lidem dává i bere. Setká se AAbdulláh někdy se svojí malou sestřičkou a budou si rozumět tak jako v dětství, po tom, co jejich životy rozdělila chudoba i bohatství? Rozpor mezi chudobou i bohatstvým se prolíná celým příběhem. Příběhy šťastných chudých, nešťastných bohatých a naopak jsou záležitostí, která do života patří. Nechybí ani v tomto příběhu, když se stigma přesouvá na další postavy románu. Khaled Hosseini je dobrým vypravěčem příběhů, což dokládají literární ocenění za jeho dva předchozí romány.

Khaled Hosseini se narodil v Afghánistánu v roce 1965. S rodiči se v 70. letech  odstěhoval do USA. Hosseini vystudoval lékařskou fakultu a pracoval jako lékař. Zároveň se věnoval své zálibě, kterou je psaní románů z Afghánistánu. První kniha se jmenuje Lovec draků (2005), následovala Tisíce planoucích sluncí (2007). Román A hory odpověděly (2013) je zatím jeho posledním. Spisovatel také založil nadaci The Khaled Hosseini Foundation, která poskytuje humantární pomoc chudým občanům Afghánistánu.

Vydavatel: Tympanum, s. r. o.
Autor: Khaled Hosseini
Čte: Renata Volfová
Stopáž: 2 mp3-CD | 14 hodin 31 minut
Verze: Nezkrácená
Datum vydání: 10.11.2014

Hodnocení: 90%

Vasil Fridrich: „Na to, že budu v Českých Vánocích hrát, jsem se mimořádně těšil.“

fridrich 6S hercem Vasilem Fridrichem z Městských divadel pražských bude na našem webu ke konci ledna online chat. Abyste se na něj naladili a inspirovali se k otázkám, začtěte se do tohoto rozhovoru, který se, kromě jiného, váže k příležitosti 50. reprízy...

Erich Maria Remarque v emigraci

Ascona perexAscona, 1933. Právě sem prchl spisovatel Erich Maria Remarque v noci před Hitlerovým jmenováním. A o chvíli později hořely jeho romány na hranici nacistů. Tyto události i dlouhé trápení s novým románem uvrhnou Remarqua do hluboké bezradnosti.

Mezi mlýnskými kameny: Dobře napsaná chick-lit

Mezi mlýnskými kamenyHlavní hrdinka Shay Bastableová je typickou představitelkou sendvičové generace. Pětačtyřicátnice, která chodí do práce, pečuje o manžela a dospělé děti a zároveň se musí postarat o své stárnoucí rodiče se ...

Kulturní tip: Triptych Together Alone poprvé 18. července v PONCI

Together Alone Lost4 foto Vojtech Brtnicky nahled (2)Pražské divadlo PONEC 18. července od 20 hodin uvede v předpremiéře triptych Together Alone ukrajinské umělkyně Yany Reuto...

Z balkónu

sfz 200Severská filmová zima přináší do kin v různých koutech Česka rozličné typy filmů. Tentokrát nabízí i netradiční snímek, které z části působí jako dokument jednoho zahloubaného Nora. Drama Z balkónu přináší sondu do myšlenek muže po čtyřicítce, který bloum...