Tři inspirující rozhovory

Tři inspirující rozhovory

Rozhovory hvizdala perexKarel Hvížďala je významný český novinář, dramatik a spisovatel, který již vyzpovídal řadu významných osobností (namátkou připomenu jeho rozhovory s Václavem Havlem, Jiřím Grušou, Václavem Bělohradským, Karlem Schwarzenbergem, Pavlem Landovským, Jiřím Suchým, manželi Škvoreckými, Jacquesem Rupnikem atd.). Ve své nové knize rozhovorů si vypráví s Karolem Efraimem Sidonem.

V úvodu knihy je zařazena esej Karla Hvížďaly o Karolu Efraimu Sidonovi, nazvaná Euangelion Karola Efraima Sidona. Autor zde shrnuje život a dílo Karola Sidona, jeho nutkání, důvody k jeho tvorbě. Evangelium znamená dobrou zprávu, v tomto případě o tom, že Karel Sidon konvertoval k judaismu, přijal jméno Efraim po mladším z bratrů Josefa, který byl kmenovým otcem Izraele. Došlo k tomu po dvou totalitách, které zdecimovaly místní židovskou obec, a předcházelo tomu desetileté soukromé rabínské studium. Jeho otec byl Žid, který byl zavražděn v Terezíně, když byly Karlovi dva roky. Za jeho konverzí nebylo jen racionální poznání, ale i mystický zážitek, který popsal v knize „Když umřít, tak v Jeruzalémě“. V roce 1992 se stal pražským a zemským rabínem a letos po zralé úvaze na svoji funkci rezignoval a předal ji novému pražskému rabínovi Davidu Peterovi. Po létech psaní zjistil, že „člověk vlastně celý život píše jednu knihu.“ „Až stáří dává podle Sidona možnost a příležitost zjistit, odkud se vše v člověku bere, a tím pádem trochu pochopit, proč jsme takoví, jací jsme.“

Následují tři rozhovory. Ten první je Sidonův rozhovor s Karlem Hvížďalou a Viktorem Vondrou Když umřít, tak v Jeruzalémě (1995–1997), „aby lidé věděli, co je judaismus a jakého mají v Praze rabína“. Sidon odpovídá na otázky týkající se jeho psaní, proč se přiklonil k Bohu a opustil literaturu, jak konvertoval, proč emigroval a jak snášel emigraci v Německu, co znamená být Židem, jaké jsou židovské rituály a jak se židovské náboženství staví k nejrůznějším problémům, jako jsou nevěra, homosexualita, úloha žen, ateismus, kabala, spor o svatá území v Izraeli, pogromy atd.

Druhý rozhovor, nazvaný Červená kráva („aby Karel Hvížďala věděl, kým je“) mezi sebou vedou oba Karlové (2000–2002). Hovoří spolu o paměti, svědomí, iluzích, pomalosti myšlení, smyslu života, 11. září 2001, nacismu a o humoru. Dozvíme se například, proč judaismus považuje otázku za důležitější než odpověď („Protože bez otázky neníodpovědi…Ve chvíli, kdy umím položit správně otázku, a to je na mně, protože Pánbůh ji za mě položit nemůže, mám šanci, že se něco dozvím.“).

Třetí rozhovor Sedm slov (2011–2014) zahrnuje „sedm rozhovorů o sedmi slovech, aby novináři viděli, co se dá všechno dělat s žánrem rozhovoru“. Hovoří spolu o učení, čase, slově, pravdě, smrti, víře a o lásce. Podle autora by mohla mít podtitul Manuál pro novináře – pokus o nalezení krajní meze rozhovoru jako žánru.

V závěru knihy je zařazeno povídání O šuplíku v nás, Post skriptum, Židovské svátky, náboženské slavnosti a smuteční dny, Slovníček použitých výrazů, Výběrová bibliografie Karola Efraima Sidona a Výběrová bibliografie Karla Hvížďaly.

Všechny tři rozhovory jsou vedeny velmi kultivovaně a čtenář má o čem přemýšlet. Odráží se v nich moudrost a humanita obou aktérů i jejich vlastní bohaté životní zkušenosti, které jsou si svým způsobem lidsky podobné. Kniha je navíc graficky velmi profesionálně zvládnutá, prokládaná černobílými fotografiemi Jana Malého ml., které umocňují dojem z četby. Proto je požitek vzít ji do rukou, listovat v ní a celou si ji přečíst. Rozhodně s ní nestrávíte jeden večer. A dozvíte se o sobě a lidech kolem vás ledacos, co jste si třeba dosud ještě neuvědomili.

Knihu vřele doporučuji všem čtenářům, kteří se zajímají o judaismus, o filosofii a historii, nebo kteří rádi přemýšlejí o obecně platných principech lidství. Ale hlavně našim novinářům a redaktorům pro inspiraci, jak lze fundovaně vést rozhovory, abychom si příště již nemuselizoufat při poslechu či četbě banálních, ničím neinspirujících rozhovorů.

Karol Efraim Sidon
Tři rozhovory s Karlem Hvížďalou

rozhovory hvizdala

Autor: Karel Hvížďala a Karol Efraim Sidon
Fotografie: Jan Malý ml.
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Galén
Počet stran: 317
Zdroj foto: Galén

( 8 hlasů )

Hudba je atmosférická a měla by člověka naladit na vlnu klidu a harmonie, říká Tomáš Kympl

Tomas Kympl 200V hudebním světě je hudební skladatel, textař a zpěvák Tomáš Kympl už řadu let pojem. Vyhrál několik mezinárodních soutěží a natočil řadu žánrově odlišných alb či projektů, což ho řadí k těm nejtalentovanějším a nejpozoruhodnějším osob...

O zazděných ženách na hradě Svojanově

Paní na SvojanověOblíbená autorka historických romantických příběhů Jaroslava Černá vydala svou novou knihu. Pod nakladatelstvím Alpress v edici Klokan vyšla Paní na Svojanově s trefným podtitulem Láska pevnější než kámen. Tentokrát se vypravíme na ...

O dávném superhrdinovi Karlu IV.

karel iv komiks 200Zdeněk Ležák přichází s další psanou knihou a zároveň i komiksem. Tentokrát se věnuje letošnímu oslavenci Karlu IV. Podtitulem je příznačné označení Pán světa.

...

Romeo a Julie v divadelním studiu JAMU

romeo200Marta, studio Divadelní fakulty JAMU v Brně dává pravidelně prostor svým studentům, aby se představili před diváky svou tvorbou. Bývají to tvůrčí dílny a různá volná asociativní představení, jsou to (naštěstí) i práce z oblasti klasického dramatu, na kt...

Filmovyý hudební dokument MAKANNA čeká online - premiéra

MAKANNA200Filmový hudební dokument se záznamem z koncertu MAKANNA, na motivy stejnojmenného románu židovského spisovatele Jiřího Weila, o vzestupu a pádu lžiproroka s tváří zahalenou v roušce zelené, jehož oči žhnou jak rozžhavené uhlíky.

...