O nelehkém údělu českého intelektuála ve dvacátém století

O nelehkém údělu českého intelektuála ve dvacátém století

muka200Konečně česká literární věda splatila další ze svých dluhů a přináší na trh, a především pro zájemce z řad odborné veřejnosti, v souhrnné podobě život a tvorbu jednoho z  největších českých literárních vědců a estetiků, který zásadním způsobem ovlivini formování a podobu českého literárněvědného strukturalismu a strukturální estetiky – Jana Mukařovského.

 


Jedná se o dlouhodobý projekt autora Ondřeje Sládka, který si vytyčil nově přečíst a tím pádem i prozkoumat tuto zásadní osobnost české kulturuy. Některé části monografie vyšly už dříve, ale jako samostatné studie a pro potřeby knihy byly zásadně upraveny a přepracovány. Autor se snaží paradoxně o to, co strukturalismus bytosně odmítá. Promítnout do sledovaného díla autorův život a v těchto intencích obě sféry (pře)číst. Z toho také vyplývá koncept publikace, který je jednoduchý a snadno čitelný, a to nejen z názvu. Zkoumá nejen Mukařovského osobní prostor a vlastní práci, ale také vlivy, které ho ovlivňovaly, vykládá základní pojmy a principy strukturalismu, a to v kontextu doby, ve které se vše udávalo, čímž činí z knihy jednu z neopominutelných pomůcek při studiu tohoto giganta. A musím zdůraznit, že se jedná o pomůcku velmi kvalitní a v české uměnovědě potřebnou. Vzhledem k obrovskému spektru zájmů Jana Mukařovského ale autor zúžil svůj rozbor pouze v intencích svého působení – tj. na literární vědu a estetiku. Mukařovského vliv kupříkladu na teatrologii tedy ještě na své detailnější nové probádání čeká. Autor si nenárokuje patent na úplnost. Pracuje pouze s tím, co se mu podařilo shromáždit a prostudovat. Sládek za sebou má opravdu heuristickou práci, protzože kromě vlastního díla Jana Mukařovského (publikace, statě, přednášky a další, často nikdy nepublikované texty) neopomíjí sekundární literaturu o něm i edici korespondence. Vychází tak především z cca šedesáti čtyř kartonů zpracovaného fondu Jana Mukařovského uloženého v Literárním archivu Památníku národního písemnictví. Měl také to štěstí, že hovořil s některými pamětníky a dokonce se mu podařilo zachytit ještě vzpomínky Mukařovského dcery Hany, která nedávno zemřela. muka


Kniha ze rozdělena na šest kapitol (Cesty k sobě a literatuře; V průsečíků vztahů a vlivů; Léta třicátá; Období okupace; Čas úkolů a povinností; Nová vlna strukturalismu) a úvod s epilogem a kalendáriem. Sledujeme tedy Mukařovského život od dětství a mládí, kdy zjišťujeme, jak ohromný vliv měli na něj rodiče a především strýc Emanuel Kůrka a jeho první literární pokusy, ať už to byly divadelní kritiky na písecké herce nebo povídková tvorba. Dále pokračujeme studiem v Praze, kdy nastoupil na Karlovu univerzitu na obory romanistika a slavistika a učiteli, kteří jej ovlivnili (především Tille a Pastrnek), přes léta středoškolského učitelování v Plzni a pobyt v Paříži až po návrat do Prahy a první publikovaná díla a pracovní postupy. Neopomíjí ani bratislavské intermezzo a násedný návrat do Prahy a vývoj po roce 1945, kdy se Mukařovského pracovní dráha a morálka vzhledem k politické situaci silně komplikují a Mukařovský vlastně veřejně odvrhuje své dosavadní strukturalistické zaujetí, aby se ho ale vlastně nikdy nezbavil úplně.
Ondřej Sládek odvedl opravdu obrovský kus práce a předkládá nám našeho snad nejvýznamnějšího estetika nikoliv bipolárně hodnoceného, ale jako živoucí bytost v kontextu politické situace a mající právo na omyl. Zjistil, že Mukařovský byl vnitřně velmi nejistý člověk mající potřebu impulsů „shora“ a ty přišly. Že nebyly úplně v souladu s morálkou už je věc druhá. Možná jistá názorová nevyhraněnost či přímo absence odsouzení Mukařovského po roce 1948 je jediná obsahová věc, která by se mohla autorovi vytýkat. Ale nikoli recenzentkou. Ta chápe jeho potřebu částečně obhájit tuto ikonu a ukázat ji jako chybujícího člověka, nikoli sochu bez života, která se nemýlí.
Co je však nutno textu vytknout jsou poznámky pod čarou, které nejsou pouze na stránce k textu se vztahující, ale pokračují i na další straně pod čarou, takže čtenář musí neustále knihou listovat dopředu a zpět. Nejednotnost je také v užívání kurzívy v názvu publikaci a studií.

Autor: Ondřej Sládek
Název: Jan Mukařovský. Život a dílo
Vazba a typo: Martin T. Pecina
Nakladatelství: Host-vydavatelství, s. r. o.
Rok: 2015
Počet stran: 451 + 32 stran obrazové přílohy
ISBN: 978-80-7491-531-4
Hodnocení: 98 %

( 0 hlasů )

http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/nakladatelstvi/literarni-veda-a-historie/ostatni/jan-mukarovsky-1117


 

Rozhovor

Jak Jana Andresíková spadla z koštěte…

Jana Andresikova 200Herečka Jana Andresíková jako host Toboganu v pyžamu vyprávěla o svých neuvěřitelných karambolech, které ji v životě potkaly. Její zdravotní karta má několik stránek popsaných odshora dolů. Pa...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Andělé všedního dne

altPatříte-li mezi tradicionalisty, jejichž představa andělů zahrnuje okřídlené bytosti bdící nad našimi osudy a strážící naše kroky, můžete se nechat obohatit o novátorský a zcela jiný přístup, o pohled, jenž nám předkládá spisovatel Michal Viewegh...


Literatura

Doreen Virtue: Andělské tarotové karty

perex„Zachovali jsme plný rozsah lidských emocí a zkušeností z tradičního tarotu, ale přepracovali jsme obrazy a slova založené na strachu, aby raději rozzářily, než odstrašily ty, kteří karty používají. Naše interpretace přináší novou a živou symboliku, která ...

Divadlo

Divotvorný vstup zlínského Městského divadla do sezóny 2013/2014

200divV sobotu 21. září uvedlo Městské divadlo ve Zlíně první večerní premiéru právě se rozbíhající divadelní sezóny. Pocty „být první v nové sezóně“ se dostalo muzikálu Divotvorný hrnec v režii umělecké šéfky zlínského divadla Hany Mikoláškové.

...

Film

Zrestaurovaný film Hoří, má panenko míří na velká plátna

hori ma panenkoHoří, má panenko, slavný film ze zlatého fondu české kinematografie se po 45 letech opět vrací do kin na digitálně restaurované kopii. Tento film je jedním z vrcholů československé nové vlny. Byl natočen v roce 1967 podl...