Zápasíte s životními situacemi? Pomůže Umění přežít

Kultura21.cz

umeni prezit 200Nakladatelství Jota vydalo v lednu bestseller amerického autora Laurence Gonzalese, který nás na více než 300 stránkách poučí, co dělat, abychom dokázali přežít. Nemusí se přitom jednat o živelné katastrofy nebo nehody, ale připasovat si zde můžete například partnerské vztahy, boj s nemocí nebo rivalitu ve firmách. To vše naťukne kniha Umění přežít.

Laurence Gonzales byl za své knihy mnohokrát oceněn, mj. získal dvakrát National Magazine Award, Carl Sandburg Literary Award nebo Sigma Delta Chi Award, udělovanou Společností profesionálních žurnalistů. Je autorem bestselleru Umění přežít. Jeho pokračování Surviving Survival: The Art and Science of Resilience bylo časopisem Kirkus Reviews vyhlášeno jednou z nejlepších knih roku 2012. Jeho poslední kniha o havárii dopravního letadla, která sklidila vlnu nadšení, nese název Flight 232: A Story of Disaster and Survival.

Kniha má chytlavou obálku, která je však trochu zavádějící. Na přebalu knihy se uvádí podtitul Kdo přežije, kdo zemře a proč a také pak Pravdivé příběhy o zázračných přežitých i náhlých úmrtích. Ale toho se alespoň v první polovině knihy příliš nedočkáme. Kniha je přehledně rozdělena na Předmluvu k novému vydání, Prolog, Díl první – Odkud se berou nehody, Díl druhý – Přežití a Doslov – Pravidla dobrodružství. Nechybí samozřejmě Vybraná literatura, Poznámka autora a Poděkování.

První polovina knihy byla na čtení úmorná natolik, až jsem se čtením chtěla skončit. Téma je samozřejmě zajímavé a lákavé, ale autor nám předkládal mišmaš myšlenek bez ladu a skladu zabalený do psychologických žvástů. Očekávala jsme příběhy lidí, kteří přežili nějakou nečekanou událost, ale to přinesla až druhá půlka. Autor líčí příběhy, jak se mu namanou bez nějakého pevně daného řádů. Do toho vkládá psychologické studie, vzpomínky lidí na 11. září a taky vlastní zkušenosti. A při jejich čtení jsem místy pochybovala o jeho zdravém rozumu, např. když se s dcerou ztratil na sjezdovce.

Až v posledních letech začíná neurověda rozumět detailní fyziologii emocionálních stavů, jakým je například strach. Neokortex je zodpovědný za vaše IQ, za vědomá rozhodnutí, za analytické schopnosti. Ale amygdala funguje jako jakýsi hlídací pes organismu. Amelie, mladší z mých dvou dcer, má hnědého labradora Lucy. Lucy mi občas připomíná amygdalu: přijde-li někdo ke dveřím, štěká dřív, než dotyčného uslyším. (str. 74)

Díl druhý – přežití byl o poznání lepší a také se lépe četl a konečně zde byly vylíčeny vzpomínky a pocity těch, kteří se dostali z nějaké zapeklité situace. Kdyby se touto cestou ubíral autor hned od začátku, bylo by mé hodnocení knihy podstatně vyšší. Se vším, co autor popisuje a hlásá, samozřejmě nemohu souhlasit, ale to je věc názoru. Ztratit se vlastně nesouvisí s místem, je to proměna. Jedná se o selhání mysli. (str. 183)

S knihou Umění přežít získáte tři v jednom: příručku, deník přeživších i psychologický náhled na věc. Celé by se to dalo sesumírovat do dvou vět: „Ta pravá, skutečná osobnost se projeví, až když jde o život. Svou krabičku poslední záchrany si nosíme v sobě.“ (str. 243) Pokud vás zajímá psychologická stránka přežití a techniky, které v život ohrožujících situacích můžete využít, kniha je určena přesně pro vás.

umeni prezit

Název: Umění přežít
Autor: Laurence Gonzales