Vlastivědná knížka pro vzpomínání a procvičování paměti

vlastivedna knizka200Existuje hodně titulů, které se věnují problematice paměti. Některé učí různé paměťové techniky jak si zapamatovat řady čísel, jména, nezapomínat věci, jak se učit a mnoho dalších prospěšných rad, ke zlepšení paměti.

Tato knížka je úplně jiná. Je určena přímo pro seniory, kterým umožňuje vrátit se o pár desítek let zpět do doby svého aktivního života. Přitom nenásilným způsobem si paměť procvičit a také se dozvědět i něco nového. V mládí se výpadkem paměti nikdo moc nezabývá, spíše se zapomínání vysvětlilo slovy, že toho člověk má hodně a jména či čísla, si nikdy nepamatuje. Jenže po letech je to jiné a začíná to člověku vadit. Mnozí si to začínají uvědomovat a hlavně chtějí něco proto i dělat. A pro takové seniory je právě určena tato knížka.

Autorky vybraly šedesátá léta a vzpomínání je spojeno nenápadně s procvičováním paměti. Vrací nás do Československa a tak jedna kapitola je věnována i Slovensku. První kapitola patří České republice jako celku a pak následují tehdejší jednotlivé kraje. Každá oblast má svou mapku k místní orientaci i možnost na osobní vzpomínky vážící se právě k tomu místu. Knížka umožňuje volnost při výběru oblasti, uvádí vždy místní zajímavosti i známé i méně známé osobnosti, kteří tam žili a čím se proslavili. Každá oblast má svá vlastní specifika. Rozdílné pověsti, tradice, písně, zajímavosti i rekordy. Jistě mnozí si vyzkouší a opráší své znalosti z různých vlastivědných oblastí či tvoření nových slov. Knížka přímo zatahuje do aktivní spolupráce seniora, ať se s tím seznamuje sám, v rodině či v kolektivu. Jednoduché běžné otázky a náměty vybízí ke vzpomínání na uplynulá léta, naslouchání a hovoru se svými vrstevníky či v rodině. A to vše vede i k posilování paměti, protože často si člověk uvědomí, že vlastně to ví už ze školy. Jen to měl v nějaké zastrčené zapomenuté mozkové přihrádce.

A jak vypadá taková kapitola?

Začíná dotazem na Vaše místo v tom daném regionu, které jste navštívili, a vzpomínky na ně. Pod názvem Příprava je uvedeno krajové občerstvení, hudba a vzpomínkové předměty, které to připomínají. V Přivítání následuje krátký popis regionu a v Zajímavostech je možnost si tipnout správnou odpověď. Procvičování paměti je formou různých doplňovaček, z historie, zeměpisu, pohádek, pověstí, písní, pořekadel i kulinářství. Tvoří zajímavou všehochuť z běžných a známých oblastí člověka a na závěr s uvedením správných řešení.

Název : Vlastivědná knížka pro vzpomínání a procvičování paměti

Autorky : Klára Cingrošová , Klára Dvořáková

Žánr : naučný