S mužstvím je to stále horší a na vině jsou také technologie

odpojeny muz perexVydavatelství Grada vydalo knihu s názvem Odpojený muž a podtitulem Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Jejím autorem je americký psycholog Philip Zimbardo, který na toto téma vystoupil také na známé konferenci TED a tato kniha je tak rozšířením jeho přednášky.

Kniha je členěna na tři části: příznaky, příčiny a řešení a ty jsou dále rozděleny na jednotlivé podkapitoly. Závěr knihy obsahuje ještě přílohy v podobě Výsledků průzkumů pro TED a Syndromu sociální intenzity a ještě poznámky a doporučené zdroje. Obsah knihy vychází především z výsledků online dotazníků zaměřených na aspekty ze zmiňovaného TED talku a přidružené knihy s názvem The Demise of Guys (Kam se poděli chlapi?). Tohoto průzkumu se zúčastnilo 20 tisíc lidí.

Čtenáři se díky Odpojenému muži dozví velmi zajímavé informace o tom, co se v dnešní době děje. Některá zjištění jsou opravdu alarmující a člověk si navíc při čtení uvědomí, že to takhle není „jen“ v Americe, ale pomalu to vše prostupuje i k nám. Také znám lidi, kteří si budou raději číst nebo hrát hry ve svém kutlochu, než aby se seznámili s někým novým.

Nejde jen o to, že mladí lidé (nejen muži) tráví mnoho času na internetu, ale vše souvisí se vším. Na vině je jak sledování porna nebo hraní počítačových her, tak léčení poruch pozornosti prášky s ničivým dopadem na osobnost, nebo vlivy okolí (média, škola, rodina). Třetí část knihy se snaží nabídnout možnosti k řešení a servíruje, co by mohla udělat vláda, školy, rodiče, muži, ženy i média, i když myslím, že změna musí vždy přijít od daného člověka.

Kniha Odpojený muž je populárně naučná - pojednává o velmi zajímavém a aktuálním tématu a nejde o žádnou velkou a odbornou vědu. Philip Zimbardo s Nikitou D. Coulombovou tuto látku podávají velmi čtivě a výsledky a své názory doplňují také mnoha citáty z jiných knih. Vše zhltnete jako malinu a jistě si kromě kroutění hlavou také něco uvědomíte a budete možná přemýšlet trochu jinak.

Philip Zimbardo je emeritní profesor na Stanfordově univerzitě a vyučoval rovněž na Yaleově, Newyorské a Kolumbijské univerzitě. K jeho četným publikacím patří Luciferův efekt, The Time Paradox (Paradox času), Moc a zlo či klasické učebnice psychologie Psychology and Life (Psychologie a život) a Psychology: Core Concepts (Psychologie: základní pojmy). V současné době se věnuje Projektu heroické představivosti (Heroic Imagination Project), v němž zkoumá a podněcuje hrdiny a hrdinství všedních dní.

Nikita D. Coulombová studovala na Coloradské univerzitě, kde získala bakalářský titul v oboru krásných umění a psychologie. Následně několik let pracovala pro Philipa Zimbarda jako jeho osobní a odborná asistentka, podílela se na přípravě Projektu heroické představivosti a spolupracovala s ním na titulu The Demise of Guys (Kam se poděli chlapi?). Připravovala jednotlivé studie a vedla rozhovory, které sloužily jako podklady pro tuto knihu a inspirovaly ji ke spoluzaložení blogu zaměřeného na sexuální výchovu BetterSexEd.org. Jejím hlavním zájmem je pronikání do lidské povahy.

odpojeny muz

Odpojený muž
Autoři: Philip Zimbardo, Nikita D. Coulombová
Překlad: Libuše Čížková, Kateřina Klabanová
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2017
Počet stran: 280
Hodnocení: 92 %

Pavel Kříž: Hitler nebyl normální!

kriz200Když se řekne jméno Pavla Kříže, všem se hned vybaví Štěpán Šafránek z básníků. On přesto zariskoval a přijal roli Adolfa Hitlera v životopisném dramatu Lída Baarová z dílny režiséra Filipa Renče. „Na roli Hitlera jsem se připravoval jak nejlépe to šlo...

Nová detektivní série Souřadnice zločinu začíná, nejprve v Táboře

mrtva200Legenda české fantastiky Jiří W. Procházka se pustil do v poslední době moderního žánru - ponořil se do vod detektivního příběhu. Nebyl na to sám, pomohla mu jeho činorodá manželka a spisovatelka knih převážně pro dětské čtenáře, Klára Smolíková. Jak s...

Sedm čísel o zločinu v ženském pojetí

Sedm čísel 2

Už samotná obálka čtenářům napovídá, čeho se v thrilleru Sedm čísel dočkají. Anna Karolina se představuje české čtenářské komunitě a nabízí zajímavě pojatý příběh, který se může zalíbit ženám i mužům.

Vánoce u Ivanovových aneb bezhlavé svátky naruby

vanoceV divadle Stará aréna uvádějí hru Vladislava Vveděnského Vánoce u Ivanovových čili Úplně předělaný snář. Jedná se o drama nebo komedii? Najdeme zde obojí. A jedno podtrhává druhé.

...

PADESÁT ODSTÍNŮ ŠEDI MÍŘÍ DO KIN, PRODEJE TRILOGIE PŘEKROČILY PŮL MILIONU VÝTISKŮ

50 200Celosvětově nejúspěšnější kniha posledních let, erotický román Padesát odstínů šedi od E L James, přichází zítra do českých kin. Nakladatelství XYZ, které knihu vydalo v září 2012, ji nyní přináší čtenářům v nové podobě s filmovou obálkou.

...