Reklama

Psychologie písma psaná normálním jazykem

Email Tisk

psychologie pisma perexChcete – li lépe a hlouběji porozumět sobě i druhým, měli byste si projít tuto publikaci. Je napsána „normálním“ jazykem, kterému pohodlně porozumí i široká laická veřejnost. Máte možnost se tu seznámit s metodami psychologie písma i s nejrůznějšími „zavádějícími“ prvky, které mohou při posuzování písma zmást, současně se dozvíte, jak jim čelit a jak rozklíčovat písmo správným způsobem. Tato kniha jistě najde využití u širokého společenského spektra, ať už jsou to studenti psychologie, pedagogiky či příbuzných oborů, nebo laická veřejnost, která se o tuto problematiku zajímá.

 

Autorka Ing. Helena Baková se věnuje psychologii písma přes dvacet let a vyvinula nový způsob práce písmem Grafoarte®, který usnadňuje přiblížit se nejen posuzovanému rukopisu, ale i sobě samotnému. Působí například jako grafoložka a lektorka, je členkou představenstva České grafologické komory, je spoluzakladatelkou Institutu psychologie písma, absolvovala nejrůznější výcviky a semináře s touto tématikou. Svojí prací pomáhá a umožňuje klientovi porozumět jeho vnitřnímu světu a podporuje jej v oblasti sebepoznání a osobního růstu.

Na začátku knihy najdete Poděkování, ve kterém autorka děkuje celé řadě odborníků, bez jejichž pomoci by tato kniha jen těžko vznikla. Děkuje také svojí rodině, která měla pochopení, a když kniha vznikala, našlapovala kolem ní po špičkách. Následuje Úvod, ve kterém je krátké zamyšlení nad tím, že psychologie písma je obor poskytující kvalitní psychodiagnostické závěry a ve své hlubší podstatě i hluboce lidský pohled na člověka jako takového. Mohu – li doporučit, nepřeskočte tuhle stránku. Znám mnoho lidí, kteří úvodní stránky nečtou. Vůbec to nechápu. Číst knihu bez úvodu, to je jako nastoupit do auta a před jízdou nezavřít dveře. V úvodu se dozvíte často klíčové informace a v neposlední řadě – když už si autor s touhle pasáží dá tu práci, je přinejmenším neslušné si ji nepřečíst. To si myslím já. Ale vrátím se k obsahu.

Dostáváme se k Části první s názvem Grafologie jako psychologie písma. Tady se dozvíte rozdíl mezi grafologií a psychologií písma a to, že tyto dvě disciplíny bývají často zaměňovány. Následují Grafologické metody - metody i s prvky a znaky a jak s nimi pracovat. Autorka zde přidala odstavec, ve kterém vzpomíná na svoje grafologické začátky, metody a postupy, které si tvořila pro lepší pochopení celé problematiky. Nebudu zmiňovat každou podkapitolu, je jich tady mnoho. Mě na nich baví, že nejsou dlouhé, kniha je svým členěním přehledná a na první pohled tak nějak „vzdušná“. Pod čarou jsou vysvětlivky, text není namačkaný a nezaplňuje celou stránku, která pak působí nepříjemným dojmem. A v tomto duchu plynou všechny kapitoly a podkapitoly. Například v té Limity psychologie písma se dozvíte, co rozborem písma určitě NEurčíte. Využití psychologie písma objasní, ve kterých oborech a kde všude se využívají grafologické rozbory textů. A přichází část Výrazové a symbolické pojetí rukopisu. Zde se skrývají témata, jako například jak se rukopis vytváří, zkušenostní cvičení, jak vnímat neverbální výrazy, výklady pojmů jako jsou sebehodnota a řeč těla, je tu vysvětlena symbolika psací plochy nebo zónového prostoru. Kniha jako celek je doplněna velkým množstvím obrázků a fotografií rukopisů. Kupříkladu se zde text odkazuje na rukopis Hugo Haase, z něhož se dá vyčíst, že to byl člověk s výraznou potřebou společenských kontaktů, zaměřený na společenské vztahy a kladl důraz na sebeuplatnění a prosazení se v každodenní realitě.

psychologie pisma

V dalších kapitolách jsou výklady významů pohybu, emocí v písmu, rozvolněnost a fixace, rytmus, vyváženost, utlumenost, rozkolísanost a dalších mnoho termínů. Tahle část je proložena bohatou přílohou, v níž jsou typy rukopisů s popisy autorky. Na straně 93 je v kapitole Metodika grafologické práce vysvětleno, co všechno a jaké postupy předcházejí vlastnímu grafologickému rozboru. Především je to sebezkušenostní práce s rukopisem a nezbytné dodržování etického kodexu grafologa (www.grafologickakomora.cz). Následuje popis jednotlivých etap grafologické práce a konkrétní ukázky rukopisu Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany včetně grafologických závěrů. Pokud se chcete rozborem rukopisu opravdu zabývat, je třeba mít určitou empatii. Dívejte se na rukopis s úžasem, nesmí vám chybět reflexe a sebereflexe a další nutné schopnosti, kterým se dá tréninkem naučit.

Na straně 111 začíná Část druhá, nazvaná Grafoarte – barevná grafologie. Na úvod je vysvětlený pojem grafoarte. Neznamená nic jiného, než vztah k písmu výtvarnými prostředky, v užším kontextu jde o doslova malování rukopisu. Zajímavě je tu vysvětleno, jak malování rukopisu probíhá a jaké jsou principy a poté následuje obsáhlá část osobních zkušeností s malováním rukopisu – opět Dvořák a Smetana. Jaký je přínos grafoarte pro grafologickou práci? Jaký má přínos pro seberozvoj? Kde se dá využít? Na tyhle i další otázky tady najdete odpovědi.

Část třetí – Psychologie písma v kontextu humanistického přístupu Carla Rogerse. Kapitola pojednávající o psychologovi a psychoterapeutovi, který rozvinul originální psychoterapeutické pojetí, tzv. přístup zaměřený na člověka. „Existuje tolik reálných světů, kolik je na světě lidí.“ To řekl Rogers v ohledu k vnitřní krajině člověka v humanistické psychologii písma. V dalším textu odhalíte důležitost těchto principů, pojetí terapie podle Rogerse a teoretické výklady pojmů, jako např. empatie, akceptace nebo kongruence. V osobních příkladech je tu rukopis Boženy Němcové spolu s poznatky a názory grafologa.

Část čtvrtá – Grafologické portréty historických osobností. Vedle Němcové je tu svým rukopisem zastoupen také Karel Hynek Mácha, již zmíněný Hugo Haas, ale třeba také Gregor Mendel, Alfons Mucha nebo Petr Bezruč. Po této části následuje Seznam ukázek rukopisů a místo archivace originálů, seznam Použitá literatura a jste na konci knihy.

Závěrem mi dovolte použít citát autorky, který použila v úvodu knihy: „Grafologii umíme všichni, jen někteří z nás o tom ještě nevědí…“. A já jsem přesvědčená o tom, že to jsou slova pravdivá, Helena Baková totiž přesně ví, o čem mluví.


Psychologie písma – Humanistický přístup v poznávání osobnosti z rukopisu
Autor: Ing. Helena Baková
Žánr: Psychologie/ vzdělávání
Recenze: PhDr. Daniela Rös Šieffelová
Vydala: Grada Publishing, a.s., Praha 7
Rok vydání: 2015, 5880. publikace, 1. vydání, lepená
Počet stran: 208 + 36 stran barevné přílohy

Hodnocení: 100%

www.grada.cz/psychologie-pisma_8092/kniha/katalog/
 
 
 
 
 


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

JANA LANGEROVÁ


redaktorka, tvůrce soutěží, 26 let (Štír a občas Střelec)

  • pochází z malé vesničky Zádveřice a nyní žije s manželem v ještě menší Lhotě, která leží 13 km od Zlína
  • Jana je čerstvou absolventkou fakulty multimediálních komunikací v oboru vztahy s veřejností a pracuje jako tisková mluvčí festivalu Chillibraní
  • s K21 je spojená už sedm let, začínala jako editorka a vypracovala se až k zástupkyni šéfredaktorky, nyní domlouvá soutěže a píše pro radost hlavně do literatury a mluveného slova. Udržuje se tak v tempu, má přehled a plní si knihovničku skvělými tituly
  • ve volném čase kromě kulturních věcí také moc ráda zahradničí (zajímají ji bylinky i pokojovky) a vaří různé dobroty. S manželem se věnují geocachingu - hledají poklady po okolí, často navštěvují různé metalové koncerty a jsou s partou přátel. Aktuálně propadli speedmintonu!
  • a Janino motto:To od Johna Lennona: „Každý září jako měsíc, jako hvězdy, jako slunce. Každý září. Přidej se.“
Banner

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 23

Z archivu...

Čtěte také...

Příručka pro starostlivé rodiče?


Starostliví rodiče to nemají vůbec jednoduché! Však to jistě znáte – někdo z doslechu, někdo z rodiny (tím netvrdím, že přímo z vlastní) – ale příkladů je kolem nás habaděj. To takový malý nevycválanec si dělá, co chce, neposlouchá a rodiče místo trestů se mohou přetrhnout, aby mu vyšli vstříc a splnili jeho nesmyslné požadavky. Dokonce se mi zdá, že počty nep...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Renata Petříčková a Michal Vaněček objasňují pravdu o pohádkách

altRenata Petříčková s Michalem Vaněčkem opustili báje a pověsti a vnořili se do pohádky. K dětem se vydala jejich další společná knížka S Blbounem do říše pohádek. O ilustrace se, stejně jako v případě permoníků a ...

Divadlo

Pejsek a kočička bavili děti první festivalové odpoledne

altDivadelní přehlídka Setkání 2012 Stretnutie není jen o věhlasných divadelních souborech a profláklých tvářích prken, která znamenají svět. Není ani o výhradně dospělém divákovi. Děti jsou ve zlínském divadle vítány, a tak hned první od...

Film

Pravidla hry se změnila, ale legenda pokračuje

jumanji per„Zahrajte si hru Jumanji. Ona si pak zahraje s vámi! Připravte se na návštěvu naprosto nového světa!"

 

 

 

...