Dědeček Oge, učení sibiřského šamana

Dědeček Oge, učení sibiřského šamana

Tisk

oge200Hledáte-li posluchačský skvost, kde se vlídná barva hlasu Jaroslava Duška bude snoubit s dokonale vypracovaným textem, kde každé slovo je dokonale promyšlený poklad, pak v rukou držíte správnou audioknihu.

 

Autorka, Pavlína Brzáková, umí velice výstižně popsat mentalitu tunguzanů, rusů, s náležitým strhujícím nábojem bere posluchače do meditativních stavů podobných tranzu, do nejniternějšího duchovního světa šamanů, bere nás za hranice smrti… a posléze opět sugestivně popisuje místní dravou přírodu, která se s nikým nemazlí, zimu, mráz, vítr, chuť sušeného masa i bravurní opilecké výlevy některých postav. Naprosto konsternovaná jsem zůstala ve chvíli,  kdy autorka popisovala první sexuální zážitek mladého Ogeho. Prostý, čistý, živočišný, přitom na něm nebylo vůbec nic vulgárního. Do pocitů se uměla vcítit s živočišnou něhou a prostým úžasem. Je to skvostné dílo. Pavlína Brzáková mění reálie, mění čas, prochází jednotlivými liniemi příběhu tak přirozeně, že ani nepostřehnete přechod.  Je to devět krásných hodin, od kterých se nebudete chtít odtrhnout.

Dokonce jsem na sobě pozorovala zvláštní jev. Po poslechu Ogeho jsem se cítila nějakou dobu, dobrou půlhodinu, podivně a klidně naladěná. Jakobych se sama propojila s tou lidskou přirozeností, kterou žijí tunguzané, jakobych cítila, že je to něco, co mně chybí v dnešním civilizovaném světě. Byla jsem nějakou dobu po poslechu zcela normálně a lidsky šťastná. A je mi jasné, že tento pocit neumí navodit nic světského, nic, co si můžete koupit nebo někde zažít.

Dějové linie a věty jakoby se slévaly v jedno nikdy nekončící blaho, strhující poslech umocněný hlasem Jaroslava Duška, vtahující dokonale do děje, jež je hluboký jako lidská duše sama.

oge2

 

Ukázka (jména jsem přepsala poslechově):
„Co všecho se tenkrát Ogemu zjevilo? Zvířata a ptáci. Tenkrát byl mladý, snadno uvěřil tomu, co viděl. Ale tolik věcí se už od té doby změnilo. Ted mu chybí víra, měl ji ceý život pro každého, ale jak stárne, nezbývá mu skoro nic. Je vyprahlý jako les po požáru. Ta smršť ho smetla, a on teď čeká na smrt nebo bůhví na co vlastně. Viděl toho hodně, i když se vesnici vyhýbal. Nebožtíci z vesnice za ním nechodili, nechtěli do Cherbu Buga. Spíš se mu prostě připletli do cesty, když na ně narazil v tajze. Byli zmatení, za života na smrt nemysleli. Možná mysleli, že by se zabili, ale to bylo něco jiného. Lesní člověk se smrtí počítá a žije s ní. Oni o smrti mluvili, mysleli na ni, ale v hloubi duše s ní vůbec nepočítali. Oge byl unavený, ruce mu ztěžkly, celé tělo mu ztěžklo, bylo těžké tak, že už neměl chu´t se s ním někam vláčet. Smrt k němu přijde nejspíš stejně nečekaně jako k ostatním. Nic jí nezastaví. Když Jakoňův kabát klesl na dno Tžambe, jeho tělo odnesla řeka. Oge pro něj nedokázal nic udělat. Jakoňa nebyl o nic horší než jiný nebožtík, každý tady měl nějaký osud. Oge rozuměl tomu proč Jakoňa sebral ty staré věci, stejně jako Jakoňa věděl, že kdyby prodal všechno stříbro a zlato, které tady vidí na rozpadajících hrobech, mohl by odejít a beze strachu dožít. Nemusel by se bát, že až se nebude moci o sebe postarat a najdou ho tu, skončí v Durdomu, stejně jako ostatní.L Pojde vedle jemu podobných na nějakém rozvrzaném kavalci. Možná ale bude mít víc štěstí a umře rychle. Nic jiného už ani nechce. Když Oge vylovil Jakoňův kabát ze sítě, vrátil ho řece. Pak se rozhlédl, jestli někde neuvidí plavat tělo. Ale na hladině bylo jen spadlé jehličí a listé. Ale možná se někde  objeví Jakoňův stín a bude chtít, aby ho Oge doprovodil do Cherbu Buga. A stařec to udělá, protože musí. Měl by. V noci se zvedl vítr, petrolejka na stole zablikala, jakoby se  závan větru dotkl jejího plamene. Oge seděl za stolem a četl. Četl? Uměl číst, naučil se to, když bolševici ve vesnici založili školu.  Bylo to v roce 40? První knihu uviděl, když ze zvědavosti došel do vesnice…. Prohlížel si tištěná písmena v knize a musel se smát. Vypadala jako malí brouci…“

Asi těžko jen z psané ukázky pocítíte ten úžas, tu jednoduchost, kterou jsem zažívala jako posluchačka.  Proměna tunguzského chlapce, dalo by se říci vyloučeného z prostředí své vesnice, musel vlastně dospívat sám v osamění, v kmenového léčitele a šamana je rozsáhlou a hlubokou psychologickou studií, jímavým a dojemným příběhem, strhujícím vyprávěním a pro děti i velmi zvláštní a lákavou pohádkou. Laskavou, krutou, plnou tvrdé reality i opojení a splývání světů živých a mrtvých.

Dědeček Oge je 9 hodin v jiném světě, který nemá vůbec nic společného s tím naším, podivně vytrženým z podstaty lidského bytí.

O autorce:
Pavlína Brzáková: je spisovatelka a etnoložka, zabývá se studiem sibiřských kočovných pastevců. Vadala dvě knihy jejich pohádek a příběhů, v roce 2008 pak vydala volné pokračování Dědečka Oge  s názvem Dva světy. Ve spoluautorství napsala několik knih a působí jako šéfredaktorka měsíčníků Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2015, www.eminent.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Blanka Kovaříková: „Těžko odpouštím těm, kteří se dopouštějí křivd a podvodů…“

blanka kovarikova foto zdenek kovarikŘečeno s mírnou nadsázkou - novinářka a spisovatelka Blanka Kovaříková ráda zkoumá životy lidí z černobílých fotografií a filmů. Literatura faktu v jejím podání rozhodně není „suchá“, sa...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Může obyčejná dívka s netypickou zálibou pomoct českému odboji?

bezkyne perexKonec 30. let 20. století. Poslední měsíce svobodné Československé republiky. Růžena, studentka francouzštiny, si však s politikou hlavu nedělá. Když Hitler rozbije Československo a jeho armáda vkročí do Prahy, připojí se Růžena k odboji. J...


Literatura

RECENZE: Můj psí život – Martin Čáp

psi zivot200Dlouho jsem přemýšlela nad nějakým oddechovým čtením, až se mi do rukou dostala kniha Můj psí život od českého autora Martina Čápa. Pokusím se vám knihu přiblížit, aniž bych vyzradila něco podstatného. Vlastně jeden spoiler tu bude a to hned, pro...

Divadlo

Slavný muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení začínají zkoušet zlínští herci. Zpívat s nimi bude host Igor Timko

zeny na pokraji 200Zlínské divadlo zkouší muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení podle slavného Almodóvarova filmu v režii Stana Slováka, uměleckého šéfa Městského divadla Brno, a v hlavní roli s Petrou Královou v roli Pepy. Netradiční spolupráci...

Film

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

altDne 3. května vstoupí do distribuce českých kin nekonvenční dokumentární počin režiséra Karla Vachka. S podtitulem filmového románu se vydává pomocí kamery hledat pravdy o mimozemských i zemských civilizacích, reklamokracii a demokracii počítačových...