Vrhněte se s Janem Rádlem do vod První republiky

Inspektor Radl 200Mladý novinář Marek Skřipský přichází s originální retro kriminálkou, která se odehrává v období mezi první a druhou světovou válkou. Kniha Případy inspektora rádla vyšla v nakladatelství Moba. Období První republiky přitahuje i po mnoha letech pozornost filmařů a spisovatelů. Zrovna před několika dny si vysloužil stejnojmenný seriál ocenění TýTý. Retro detektivka, kterou mám právě před sebou, nabízí neméně zajímavý děj. Navíc některé z událostí vycházejí ze skutečných reálií, což této knize může v očích čtenáře jen prospět.

Již z názvu jste zřejmě pochopili, že děj se bude točit zejména okolo mladého inspektora Jana Rádla. Čtenář může sledovat osudy bývalého legionáře od úplného začátku u tajné služby. V úvodu knihy je ještě mladíčkem působícím u běžné policejní složky. Ovšem od počátku má nemalé ambice a i nadřízení v něm vidí jeho velký potenciál. Právě díky tomu se velice brzy dostane k československé tajné službě a pouští se do větších a zajímavějších případů. Během své nebezpečné práce se bude muset potýkat s komunistickými radikály, vyznavači hákového kříže, ale i pašeráky kokainu.

To je jen nepatrný úvod k tomuto velice napínavému a dramatickému příběhu. Kniha je rozdělena na kapitoly podle případů, což jí velice svědčí. Odpadají zdlouhavé a nudné pasáže některých detektivek. Po vyřešení jednoho případu následuje v okamžiku letu další. Přesto musíte číst knihu od začátku do konce, protože některé souvislosti u příběhů na sebe navazují.

Největším kladem knihy je jednoznačně výborné vykreslení atmosféry dané doby. Čtenář se velice brzy seznamuje zejména s prostředím tehdejší nižší vrstvy. Častým místem děje bývají různé méně noblesní hospody, z nichž se některé dožili i dneška. Dočkáte se i několika lepších restaurací a známých podniků. Vedle těchto míst se ocitnete i v lázních či hotelech.

Ještě více se přiblížíte tehdejší době pomoc politiky. Už v době po první světové válce měli velký vliv zejména komunisté a nastupující fašistická generace. Právě tyto dvě hnutí sehrají velkou roli ve většině případů. Lépe řečeno – pokud nemusíte politiku tehdejší doby, raději si najděte jiné čtení. Pro všechny ostatní se jedná o velice zajímavou ukázku bojů mezi tehdejší politickou elitou. Zapojí se i některé další strany, ale nedostanou ani zdaleka takový prostor. Z knihy je na první pohled patrné vzdělání autora – historie a politologie.

Inspektor Radl

Nyní již k samotnému detektivovi Janu Rádlovi. Jak jsem již zmínil, čtenář má možnost sledovat jeho kariéru téměř od úplných začátků. Jedná se o skromného a velice talentované kriminalistu. Občas se Vám může zdát až moc hodný, ale právě díky tomu si ho velice rychle oblíbíte. Narazíte i na několik jeho kolegů, občas trochu protivného šéfa a především jeho životní lásku. I v tomto případě se ocitáte už na prvním rande a s napětím očekáváte následující průběh. V knize je vedle vyšetřování kladen velký důraz právě na osobní vztahy několika hlavních hrdinů. Příběh díky tomu působí realističtěji a velice rychle si získá vaši pozornost.

Pro mě asi nejzajímavějším případem je vyšetřování smrti politika Aloise Rašína. Jeho vrahy sice bude většina lidí znát, ale to vůbec neubírá této kapitole na zajímavosti. Naopak jsem byl až ohromen její velikou přesvědčivostí. I ostatní vyšetřované zločiny jsou velice působivé a neztrácí ani kousíček ze svého kouzla.

Kniha Případy detektiva Rádla výborně vystihuje historickou dobu První republiky, přestože se jedná o románovou beletrii. Nabízí napínavé a neskutečně poutavé případy, které vás chytnou od úplného začátku. Hlavní hrdina v podání Jana Rádla si velice rychle získá srdce všech dam i obdiv všech mužů. Během čtení se přenesete do prostředí tehdejších hospod a restaurací. Poznáte neskutečnou rivalitu mezi jednotlivými politickými stranami, která ani dnes není tak napjatá. Podíváte se na počátek českého fašismu, který později způsobil ohromnou katastrofu v naší zemi i celé Evropě. Budete se bavit, budete napjatí a budete se těšit, co vám přinesou další stránky. Retro i nadále zůstává v módě a právě tato kniha je jeho čestným zástupcem. Velikou pochvalu si zaslouží i kvalitně provedená obálka, která je poutavým lákadlem. Jestliže máte rádi detektivky a navíc i historii, budou pro vás Případy inspektora Rádla opravdovou lahůdkou.

Případy inspektora Rádla
Autor: Marek Skřipský
Žánr: Retro krimi