Robert Rohál mapuje tvorbu českých a slovenských zpěváků i herců

Rohal Hvezdy odvedle 200Dvě publikace - Legendy československé populární hudby (podtitul: 70. a 80. léta) a Hvězdy odvedle (podtitul: a jejich stopy nejen v českém filmu) - mají leccos společného.

Autorem obou je publicista Robert Rohál, obě se věnují výrazným osobnostem české a slovenské umělecké scény, vydalo je nakladatelství Grada Publishing, na knižním trhu se objevily na podzim letošního roku a mohou se proto stát zajímavou součástí knihovničky nejednoho čtenáře, ale i originálním vánočním dárkem.

Už samotný název první z nich - Legendy československé populární hudby s podtitulem 70. a 80. léta - naprosto přesně vypovídá o tom, s kým se čtenáři na 184 stranách uvnitř setkají. Autor, který už v minulosti napsal řadu knih o filmu, populární hudbě a celebritách z tohoto prostředí, se díky téměř encyklopedickým znalostem a bohatému soukromému archivu tentokrát věnuje československým legendám, jež se výrazným způsobem zapsaly do paměti fanoušků pop music právě v 70. a 80. letech minulého století.

V abecedním pořadí jsou v obsahu srovnány medailonky patnácti zpěvaček a osmi zpěváků, z nichž někteří zpívají dodnes, jiní kariéru a podia opustili, další už dokonce nejsou mezi námi. Robert Rohál umožňuje nebulvární pohled do soukromí hvězd, líčí jejich umělecké úspěchy i prohry, připomíná vydaná alba a hity, které si mnohdy oblíbila i generace, jež v době, kdy se začaly hrát, ještě nebyla na světě.

Rohal legendy

Čtenář se tak vrátí na populární Bratislavskou lyru, do polských Sopot a na další hudební festivaly, k anketě Zlatý slavík a jejím vítězům, ale také na stránky renomovaných časopisů Melodie, Populár či Gramorevue, kde publikovali své názory a hodnocení hudební kritici. K retro období československé pop music navíc velmi dobře ladí četné černobílé fotografie, které uměleckou biografii jednotlivých hvězd doprovázejí.

V knize Legendy československé populární hudby se tedy setkáme s dnes už zahraničními - Marikou Gombitovou, Janou Kocianovou, Marcelou Laiferovou, Karolem Duchoněm, Oľgou Szabovou nebo Dušanem Grúněm, ale třeba také Norou Blahovou, Evou Kostoláyniovou a Tatjanou Hubinskou. Vedle nich najdeme profily stále populárních - Karla Gotta, Jiří Korna, Václava Neckáře, Věry Špinarové, Heleny Vondráčkové nebo Hany Zagorové. Stranou samozřejmě nezůstanou ani zpěváci, jako byli Waldemar Matuška, Jiří Schelinger, Jana Robbová, Valerie Čižmárová nebo Karel Zich, kteří už bohužel odešli do pěveckého nebe.

Hudební fanoušek (a nejen on) získá díky „legendám…“ opravdu dobrý přehled o jedné etapě československé pop music a možná si během čtení mnohokrát poslechne písničky, které „letěly“.

Název: Legendy československé populární hudby
podtitul: 70. a 80. léta
Autor: Robert Rohál
Žánr: biografie (umění)
Nakladatelství: Grada Publishing
Počet stran: 184
Hodnocení: 85%

Druhá Rohálova kniha, nazvaná Hvězdy odvedle s podtitulem a jejich stopy nejen v českém filmu mapuje kariéru třiceti nejznámějších slovenských herců a jejich úspěšné role v českých filmech, v mnoha případech i na českých divadelních prknech.

Autor přiznává, že má pro celebrity odvedle slabost už z dob, kdy naše televize (tehdy jediná - československá) vysílala pravidelně každé pondělí inscenaci z Bratislavy. Vychutnával si prý herectví a osobitost Slováků tak dlouho, až se do jejich umění zamiloval, a pak sledoval jejich umění v divadle a filmu dál. A právě to stalo základem pro vytvoření třiceti profilů umělců, jako jsou Jozef Adamovič, František Dibarbora, Martin Huba, Ladislav Chudík, Jozef Kroner, Juraj Kukura, Milan Lasica, Július Satinský, Božidara Turzonovová, Magda Vašáryová a další.

Rohal Hvezdy odvedle

Z textu se přitom čtenář dozví důležité údaje a okamžiky kariéry vybraných herců nebo hereček, avšak kromě uměleckých začátků a zásadních rolí v divadle je tu kladen důraz na práci s českými filmaři. Přestože rozsah publikace dovolil pouze stručnou charakteristiku a výpis rolí v českých filmech, nechybí faktografická přesnost, navíc doplněná názory samotných herců a ukázkami z dobových kritik. I tuto encyklopedicky laděnou publikaci obohacuje množství černobílých fotografií.

Seznam herců je přitom vytvořen s ohledem na současnou střední generaci, která nejenže více kupuje knížky, ale která také dodnes pamatuje umělce typu Františka Dibarbory nebo Jozefa Kronera. Přesto Robert Rohál neváhal zařadit i osobnosti mnohem mladší, jako jsou Monika Hilmerová, Roman Luknár a neposlední řadě také Ján Koleník, jenž doslova zářil v nedávno uvedeném dvaadvacetidílném seriálu První republika.

Název: Hvězdy odvedle
podtitul: a jejich stopy nejen v českém filmu
Autor: Robert Rohál
Žánr: biografie (umění)
Nakladatelství: Grada Publishing
Počet stran: 168
Hodnocení: 85%

Zdroj foto: Grada Publishing

( 3 hlasů )

VinCafe: „Zákazníci často odcházejí příjemně překvapení - nejlépe pak s lahvinkou v ruce“

VinCafe 200V dubnu tohoto roku se ve Zlíně otevřelo VinCafe – vinotéka s kavárnou. Dobré víno, výborná káva, lahodně vypadající dezerty, to vše v útulném prostředí ve stylu Provence. VinCafe vede matka s dcerou a my oslovili tu mladší z nich, Patricii Hluští...

Slavný trenér Alex Ferguson poodhalí taje svého řemesla ve vlastní biografii Můj život

fergus 200Jméno trenéra Alexe Fergusona zná každý opravdový fotbalový fanoušek na světě. Legendární trenér, který strávil neuvěřitelných dvacet šest let v Manchesteru United, je uznávanou personou, byl poctěn titulem Sir a svým dlouholetým pů...

Oběť: islandská krimi s vůní tandoori

Novinku z pera stálice islandské krimi Arnaldura Indridasona s prostým a příznačným názvem Oběť přineslo letos na pulty českých knihkupců nakladatelství Bastei Moba. Indridason opět uvádí tým komisaře Erlendura, kt...

Městská divadla pražská připravují premiéru inscenace Idiot

Idiot A. Bílík foto A. HrbkováSoučasná společnost nás nutí věřit, že všechno na světě, tedy i vztahy, jsou jen věcí nabídky, poptávky, šikovné manipulace. Vše lze objednat, koupit, nějak zařídit. Co se ale stane, když se potk...

Zlomené město

200filmNew York coby město hříchu, kráska v nesnázích a cynický policajt s temnější minulostí. Allen Hughes ve svém novém snímku křísí klasické atributy americké drsné školy.

...