Gleitzman Morris - Kdysi

kdysi200Kdysi jsem seděla v obývacím pokoji, zírala do vypnutého televizoru, v rukách dřímala knihu v šedivém přebalu se smutně sedícím židovským chlapcem v popředí a siluetami nacistů v pozadí a po obličeji se mi kutálely slzy.

Gleitzman se zarytě vypravěčského stylu, ve kterém očima dětí podává výpověď o životě za druhé světové války. Surově vykresluje situaci v Evropě v jejích nejtěžších časech a zároveň tomuto obrazu vdechuje kouzlo dětské vypravěčské prostopášnosti, ve které je nacista jen nepřítelem knihtiskařů a mrkev kouzelným lékem. Kdyby Gleitzmanova kniha takovému konfliktu, jako byla světová válka, předcházela, snad by z tohoto jednoduchého naivně sladkého pohledu dítěte svět poznal, jak moc jsou všechny takové spory bizarní.

Protože se autor inspiruje skutečnými příběhy a vy nikdy tak docela netušíte, která z postav je skutečná, a která jen dokresluje děj, jste takovým mrazivým způsobem nuceni zajímat se o každou postavu, ačkoliv se příběhem jen tak mihne. Právě o ní, totiž může celý příběh v konečném důsledku pojednávat.

A nakonec je jedno, jestli jste dospělý člověk a tento naivní vypravěčský styl si s lehkým a smířlivým úsměvem zamilujete nebo jste dítě či dospívající a každý autorův příběh je vám tím bližší, protože kniha Kdysi je psána právě tak, aby mohla projít rukama všech generací. Jedná se spíše o povídku, která se line středem každé strany s takovou velikostí písmen, že ji přečtete doslova u kávy. A přesto taková povídka zůstane ve vaší hlavě tak dlouho, dokud se tak docela nesmíříte s osudem lidí, kteří v ní byli.

Pokud jste tedy fanouškem jednoduchosti, pak po této knize sáhněte také, protože Gelitzman vás i tentokrát s jeho typickou lehkostí donutí chodit tiše po místnosti příští čtvrt hodinu v nesmířlivém pokušení projít si tím vším znovu.

Autor: Gleitzman Morris

Originální název: Once

Překlad: Barbora Punge Puchalská

EAN: 9788025718858

Formát: 164 stran, vázaná

Rok vydání: 2016

Vydalo: Argo

Hodnocení: 85%

Fotografie: vydavatelství

kdysi

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 19

Röhrig tarot patří k těm, nad kterými žasnete

Rohrig 200Röhrig tarot spatřuje světlo knihkupeckých světel už potřetí a není divu. Patří totiž k něčemu, co nelze tak dobře přirovnat k tarotové klasice. On totiž nepříjemně a pichlavě vybočuje. A to z něj dělá dílo, nad kterým budete snad do konce života h...