Poznejte, jak se u nás žije mladé Vietnamce

bananove dite 200Vydavatelství BizBooks vydalo podle autorky Duong Nguyen Jiráskové „1. vietnamskou politicky nekorektní autobiografii v češtině“ s názvem Banánové dítě: Vietnamka v české džungli. Kniha má moc pěknou grafiku a její četbu si určitě užijete.

Duong Nguyen Jirásková se narodila v Hanoji, vyrostla v Čechách a studovala také ve Štrasburku, Bruselu, Grenoblu a Lyonu. Sama se označuje za banánové dítě s tím, že je zvenku žlutá, uvnitř bílá. Duong od roku 2008 bloguje na Aktuálně.cz a dále na svém blogu DOI MOI (vietnamsky pusa). Kniha Banánové dítě však není přepisem těchto blogů, ale jde o příběhy z jejího života.

Jako skvělé se ukázalo spojení autorky s ilustrátorkou Barborou Balgovou (graficky se podílela například na knize Bez jablka od MIchelle Losekoot a Miloše Říhy), která knihu ozvláštnila a vyladila jedinečnými až komiksovými ilustracemi. Má na svědomí i působivé bílo-žlutého ladění knihy a výborně se to vše hodí jak k humoru, tak stylu Duong. Vede u mě obrázek Jakuba v tričku s nápisem I love bobika a komentářem „Hlavně se neptej, jestli budem po obědě štěkat“.

O zaměření a stylu knihy napovídá kromě letmého prolistování také pohled na Obsah a názvy kapitol jako je Medvídek menstruační nebo Kundolína v rozletu. Duong seznamuje čtenáře se svým životem, dozvíte se, jak poznala manžela, co si o něm myslela, s čím museli bojovat, jak poznávali Vietnam a tak dále. Nejedná se jen o veselé čtení, příběh se dotýká i temnějšího období, kdy Duong přišla o práci a bojovala s depresí. Tyto a další pasáže jsou navíc doplněny i pohledem Jakuba, což dodává situacím na síle a obecně je velmi zajímavé vidět dění ze dvou stran.

Kniha je skvělá právě díky dvěma aspektům – jednak hltáte příběh života hlavní hrdinky a pak se také dozvídáte spoustu zajímavých informací jak o Vietnamu a různých zvyklostech, tak i obecně o vnímání Čechů a podobně. Velmi jsem Duong i Jakuba obdivovala, jak se otevřeli a upřímně popisovali realitu, protože mnohdy to muselo být velmi těžké. Banánové dítě se čte velmi dobře - jednotlivé kapitoly jsou krátké a Duong si brzy získala mé sympatie a chtěla jsem o ní vědět víc a víc. Moc se mí líbil její humor i nadhled a tak jsem těch 237 stránek přečetla takřka jedním dechem. Pokud se objeví její další kniha, například o Polomáčence, budu jedna z prvních, která si ji koupí.

bananove dite

Banánové dítě
Autor: Duong Nguyen Jirásková