Slečna Marplová po Česku?

Slečna Marplová po Česku?

kdo-jinemu-jamu perexMarie Rejfová přichází se svým prvním detektivním románem o Josefíně Divíškové. Kniha Kdo jinému jámu kopá je často přirovnávána ke Slečně Marplové. No několik společných vlastností hlavních představitelek by se určitě našlo, ale prozatím bych nebloudil tak vysoko.

Autorka tohoto díla debutovala teprve před dvěma lety fantasy romancí Čarověník, kterou následovalo pokračování Sestra smrt. Následně se ovšem rozhodla zásadně změnit směr a na svět přichází její detektivní debut Kdo má pod čepicí. Ten ovšem vyšel pouze formou e-booku a měl opravdu skromných 40 stran. Takže se v žádném případě nemohlo jednat o román, ale kratičkou novelu. Zároveň se ovšem v tomto dílku objevily i první čtyři kapitoly z knihy Kdo jinému jámu kopá. A tím se dostáváme k právě aktuální knize. Počet stran se rozrostl na už úctyhodných 272 stran a celý příběh se tím pádem stal plnohodnotnou detektivkou. I když….

Rozhodně se nejedná klasické krimi dílo. Předem zapomeňte na jakoukoliv severskou řezničinu i na amerického Lincolna Rhyma. Hlavní roli tentokrát sehrála někdy až protivně působící učitelka Josefína, maloměstské prostředí, komplikované vztahy mezi lidmi i poměrně specifický humor. Samozřejmě se v ději vyšetřuje vražda jedné z osob, ale někdy mi prostě přišlo, že tato linie hraje až vedlejší úlohu.

Pojďme se teď podívat na hlavní postavu, učitelku a malířku Divíškovou. Při dřívějším případu se jí povedlo zaplést s komisařem Tvrdíkem z pražské kriminálky, ale ten ji následně hodí přes palubu. Když se ovšem opět objeví na scéně v jejím bydlišti, vracejí se k ní vzpomínky na kratičký milostný vztah. Do toho se objeví ještě další potencionální nápadník, takže o láskyplné přestřelky nebude nouze. Vedle toho sice Josefína dovede házet i vcelku slušné vtipy, ale zároveň dovede být i nesmírně otravná. Její osobnost pro mě byla značně záhadná a po celou knihu jsem příliš nevěděl, co si o ní mám myslet. A především jestli jí mám mít rád, nebo nenávidět.

Vedle toho se v románu objeví i řada dalších postav od policistů až po sousedy. Jednu z dalších hlavních rolí sehraje sestra Josefíny Miroslava, která je typickým prototypem učitelky. Prostě naprosto strašná. Její povaha je ještě značně horší, než její sestry. Potkat ji ve skutečném životě, tak se jí asi rychle klidím z cesty. I když občas má i nějakou tu světlou chvilku.

Celkově jsou v průběhu příběhu značně rozebírány maloměstské vztahy, které se mohou podobat realitě mnohých podobných míst. Kdybych měl použít přirovnání, ihned mě napadá Louise Pennyová a její Případy vrchního inspektora Gamache. Teď mluvím především o samotném prostředí a atmosféře, protože jinak obsah zcela jinde. V knize Marie Rejfové je totiž znát český duch, které byste poznali i po překladu do angličtiny.

Ale pojďme se ještě podívat, o čem vlastně je samotná detektivní část. V lese je zavražděna učitelka (opět značně svérázná) Alena Výborná. Z počátku je velice těžké odhalit, kdo mohl mít zájem o její smrt. Nejvíce podezřelí jsou drsní majitelé místního autobazaru, kteří nejdou pro ránu daleko. Na scéně se ovšem objeví i její manžel Rudolf Výborný nebo mentálně zaostalý Pavel Řábek. Přestože jsem již naznačil, že to tentokrát nebudou krvavé žně, můžete se těšit i na další mrtvolu.

Samotná detektivní linie se velice těžce popisuje, protože je spojená z tolika souvislostí, že si knihu prostě musíte přečíst. V první řadě může být určitě určena všem ženám, které netouží po drsných vraždách, ale chtějí do celého případu zapojit i velkou porci lidskosti. Ale určitě se nemusejí bát ani mnozí chlapi, protože i oni si v knize najdou své.

Kdo jinému jámu kopá určitě není špatným dílem. Děj poměrně příjemně plyne, najdeme v něm i řadu napínavých momentů, přesto je na něm znát, že se jeho autorka ještě potřebuje vypsat. Najdeme v něm některá slabší místa a myšlenky, ale to vůbec nevadí. Celkově se totiž jedná o pohodovou oddychovou literaturu, která si jistě najde mnoho svých příznivců. A v budoucích dílech této série se jistě můžeme těšit na další rozvinutí všech vztahů a mnoho dramatických chvilek.

kdo-jinemu-jamu

Kdo jinému jámu kopá
Autor: Marie Rejfová