Jen jeden člověk může zjistit, co po ní zůstalo

Co po ni zustalo 200Debut spisovatele T. R. Richmonda s názvem Co po ní zůstalo je zařazen do kategorie psychologický thriller. Možná bych byl s tímto škatulkováním opatrnější. Nejsem si jist, jestli bych tento román zařadil zrovna k thrilleru. Ale slovíčko psychologický si opravdu zaslouží. Vítejte ve světě moderních technologií a jedné mrtvé dívky.

Celý příběh začíná nalezením pětadvacetileté Alice, jejíž mrtvola si ne zrovna vesele plavala v řece. Úmrtí této dívky šokuju celé její okolí i širší veřejnost. Případu je věnována velká publicita. Média, policie i všichni ostatní se snaží zjistit, zda se jednalo o sebevraždu, nehodu či vraždu. Proslulý profesor Jeremy Cooke se rozhodne, že poskládá celý její život na základě různých zvěstí, dokumentů a všech možných indicií. Probírá se celým internetem, poptává se u známých a odhaluje nečekanou pravdu. Jak jinak.

Musím uznat, že celá kniha je sepsaná poměrně zajímavou a méně tradiční formou. Nečekejte klasické kapitoly a vyprávění. S osudem mrtvé dívky se seznámíte prostřednictvím dopisů Jeremy Cooka, emailů její matky, blogu její nejlepší kamarádky, přepisu z laptopu jejího přítele či přepisu policejních výslechů. Ze začátku jsem se trochu bál, zda mě tento způsob textu zaujme. Ale ono to funguje.

Velkou roli v celém příběhu sehrají nejen jeho hlavní osoby, ale i novináři. Sama Alice byla úspěšnou novinářkou, proto je žurnalistikou celá kniha prolezlá. Můžete si přečíst i několik článků věnující se tématu jejího úmrtí a celkově se podívat za kulisy místních deníků.

Hlavní roli ovšem sehrají především jednotlivé postavy. Jejich blogy, dopisy a další způsoby vyjádření o nich vypovídají daleko více, než kdybyste je chtěli popsat. Máme tu trochu podivínského učitele Cooka, který je fiktivním stvořitelem celé knihy. Nedá se úplně určit, zda se jedná o kladnou či zápornou postavu. Její pozice se postupem děje mění. Dále jsou tu nejbližší lidé z okolí mrtvé dívka. Její matka, která se kdysi zapletla se zmiňovaným profesorem. Její přítel, který rozhodně také není žádný beránek. Nejlepší kamarádka Megan, která je z vraždy opravdu psychicky šokována. To jsou ústřední charaktery, které ovlivňují celý příběh. Velice zajímavým způsobem se mění postavení, které v životě Alice měli. Nemůžete si být vůbec jistí, zda někdo z nich není vrah či záškodník. I když opravdu se jednalo o vraždu?

Co po ni zustalo

Vyvrcholení této otázky je takřka detektivní. Samozřejmě máte určitou šanci, že ho uhodnete. Pro mnohé čtenáře bude ovšem možná zajímavější průběh, než úplný konec. Na prvních stránkách máme zdánlivě nevinnou a všemi milovanou dívku. Postupem času o ní získáváme nové informace a rozjíždí se neskutečný kolotoč událostí. Vedle všech ostatních zmíněných o sobě promluví i samotná Alice. Nebojte se, nebude se jednat o telefon ze záhrobí. Mezi všemi dokumenty je i její deník, který nám napoví mnoho podrobností o jejím životě.

Kniha je v první řadě pohledem do duše lidí. Nabízí nám psychologický rozbor několika osobností, které se více či méně zapojili do života mrtvé. Od začátku vás vrhne do vln lží. Nebudete vědět komu věřit a komu ne. Každá jednotlivá osoba si může vymýšlet a pravda může být naprosto jinde.

Nabízí se mi určitá podobnost s knihou Případ Amelia. I v tomto případě se jednalo o psychologický “thriller“, který byl postaven na podobných základech. Jestliže se vám tedy tato kniha líbila, rozhodně si nenechte ujít ani novinku T. R. Richmonda.

Opět musím konstatovat, že se nejedná o úplně jednoduchou literaturu. Děj může být pro někoho lehce pomalejší. Přesto vám po přečtení dojde, že se jedná o výjimečnou knihu.

Co po ní zůstalo / What She Left
Autor: T. R. Richmond
Vydavatel: Jota
Rok vydání: 2015
Počet stran: 400

VinCafe: „Zákazníci často odcházejí příjemně překvapení - nejlépe pak s lahvinkou v ruce“

VinCafe 200V dubnu tohoto roku se ve Zlíně otevřelo VinCafe – vinotéka s kavárnou. Dobré víno, výborná káva, lahodně vypadající dezerty, to vše v útulném prostředí ve stylu Provence. VinCafe vede matka s dcerou a my oslovili tu mladší z nich, Patricii Hluští...

Fantazii se meze nekladou – a v Zaklínačovi to platí dvojnásob

lisk200Rok 2015 by se klidně dal nazvat rokem Zaklínače – nejenomže hra na PC byla vyhlášena nejlepší hrou roku, ale nakladatelství Crew vydalo první grafický román o Geraltovi, Skleněný dům. Nesmím zapomenout ani na nabušené a skvostně vypracované kompendium Z...

Colette Baron-Reid: Kouzelná mapa

200liNeuvěřitelná kniha, která v sobě skrývá fantazijní příběh, který vás chytne za srdce jen a pouze tam, kde má… a zároveň vám ukáže cestu ven z životních problémů. S podobnou kombinací žánrů jsem se jako čtenářka ještě nikdy nesetkala. „Když přijmete každé ...

V Pointě vyšla knižně ztracená divadelní komedie Ženy a sluhové španělského dramatika Lope de Vegy

zeny-a-sluhove200V online nakladatelství Pointa vyšla knižně veršovaná nadčasová divadelní komedie Ženy a sluhové o milostném trojúhelníku z pera mistra slova světoznámého španělského autora Lope de Vegy.

...

Pečlivě dávkovaná smrt
ImageVálečné drama ze současného divokého východu vypráví přímočarý akční příběh o tom, jak speciální francouzské komando zachraňuje odvážnou novinářku Elsu ze spárů teroristických únosců. Překvapivě snadná záchrana z vězení s...