Reklama

Letem českým módním světem

Email Tisk
4010 hKoncem minulého roku se na trhu objevila skvělá výpravná obrazová publikace sledující vývoj módy v Československu mezi lety 1948 až 1989 v politickém a sociálním kontextu.

 

 

Hned na počátku musím ale zklamat ty, kteří v publikaci hledají pouze „obrázkový katalog“. Tím kniha není. Jedná se vlastně o výstup vědeckovýzkumného projektu probíhajícího v letech 1998 až 2001 pod názvem Dějiny odívání v České republice 1948–1989 v souvislosti se společenským vývojem.


Projekt tak dal publikaci i jméno – Móda za železnou oponou a podtitul Společnost, oděvy a lidé v Československu 1948–1989. Autorka se ale snaží o maximální možnou jazykovou vstřícnost vůči čtenáři, aniž by to degradovalo samotný výklad. Text je bez frází a obvyklých floskulí (i u dějů notoricky známých – například srpnová invaze apod.), srozumitelně postupuje ve vývoji společnosti i zkoumaného jevu.


Řešitelem projektu a autorkou knihy je vedoucí sbírky textilu, módy a hraček Uměleckoprůmyslového musea v Praze (a kurátorkou sbírky textilu 20. století od roku 1948 do současnosti), publicistka a pedagožka, PhDr. Konstantina Hlaváčková.


Celý vizuál předkládané publikace je řešen do nejmenšího detailu. Velmi vtipně působí obrázky na přídeští a předsádce, které mají obrazovou formu střihu na látku. Popisky k jednotlivým obrázkům jsou opět řešeny se vtipem a graficky oddělené s přerušovanou čarou, jako bychom je mohli odstřihnout nebo přehnout, takže to evokuje dětské vystřihovánky panenek, které mohou děti oblékat a svlékat donekonečna pouze přikládáním vystřižených modelů. Samotné obrázky (více než tři stovky vyobrazení) jsou technicky v co nejlepším možném stavu. Scany titulních obálek starých módních a společenských časopisů jsou, pokud možno, vyčištěné a fotografie ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea jsou vkusně vybrané, doplňují výklad a celkově dotváří dobrý dojem, který publikace dělá.


Na více než dvousetpadesáti stranách sledujeme, jak se způsob odívání stal součástí ideologického boje a nástrojem utváření nového podřízeného vztahu jedince ke společnosti. Individualita sice byla potlačena, ale autorka si správně všímá, že tlak působil v různé intenzitě a nebyl po celou dobu stejný.


Kniha je rozdělena do sedmi kapitol (s úvodem a závěrem) a jednotlivé kapitoly se snaží přiblížit čtenářům různé aspekty utváření módního oděvu. První kapitola zohledňuje politické a sociální kontexty doby, kdy autorka neopomene připomenout, že jednotlivé politické strany vydávaly své módní časopisy a sleduje jejich vývoj a proměnu; druhá výrobě oděvu; třetí popisuje subkultury, které se během sledového období objevily – tj. tzv. páskové, hnutí hippies, punk a další; čtvrtá přibližuje vývoj způsobu a možnosti nákupu oděvů; pátá a šestá přináší informace o rozdělení módy na pro ženy a pro muže a v poslední kapitole autorka přibližuje textilní materiály. Ve svém výkladu se nezaměřuje pouze na oficiální, povolené akce, ale také události s lehkým nádechem „undergroundu“ nebo neoficiality.


Publikaci mohu s klidným srdcem doporučit všem těm, kteří se zajímají o historii na našem území po roce 1945 a nemající odborné vzdělání v módním oboru. Myslím si, že těm byla primárně určena.

 
4010 h
 
Móda za železnou oponou. Společnost, oděvy a lidé v Československu 1948–1989
Autor: Konstantina Hlaváčková
Nakladatelství: Grada Publishing ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze
Rok: 2016
Vydání: 1.
ISBN: 978-80-247-5833-6 (Grada Publishing), 978-80-7101-156-9 (UPM)
Počet stran: 288
Vazba: vázané
Hodnocení: 100 %

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

JUDr. JITKA LENKOVÁ


nar. 20. ledna 1963, obchodní manažerka, Kozoroh (a skoro Vodnář), ascendent ve Štíru,v čínském horoskopu Tygr (ten vodní, ze všech Tygrů nejhodnější), v indiánském Vydra

  • pochází z Tábora, žije ve středočeské obci Statenice, OSVČ, je hlavně publicistka, inzertní manažerka (a poradenství všeho druhu - nevíte si rady, zeptejte se tady :-) )
  • s K21 spolupracuje od 7. 7. 2017, protože tady prý může zúročit své pracovní zkušenosti ve prospěch dobré věci a ve společnosti skvělých lidí, to znamená v pohodě
  • zrovna teď se chystá druhý dotisk její knihy Tajemná místa Česka, takže to bude celkem náklad 11 tisíc výtisků, což je na naše poměry víc než slušné
  • Jitka je milovnicí koček, odchovala 4 koťata, která kočka prvorodička vrhla venku na zahradě a která tam také strávila první měsíc svého života (zastřešila je jako vykopávky). Jitka říká, že je zřejmě jediná, kdo pěstuje kočky na záhoně,což asi hovoří za vše
  • Jitky motto je jednoznačné: Karma je zdarma
  • navíc mé podnikatelské zásady: 1. jít cestou nejmenšího odporu, 2. priority - stanovovat, držet se jich a přehodnocovat, 3. zaměnitelnost
  • když v projektu jeden segment nefunguje nebo nevyjde, hledat náhradu, 4. udělej to hned!, 5. kdo se ani nepokusí, vzdává to rovnou
Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 23

Z archivu...

Čtěte také...

Teror ve jménu víry– další výtečný komiks od F. Millera

tero200Co tak napsat v recenzi na knihu, která se věnuje situaci po útoku 11. září 2001? Co napsal jeden z nejlepších komiksových tvůrců Frank Miller? No nebude to lehké.

...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Křížem krážem po Miláně s šik průvodcem

Sik po milansku 200Čas dovolených je v plném proudu a lákavé brožury cestovních kanceláří svádějí nejednoho dobrodruha ke koupi zájezdu snů. Avšak fotografie křičící všemi barvami nedokáží nadšeným cestovatelům podat ucelenější obrázek o dané destina...

Divadlo

Divadlo F. X. ŠALDY zahájilo prodej vstupenek

divadlo 1Divadlo F. X. ŠALDY zahájilo prodej vstupenek. Už nyní si proto můžete vybrat z následujícího programu na měsíc září:

 

 

...

Film

Cesta k zemskému jádru nebezpečně žhne

cesta k zemskemu jadruV nedozírných hlubinách naší planety Země se ukrývá pevné jádro, jehož tajemství je chráněno vrstvou tekutého, žhavého magmatu. Po něm se posouvají tektonické desky, které tvoří dno oceánů a ovlivňují i procesy na pevn...