Úspěšný pokus o jiné čtení dějin české literatury
Banner

Úspěšný pokus o jiné čtení dějin české literatury

Email Tisk

haman200Během loňského roku vydalo brněnské vydavatelství HOST Český a slovenský literární parnasismus, publikaci navazující na dřívější monografii České literární romantično (HOST 2012).

 


Editory nové kolektivní monografie jsou fundovaní odborníci Aleš Haman a Dalibor Tureček. Ti se spolu s dalšími autory (Jiří Pelán, Peter Zajac, Lenka Krejčová, Ján Gbúr, Michal Fránek a Jiří Kudrnáč) snaží uspořádat období konce devatenáctého století a přelom století dvacátého v české (a slovenské) literatuře podle estetických kategorií, nikoliv pouze nahodile generačně, jak se k němu přistupuje. Pro literaturu tohoto období totiž už mnohá desetiletí razí literární teoretici pojem ruchovci a lumírovci a zařazují mezi ně autory především generačně.
Autoři uvedené kolektivní monografie se ale přiklánějí k dělení v tradici románských literatur – tedy označení parnasismus nebo případně Parnas. Nepřinášejí však do české literární terminologie nic nového, jak ostatně v první části knihy detailněji rozebírá Aleš Haman.
Termín byl ale postupem let vytěsněn a spíše se vžilo politicky méně „prozápadní“ označení ruchovci a lumírovci, přestože ne všichni autoři úplně do škatulky spadali, nebo v ní pobyli celý umělecký život. Autoři ale předesílají, že v žádném případě vžitý termín ruchovsko-lumírovská generace nechtějí nahradit. Pouze chtějí uvedené období lépe terminologicky vystihnout. Klíčové pro určení směru je pro ně dekorativní malebnost, rétoričnost a především vytváření svébytné říše krásy v duchu l’art pour l’art.
Autoři si všímají paralel mezi dobovou literaturou a výtvarným uměním, které se snaží neopomíjet, a v publikaci přinášejí také ilustrační obrázky, které doplňují text.

haman9


Struktura publikace vychází z již osvědčeného dělení, použitého v předešlé publikaci – tj. na prolegomena, argumentum a apendix. V prolegomeně rekapituluje Aleš Haman historii užití uvedeného literárního termínu parnasismus a zdůvodňuje jeho znovuzavedení. Následně Jiří Pelán shrnujícím způsobem představí podobu francouzského parnasismu, která byla vedle italské pro české umělce inspiračním zdrojem, aby se tato část zakončila studiemi Dalibora Turečka a Petera Zajace, kteří podávají své návrhy modelu českého (Tureček) a slovenského (Zajac) parnasismu. Přitom, jak už jsem řekla, pro českou literaturu jde o znovuzavedení pojmu, ale zajímavostí je, že pro slovenskou literaturu jde o termín nový. V části nazvané argumentum autoři na konkrétních případových studiích dokládají své teze. Závěrečná část – apendix – se zabývá žánrovou problematikou české balady v síti diskurzů 19. století.

Nejedná se o žádné suché terminologické čtivo, ale silný inspirační zdroj. Mě osobně například velmi zaujala i kapitola věnovaná parodii soudobých českých autorů na své kolegy parnasisty. Uvědomila jsem si, že bychom nebyli v Čechách, aby se někdo o parodii nepokusil. A překvapivé je, že Jára da Cimrman to nebyl.

Publikace vznikla v rámci grantového projektu  Diskurzivita literatury 19. století v česko-slovenském kontextu.

Český a slovenský literární parnasismus
Autoři: Aleš Haman, Dalibor Tureček a kolektiv
Nakladatelství: Host-vydavatelství s. r. o.
Rok vydání: 2015
Počet stran: 428
ISBN: 978–80–7491–255–9
Hodnocení: 100 %

( 0 hlasů )

http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/nakladatelstvi/literarni-veda-a-historie/ostatni/cesky-a-slovensky-literarni-parnasismus-1012


 
Banner

Přihlášení



Anketa


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (3)

Z archivu...

Čtěte také...

Multikulti pindy jedný český mindy

multi kulti pindy 200Multikulti – Pindy jedný český mindy je v pořadí již devatenáctou vydanou knihou české spisovatelky Ivy Pekárkové. Publikaci dělí do šesti částí, na které se nyní podrobněji zaměřím.

...


Literatura

Středověk jako pestrá doba v literatuře

stredovek200Křest knížky Františka Kalendy Vraždy ve znamení hvězdy se uskutečnil v nakladatelství Dobrovský na pražském Václavském náměstí. Kniha, vydaná nakladatelstvím Vyšehrad, čtenáře zavádí na dvůr Karla IV. a do ulic staré Prahy krátce po morové ráně...

Divadlo

A zase ten Havel!

200divV poslední době mívám někdy dojem, že snad každý chce hrát Havla. Možná je to jen taková móda, možná se pletu a vidím přízraky. Snad proto se mne, když jsem dostala pozvánku na premiéru Havlovy Audience, zmocnily nemalé pochyby. Pražský soubor vinohradskéh...

Film

Stále spolu

Stale spolu 200Stále spolu je název nového dokumentárního filmu z koprodukce České televize, který 21. května vstupuje do kin. Diváci se mohou těšit na zajímavý pohled na život jedné rodiny zaznamenaný režisérkou Evou Tomanovou, která citlivým přístupem...