Jedinečný výlet do Norska v excelentním debutu D. B. Millera

Norsko v noci 200Nakladatelství Kniha Zlín již dlouhá léta představuje ve své ediční řadě Fleet jedinečné romány, jejichž autoři patří mezi stálice světové literatury. Do této edice se nyní zařazuje i americký romanopisec Derek B. Miller se svým výjimečným debutem Norsko v noci (Norwegian by Night) , který zaujal nejen širokou veřejnost, ale i literární kritiky po celém světě. Strhující thriller s nezanedbatelnou emocionální linií vychází u Knihy Zlín v překladu Pavla Černovského.

Ostatně o úspěchu knihy hovoří i řada cen, jež Miller za svůj debut získal. Kromě Crime Writers' Association's John Creasey "New Blood" Dagger se Norsko v noci objevilo i v řadě žebříčků coby kniha roku 2013. Namátkou můžeme zmínit například The Economist, Financial Times nebo The Guardian. Ovšem ocenění jsou jedna věc, realita však může být někde úplně jinde. A co tedy na čtenáře v tomto románu s výjimečnou obálkou čeká?

Autor si pro svůj debut zvolil vskutku originálního hlavního hrdinu. Sheldon Horowitz je americký Žid, vysloužilý voják, vdovec a navíc se zdá, že ke všemu trpí stařeckou demencí. Není proto divu, že ho chce mít jeho vnučka na očích. A tak se Sheldon ve svých dvaaosmdesáti letech stěhuje přes půl zeměkoule z New Yorku do Osla.

Jednoho dne se však Sheldon náhodnou nachomýtne k vraždě své srbsko-kosovské sousedky. Jakožto korunní svědek se ocitá ve smrtelném nebezpečí, stejně jako šestiletý chlapec, který zde po mrtvé zůstal. Sheldon nemá na výběr, a tak se společně s chlapcem vydává na útěk neznámou krajinou Norska. Ačkoliv ani jeden z této dvojice nezná jazyk toho druhého, postupně se mezi nimi vytváří jedinečné pouto a souznění, které by je snad mohlo zachránit.

Kromě této přímé dějové linie, která si nic nezadá s detektivkami od severských autorů, se však na pozadí thrillerové honičky odehrává ještě jedna linie. V té se Sheldon vrací ve svých vzpomínkách do minulosti a znovu prožívá události, které navždy změnily jeho život. Díky tomu dostává samotná kniha další rozměr. Hlavní dějová linie navíc dost často zcela ustupuje do pozadí, aby díky této linii vynikla samotná postava hlavního hrdiny.

Norsko v noci

Pokud měl právě toto autor v záměru, nutno říct, že se mu vše podařilo naprosto výborně. Z původního detektivního thrilleru se kniha během pár stran stala psychologickým románem, ve kterém nejde o to přežít, ale o to, jak jsme se svým životem naložili. Propletením těchto dvou žánrů vznikl vskutku jedinečný mix, který si u čtenářů rozhodně zaslouží šanci.

Pokud jste navíc četli Muže jménem Ove, kterého loni vydalo nakladatelství Host, v mnohém vám přijdou hlavní hrdinové podobní. Navíc se i v Norsku v noci setkáme s originálním humorem, který dodává celé knize na svěžesti, a to i přes její primární zaměření. Samozřejmě oproti zmíněnému Ovemu je zde humoru nesrovnatelně méně, ostatně obě knihy jsou naprosto jinak žánrově zaměřeny. Každopádně je takřka jisté, že si hlavního hrdinu Norska v noci bez problému oblíbíte a záhy vám přiroste i k srdci.

Derek B. Miller předkládá čtenářům opravdu jedinečný a hlavně povedený debut, jenž dokáže pohltit nejednoho z nás. Navíc i po samotném dočtení ve vás budou ještě dlouho rezonovat ozvuky Sheldona Horowitze a jeho pohnutého osudu.

O autorovi
Derek B. Miller je americký romanopisec a odborník na mezinárodní politiku. Narodil se a vyrůstal v Bostonu ve státě Massachusetts. Od roku 1996 pobýval v zahraničí, mimo jiné například v Izraeli, Anglii, Maďarsku, Švýcarsku a v Norsku. Jeho zájem o psaní začal pár let po završení studia na Sarah Lawrence College.

Název: Norsko v noci
Autor: Derek B. Miller
Překlad: Pavel Černovský
Žánr: Psychologický, Thriller
Vydáno: 2015
Stran: 330
Vydalo nakladatelství: Kniha Zlín

Hodnocení: 90%

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (3)

Christianizace a utváření křesťanské monarchie

christianizace200I v anglicky psané literatuře se docela často vyskytují tematicky ujednocené sborníky, sepsané odborníky z různých zemí - a může nás těšit, že mezi nimi nalezneme též české autory, zacílené na české (československé) teritorium. Bohužel...

Lentilky pod kobercem a jiné (šílené) příhody

chameleonka tereza kazan denik modelkyJestliže trpíte pseudointelektuálními předsudky, je jisté, že tuto knihu minete. To bude nějaký brak, naznačuje letmý pohled na obálku. Hmm, jak se to vezme… Chameleonka – Z deníku modelky

Pohádka O Človíčkovi akrobatickými kousky pořádně rozvibruje bránici

O clovickovi 200Městské divadlo Zlín razí heslo „děti do divadla patří“, a tak se první letošní premiéra, která se konala 20. ledna 2013, týkala především dětských diváků. Ti měli tu čest spatřit první uvedení pohádky O...

Kytarová legenda Gary Lucas přiveze neznámou verzi Draculy z roku 1931

200fKytarový virtuos Gary Lucas, známý z působení v kapele Captain Beefheart a z četných spoluprací s legendárními hudebníky (např. Jeffem Buckleym, Lou Reedem či Nickem Cavem), přijíždí v prosinci do ČR představit unikátní projekt spojující živý koncert a film...