Reklama
Banner

Design hýbe světem

Email Tisk

zdr perexTuhle velmi zajímavou knihu mám na nočním stolku už několik týdnů. Nelze ji totiž přečíst naráz, během několika dnů či večerů. Nutí vás přemýšlet o sdělovaných informacích, vracet se k nim, pochopit je v souvislostech. Autorka, Alice Rawsthornová, je vysoce erudovaná kritička designu, píšící mj. pravidelně pro deník International Herald Tribune sloupky o designu. Ve své knížce vysvětluje, co je design a jaký dopad má na náš život nyní i v budoucnu. Název knihy zčásti odkazuje na první slova, která se objeví na obrazovce počítače, když se podaří navrhnout nový programovací jazyk. Program na obrazovku napíše slova „zdravím, světe“. Současně tento nápis výmluvně popisuje, co design dělá a jak nás ovlivňuje.

 

Jako každá správná knížka je i tato zahájena prologem a zakončena epilogem. 13 kapitol nám postupně odhaluje, co je design, kdo je designér, jak se pozná dobrý design, proč je dobrý design důležitý, proč je přesto design tak často špatný, proč bychom si neměli plést design s uměním, proč už funkce neurčuje formu atd. Každá kapitola je uvedena citátem, který napoví ledacos o probírané problematice. Všechny jsou výstižné, ale nejvíce se mi líbí ten závěrečný od Emily Pillotonové: „Věřím, že design znamená řešení problémů s půvabem a prozíravostí. Věřím, že vždy existuje lepší způsob. Věřím, že design je lidský instinkt, že lidé jsou v jádru optimisté, že každý člověk je designér a že každý problém lze buď definovat jako designový problém, nebo vyřešit designovým řešením.“

Podle Alice Rawsthornové je design komplexní fenomén, který v různém kontextu nabývá různých významů a účelů. Jeho primární funkcí je být hybatelem změny. Ve své nejlepší podobě se dokáže postarat, aby jakákoli změna – vědecká, technologická, kulturní, politická, ekonomická, společenská, ekologická nebo behaviorální – měla pozitivní a posilující účinek a nebrzdila nebo neničila.

zdr 1


Proces designu existoval odpradávna. Kdykoliv chtěli lidé změnit svůj způsob života nebo své prostředí (např. přehrazením jeskyně proti predátorům nebo úpravou hlavice oštěpu), jednali instinktivně jako designéři. V době průmyslové revoluce byl design redefinován jako úspěšný komerční nástroj, který pomohl miliardám lidí žít bezpečněji, zdravěji, osvíceněji, spokojeněji a laskavěji. Ale rovněž se design trivializuje, špatně chápe a nesprávně užívá. Často se zaměňuje se stylizací a s drahými nepohodlnými křesly nebo nepohodlnými botami, chápe se jako požitek pro rozmazlené spotřebitele ve vyspělých zemích, nikoli jako způsob, jak pomoci sociálně znevýhodněným z chudoby. Autorka odpovídá na otázku, zda design dokáže tyto pomýlené představy vymýtit a do budoucna zajistit významnější vliv na náš život v době kolosálních změn na mnoha frontách. Podle ní není design všelék na problémy lidstva, ale je jedním z nejmocnějších nástrojů k jejich řešení, pokud se ovšem použije inteligentně.

Knížka je napsána brilantně a k její čtivosti přispívá překlad Petra Eliáše. Velmi se mi líbí, je určena přemýšlivým, inteligentním lidem, kterým není lhostejný stav světa a kteří hledají řešení (design) pro svůj vlastní život. Určitě nebudou zklamaní.



Název: Zdravím, světe. Jak design vstupuje do života (z anglického originálu Hello World: Where Design Meets Life)
Autor:     Alice Rawsthornová
Překlad: Petr Eliáš
Žánr: populárně naučná literatura   
Nakladatelství: KNIHA ZLIN, s. r. o.
Rok vydání: 2014
Počet stran: 331

Hodnocení: 100 %

Zdroj foto: KNIHA ZLIN, s. r. o. 

www.knihazlin.cz/tema/zdravim-svete

 

( 8 hlasů )


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Kniha:


Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Anketa


Hledat

Mimísek 6

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Kambioni jsou tu naposled

large200Poslední díl série s názvem Kronika kambionů nedávno vyšel a nese podtitul Polibek z temnot. I tentokrát nabízí Jaime Reed kombinaci nadpřirozena, romantiky i akce.

...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Straka na šibenici aneb kostlivci se nemusejí vždy skrývat ve skříni

strakaNaSibenici 200Obraz Pietera Bruegela Straka na šibenici zakomponoval Daniel Petr do svého stejnojmenného románu, který by šel definovat jako souhrn životních tragédií hlavního hrdiny. Dílo, které vzešlo ze štětce nizozemského malíře ve druh...

Divadlo

Polička znovu ožije pantomimou. Blíží se festival MINE FEST

mine fest200Příští týden se od 12. do 17. září koná jubilejní pátý ročník mezinárodního festivalu MIME FEST. Lákadlem jsou jak vystoupení umělců ze šesti zemí celého světa, tak i tradiční slavnostní vyvrcholení, které bude, stejně jako celý festival, věnován...

Film

Proměny filmového vyprávění

film perexPro vnímavější diváky narozené dříve než v 80. letech nebývají vrcholem filmového umu ani tak ohromující trikové efekty a formálně bezchybná klipovitá vypravěčství, nýbrž soustředěná výpověď o světě, v němž žijeme. Filmaři se odjakživa pokoušeli "něc...