Zpověď inkvizitora – inspirováno Kladivem na čarodějnice

Zpoved inkvizitora 200Současnému lidstvu se musí zdát představa o upalování lidí směšná a zároveň i neuvěřitelná. Přesto to bylo v minulosti skutečností. O hrůzostrašných lidských zvěrstvech vypráví kniha téměř navazující na kultovní Kladivo na čarodějnice. Jmenuje se Zpověď inkvizitora a jejím autorem je Michael Weber.

Jednoho dne byl nalezen tajuplný deník. Vypráví o bývalém mocném rychtáři Gaupovi, který se osobně angažoval v čarodějnických procesech na Losinsku a Šumperku. Toto je jeho příběh.
František Ferdinand Gaup přesídlil z Vídně do Šumperku, aby zde mohl začít novou životní dráhu. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby se později nestal katem mnoha nevinných lidí. Díky svým konexím je brzy po příchodu do malého města jmenován knížecím soudcem. Získává i krásnou ženu Alžbětu, která se později stává matkou jeho dětí. Žije si takřka dokonalý život, než ho zcela ovlivní jeden nechvalně proslulý člověk. Jindřich František Boblig z Edelstadtu.

Po nevinném babském drbu o hostii se rozjíždí jedna z nejkrvavějších a nejtemnějších kauz naší historie. Vzniká inkviziční soud v čele se jmenovaným Bobligem i nově zvoleným rychtářem Gaupem. Ženy a později i muži obvinění z čarodějnictví pocházejí z bohatých poměrů a musejí si vytrpět neskutečné muka. Zabavený majetek putuje do rukou jejich soudců. Obětí přibývá a lidská touha po penězích a moci je téměř neukojitelná.

Michael Weber je autorem několika zajímavých knih. Do podvědomí čtenářů se dostal zejména díky provokativnímu příběhu Deník prostitutky. Nyní přichází s ještě daleko více kontroverzním tématem, kterým je obviňování a upalování čarodějnic. Na těchto událostech je značně znepokojující i fakt, že se děli s tichým souhlasem církve. Přestože je jiná doba, opravdu se nemůže něco podobného v budoucnu opakovat?

Na úvod musím napsat, že tato kniha je beletrií. Přestože nabízí mnoho skutečných historických faktů, doplňuje ji i fiktivní pohled do tohoto období. Vyprávění je psáno formou fiktivního deníku, který si vedl jeden z hlavních představitelů inkvizičního soudu v Šumperku – rychtář František Ferdinand Gaup.

Zpoved inkvizitora

Na začátku povídání se dočítáme o jeho začátcích v novém domově a osobním i pracovní vzestupu. Čtenáře by ani nenapadlo, že se později stane krutým tyranem a vrahem. Nejdříve se tváří jako obyčejný člověk, který chce prožít šťastný a úspěšný život. Po svém vzestupu začíná přicházet na chuť obrovské moci, kterou mu propůjčuje role v čarodějnických procesech. Kohokoliv může poslat na hranici a získat si i svědectví o jeho vině. Díky této proměně by kniha mohla být tou správnou poučkou pro všechny bohaté a slavné. Nabízí hluboký psychologický podtext a dokazuje tvrzení, že „pýcha předchází pád“. Pohled do života člověka, který se díky moci stal zrůdou a na konci svého života musel žít s vědomím svých osudových chyb.

Jednou z nejzajímavějších složek tohoto románu jsou samotné popisy výslechů a mučení. Působí natolik přesvědčivě a nabízejí tolik detailů, že čtenáři musí vstávat chlupy na těle. Mnoho z obětí si muselo projít hned třemi stupni tortury. Nejdříve byly rozdrceny palce pomocí palečnic, následně mučení pomocí populárních španělských bot a pro nejzatvrzelejší se chystal skřipec. Na něm byla oběť natažena, až se jí vykloubily údy a prožívala neskutečnou bolest. Mnoho z vyslýchaných se ani k poslednímu stupni nedostalo a již dříve přiznali všechno, co chtěl kat a Boblig slyšet. Rozhodně se není čemu divit, že se potom v Šumperku a Losinách vyskytovalo tolik čarodějnic a čarodějů.

Zajímavou součástí je i vývin Gaupova milostného a rodinného života. Měl sice zákonitou manželku i děti, ale zároveň se potajnu oddával mnohým nemravnostem. Několik jeho pikantních záletů najdete i v samotném textu. Jednou z jeho bokovek se stala i šlechtična Lucrezia. Právě ona má nakonec při závěrečném rozpletení některých skutečností daleko větší roli, než se na první pohled může zdát.

Zpověď inkvizitora vypráví neskutečně temný a znepokojující příběh. Teoreticky by se dalo říci, že navazuje na Kladivo na čarodějnice. Každopádně toho mají mnoho společného. Stránky této knihy jsou plné vražd, které probíhají se svolením církve a vládnoucí kasty. Připomínají neskutečné utrpení, kterého se dočkala velká spousta nevinných lidí. Stejně jako události týkající se druhé světové války by ani tyto neměly být zapomenuty.

Na závěr musím ještě pochválit celkové zpracování knihy. Nabízí téměř historický vzhled, kterému na úvodní straně vévodí pentagram a název knihy. Ten je napsán velice pěkným a zajímavým písmem. Po otevření na vás vykoukne historicky pojatý dopis. Celkově se pod vazbou nachází téměř 480 stran, což rozhodně není málo. Nabídnou vám velice poutavý a čtivý příběh, který zanechává veliký pocit smutku v duši.

Název: Zpověď inkvizitora
Autor: Michael Weber
Vydavatelství: Moba