Bio (logicky odbouratelná), v první osobě napsaná autografie

gilliameska perexPřestože se britská komediální skupina Monty Python pracovně rozešla už před mnoha a mnoha lety, její fluidum působí dodnes a stále přitahuje nové a nové zájemce o tento nekorektní, ale zároveň intelektuální, způsob humoru. Ti dokola a dokola hltají nejen různé skeče a filmy, ale s napětím očekávají i každý nový opus jednotlivého člena. Už dva z nich potěšili fanoušky tohoto britského fenoménu i svou autobiografií.

Prvním byl John Cleese, který ji napsal v roce 2014, a na český trh uvedlo o dva roky později ARGO. Letos pokračuje brněnské nakladatelství JOTA, které získalo práva na otištění vzpomínek Terryho Gilliama. A srdce příznivcovo může začít plesat už jen z toho důvodu, že konečně přišlo něco dalšího, co může nadšeně zhltnout, aniž by dopředu věděl, co to bude. Kvalita je totiž zaručena dopředu.

Přestože by se nabízelo srovnání přístupu Cleese i Gilliama k tématu, věnujme se mu jen okrajově. Zatímco první (jistě by se pánové pohádali, který to je, ale my půjdeme chronologicky) přináší klasický britský humor a jemu vlastní ironii, kdy nejočekávanější kapitoly – tedy ty o spolupráci na projektu Monty Python – zkrátí na jednu a ještě ji přidá jako „přívažek“ na konci knihy (trošku to evokuje situaci, kdyby Paul McCartney napsal autobiografii a o The Beatles by se pouze zmínil v poznámce pod čarou), což ale není nic neočekávaného. Jde to přesně v monty pythonovském duchu a upřímně – mě to na konec vlastně pobavilo.

Terry Gilliam ale postupoval jinak. A jinak je i koncipovaná celá kniha. Sám v úvodu tvrdí (s ironií sobě vlastní), že původním záměrem bylo přinést výpravnou (a patřičně drahou) publikaci o jeho výtvarném díle, kterou by ocenili fajnšmekři z oblasti umění. Ale že „vyprávění bylo silnější“, takže k naplnění záměru nedošlo. Dovoluji si říct, že je tomu tak dobře. Pro nás všechny.

Publikace upoutá už svou obálkou – autorova fotografie má rozříznutou hlavu a z ní formou koláže vystřelují nápady. Na přídeští a předsádce můžeme vidět některé fotografie následně použité přímo v textu knihy, ale na tomto místě je autor umělecky potřísnil cákanci barvy bordó.

Už úvod, o kterém jsem se již malinko zmínila, nastiňuje, že v žádném případě nepůjde o seriozní, nudné čtení. Autor v něm vysvětluje, že při tvorbě knihy ho neustále napadaly další a další informace, které by chtěl čtenářům sdělit, takže vedle klasického textu vysázeného klasickým písmem se dočkáme přídavků psaných rukou nebo na stroji, které jsou i barevně (modře) odlišené. Ve výsledku vše působí harmonicky a nerušivě. Spíše naopak.

Kniha se dělí na patnáct kapitol a přidané závěrečné titulky (opravdu se tak uvedená kapitola jmenuje). Tvůrce v sobě prostě nemůže potlačit šprýmaře a filmaře. Každá kapitola je uvozena nadpisem – koláží s písmeny a velkým, barevně odlišeným prvním písmenem. Občas se objeví i obrázek po stranách textu. Gilliam se přiznaně inspiroval iluminací středověkých kodexů.

Čtenářům přibližuje svou rodinu, projdeme s ním dospívání i první krůčky co by ilustrátora a přes spolupráci s Monty Pythony se dostaneme až k jeho samostatným režiím a současnosti.  Velkou předností knihy jsou fotografie rodinné, školní a pracovní, ale hlavně kopie různých autorových ilustrací, výstřižků nebo listin soukromé podoby (vysvědčení apod.), které Gilliam doplňuje svými ironickými poznámkami.

Velmi dobrou práci odvedla nejen překladatelka, jejíž překlad se skvěle čte, ale vlastně celá redakce nakladatelství. Neobjevila jsem totiž v knize ani jednu chybu redakčního či technického rázu, přestože typograficky se jedná o výjimečnou a technicky náročnou knihu, kdy autor přichystal několik druhů písem, včetně barevnosti a různých jiných grafických libůstek.

Knihu mohu s dobrým svědomím doporučit jako skvělou četbu pro zájemce o kulturu a jako nutnou povinnost vlastnit milovníkům Monty Pythonů.

Ti, kteří se už nemohou dočkat, až si knihu koupí, si mohou zatím listovat ukázkou: https://issuu.com/nakladatelstvijota/docs/giliameska

gilliameska

Gilliameska
Podtitul: Před-posmrtné memoáry
Autor: Terry Gilliam a Ben Thompson
Překlad: Simoneta Dembická
Odpovědná redaktorka: Kateřina Havelková Štěpančíková
Žánr: autobiografie
Nakladatelství: JOTA, s. r. o.
Rok: 2017
Vydání: 1.
ISBN: 978-80-7565-005-4
Počet stran: 304
Vazba: vázané
Cena: 598 Kč

3. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

BMC perex3Březen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům p...

Čtení pro ženy? Dietnikum Blanky Hoškové

Dietnikum 200V říjnu vydalo nakladatelství Jota další román Blanky Hoškové, tentokráte s názvem Dietnikum. Co se pod nezvyklým názvem skrývá, do jakého vážného tématu se autorka pustí teď a jaká je tato kniha, to se dozvíte právě v této recenzi.

<...

Poznejte 50 odstínů a chutí hantecu

50 odstinu hantecu hrbet200V Nakladatelství JOTA na začátku října vyšla hned dvojkniha zaměřená na hantec: 50 odstínů hantecu a 50 chutí hantecu. Vydejte se na exkurzi po tomto skvělém jazyce, i když nejste z Brna, bude vás to bavit.

...

Legendární Divadlo Na zábradlí oslaví 60 let existence premiérou hry Persony a narozeninovým večírkem

PERSONY perexLetošní sezona v Divadle Na zábradlí se nese ve znamení oslav 60. výročí založení. První premiéra se konala 9. prosince 1958, tehdy bylo na programu „leporelo" s písničkami Kdyby tisíc klarinetů. O šedesát let později bude jeviště patřit p...

Vítězný český snímek soutěže Jameson Done in 60 Seconds

altVítězný film, který bude reprezentovat Českou republiku na mezinárodním finále, je Vřískot Petra Černého.

...