Náboženská detektivka poodhalí původ Turínského plátna

pate evangelium200Student Princetonské univerzity vystupující pod pseudonymem Ian Caldwell přichází do České republiky se svou druhou knihou s názvem Páté evangelium. Můžeme se těšit na jízdu ve stylu Dana Browna?

Ve Vatikánu se chystá výjimečná výstava, která má objasnit původ a pravost Turínského plátna. Ovšem v zákulisí je skryto daleko více záhad. Autor výstavy Ugo Nogara je chvíli před začátkem výstavy z neznámých důvodů zavražděn a podezření padne na některého z jeho přátel.

Po této knize jsem sáhl zejména díky častému přirovnání k Danu Brownovi. Ano, nebudu vám nic nalhávat, jsem další z dlouhé řady posedlých záhadami, templáři a relikviemi. Ovšem tentokrát jsem se musel myšlenkově posunout trochu odlišným směrem. Páté evangelium totiž není ani zdaleka tak akční jízda, jako některé z knih jmenovaného slavnějšího autora a mnoha dalších jemu podobných.

V první řadě je tato kniha plná mnoha náboženských témat, popisů bible a jejím vysvětlováním. Největší roli hrají evangelia, zejména rukopis Diatessaronu, tzv. Pátého evangelia. Obsahuje totiž důležité podrobnosti ze života Turínského plátna.

Hlavní záhadu jsem vám už lehce nastínil. Točí se okolo pravosti jmenované relikvie a pozadí celé náboženské situace okolo. Přečtete si mnoho vysvětlení a významů okolo bible a Ježíše. Pro běžného ateistického čtenáře je v knize náboženství možná až příliš. Některé popisy jsou opravdu dlouhé a člověk při nich lehce ztratí pozornost. Kniha je poměrně dost objemná (bez mála pět set stran), což je v tomto případě trochu mínus.

Ještě jsem ovšem nezmínil detektivní část, která rovněž tvoří páteř celého příběhu. A jedná se o tu zajímavější polovinu. Vražda Ugo Nogara postrádá přímé důkazy a najít vraha vůbec nebude jednoduché. V těchto okamžicích se kniha proměňuje ve vatikánskou krimi, která je plná intrik a lží. Někteří vysoce postavení církevní činitelé totiž příliš nepřejí pravdě a vyšetřování je tudíž velice těžké. Velkou část zabírá i soudní přelíčení s obžalovaným z dané vraždy. I v tomto případě se zapojí několik kněží či dokonce kardinál. Jedná se rozhodně o napínavější části knihy.

Za zmínku stojí i hlavní postavy. Těmi jsou především otec Alexandr Andreau a jeho syn Petr. V celém dějství můžete sledovat jejich společný boj s životem a prožívat menší i větší útrapy. Budete mít možnost podívat se více do jejich soukromí a dokonce se časem objeví i maminka Petra, která od rodiny kdysi dávno odešla. Nechybí tedy ani trochu té červené knihovny, i když se hlavně řeší vztahy s malým synem.

Knize trošku chybí spád některých daleko akčnějších thrillerů, ale ani v tomto případě se nemusíte úplně vzdát pořádného napětí. Je zajímavé sledovat osudy jednotlivých postav a při jejich setkání s nejvyšší církevní osobou – papežem – se vám bude tajit dech. Atmosféra v tu chvíli znatelně graduje a dodává vám pocit určité svátečnosti.

Přestože Páté evangelium určitě nesedne každému, dopředu bych ho rozhodně nezatracoval. Nejedná se sice o žádnou akční jízdu a občas budete muset mít i trochu trpělivosti, ale postupem času se velice sblížíte s jednotlivými postavami. Rovněž detektivní zápletka vás chytne a budete s nadšením očekávat, jak to vlastně celé dopadne.

Na závěr musím pochválit i obálku, která je vytvořená opravdu exkluzivně. Celkový dojem trochu kazí fakt, že se jedná „pouze“ o paperback. Ale i přesto se opravdu povedla.

Název knihy: Páté evangelium / The Fifth Gospel

Autor: Ian Caldwell