Čas odejít – poutavý román nejen o slonech

cas odejit 200V nakladatelství Ikar vyšel další titul v Edici světový bestseller – kniha Čas odejít od populární spisovatelky Jodi Picoultové. Loni jí vyšla ve stejné edici kniha Vypravěčka a tak byli čtenáři zvědaví, co přijde nyní. Od tématu holocaustu se autorka přesunula mílovými kroky do Afriky, ale o zajímavé a poutavé čtení nepřijdete.

Hlavním motivem knihy je hledání, ale především láska. Hlavní hrdinkou je třináctiletá Jenna, která se usilovně snaží najít svou matku. Ta se ztratila po tom, co byla jedna žena udupána slony ve sloní rezervaci, kde Jennina rodina žila. Její táta se poté zhroutil a skončil v psychiatrické léčebně a Jenna zůstala se svou babičkou. Po mámě jí zbyly jen deníky a několik vzpomínek a stále si tak klade otázku, jak ji jen mohla opustit…

Čas odejít vypráví příběh ze čtyř pohledů – každý je trochu jiný, má svou jedinečnost a dohromady vše zapadá. První vypravěčkou je horlivá Jenna, puberťačka, která je velmi chytrá a rozhodně se nenechá nikým a ničím odbýt. Druhou je pak její matka, Alice – její linie je plná něžností, popisuje různé etapy vztahů a především je zaměřena na slony. Další postavy jsou osoby, které Jenna přizve k vyšetřování – první z nich je na jednu stranu vyhořelá vědma Serenity a druhý je bývalý policista Virgil, který je prezentován jako takový pobuda a alkoholik. Každá postava má svoje a především je dokonale vykreslená. Trochu mi vadilo, že každá postava měla i odlišný font, což rušilo při čtení a bylo zbytečné, protože jednotlivé postavy byly přehledně děleny kapitolami.

„Oficiálně zveřejněné výsledky její studie říkají, že paměť se pojí se silnou emocí a že negativní okamžiky jsou jako zá- pisy permanentním fixem na zeď mozku. Ale existuje tenká hranice mezi negativním okamžikem a traumatem. Negativní okamžiky si zapamatujeme. Traumatické zapomeneme, nebo je tak zaobalíme, že je ani nepoznáme, anebo se změní na velké, prázdné, bílé nic, co mám v hlavě, když se snažím soustředit na tu noc. Vím tohle:
1. Byly mi tři.
2. Matku našli v bezvědomí na území rezervace, asi kilometr a půl na jih od mrtvého těla. Tohle stojí v policejních zprávách. Odvezli ji do nemocnice.
3. O mně se v těch policejních zprávách nemluví. Babička mě potom vzala k sobě, protože otec měl už dost starostí s mrtvou pečovatelkou o slony a manželkou v bezvědomí.
4. Někdy před úsvitem matka nabyla vědomí a z nemocnice zmizela, aniž by ji kdo viděl odcházet.
5. Už jsem ji nikdy neviděla.“ (str. 18)

Díky knize se o slonech dozvíte spousty zajímavých informací, protože autorka vycházela z mnoha výzkumů především o jejich chování při zármutku a o jejich mateřství. Sloni nosí mládě v břiše 2 roky, a to je možná jedním z důvodů, proč má matka s mládětem tak pevný vztah. Sloni jsou zde popisováni jak na základě chování ve volné přírodě, tak v uzavřených rezervacích. Ta popisovaná v knize vycházela z reálné stanice s názvem The Elephant Sanctuary in Tenneessee – více o ní najdete na webu www.elephants.com. Za toto bádání a především snahu ukázat světu fungování takové organizace vůbec, patří autorce hold a velké díky.

cas odejit

Kniha má také pěkný přebal, především v porovnání s chladným americkým originálem v modrém tónu. Takže palec nahoru za příjemné podzimní barvy a nenásilný motiv slona a mladé holky.

Autorka Jodi Picoultová prozradila, že se do knihy s tímto tématem pustila proto, že jí odcházela dcera na koleje a ona se bála toho, jak bude doma sama. Možná i díky tomu se do knihy tak moc promítlo to pouto a vše působilo uvěřitelně. Čas odejít se výborně čte, jde o román, ale nechybí mu prvky detektivky ani nadpřirozena. Střídání osudů vás nutí číst dál a dál a závěr? Ten rozhodně překvapí.

Jodi Picoultová se narodila 19. května 1966 v New Yorku, získala titul v oboru tvůrčího psaní na Princeton a magisterský titul v oboru vzdělání na Harvardu. Napsala 23 románů, jichž se prodalo odhadem 40 milionů výtisků v 35 zemích po celém světě. Česky vyšlo Až na konec všech dní (Motto 2002), Je to i můj život (Ikar 2005), Prostá pravda (Ikar 2007), Desátý kruh (Ikar 2007), Nejsem jako vy (Ikar 2011), Vlk samotář (Ikar 2013), Vypravěčka (2014) a Čas odejít (2015). Autorka si získala čtenářskou přízeň i respekt kritiky mnohovrstevnými dramaty s kontroverzní tematikou. Zakládá si také na velmi pečlivém průzkumu tématu i prostředí, v němž se daná kniha odehrává. Žije v New Hampshire se svým manželem a třemi dětmi.

Čas odejít
Autor: Jodi Picoultová
Překlad: Alexandra Fraisová