Jaké by to bylo, kdyby Přišel Bůh do kavárny v Karlíně...

prisel buh do kavarny 200Novináři Miloš Čermák a Luděk Staněk spojili své síly, chopili se mikrofonů a vrhli se na žánr stand-up comedy. Díky nakladatelství XYZ si můžete vychutnat výběr toho nejlepšího v knižní podobě, tak hurá na to.

Miloš Čermák se narodil 1. srpna 1968 v Praze a jde o novináře a autora asi dvaceti knih, naposled ze série povídek „z fleku“. Je šéfredaktorem online verze Hospodářských novin. Luděk Staněk je publicista, scenárista a komik. Psal pro několik deníků, týdeníků a měsíčníků a byl také šéfredaktorem české edice časopisu Esquire, FHM a dalších. Nyní píše do Reflexu a má vlastní pořad na Streamu (Pořad Luďka Staňka).

Kniha Přišel Bůh do kavárny v Karlíně láká na „návykové čtení (nejen) pro muže bojující s krizí středního věku z pera dvou populárních novinářů“ a tentokrát není daleko od pravdy. Tím, že jde o novináře, mají texty hlavu a patu a nechybí jim pointa. Krize středního věku se projevuje opravdu různě a každého nějak dostihne. A ta návykovost? Knihu jsem zhltla na jeden zátah za jeden večer, protože jsem se u ní pořád smála a nedokázala se od ní odtrhnout.

První část knihy patří Miloši Čermákovi, který po skvělé úvodní eponymní povídce Přišel Bůh do kavárny v Karlíně přichází se dvěma částmi: 10 důvodů, proč není ještě všechno v háji, když se ráno probudíte a zjistíte, že jste ve středním věku a Stereo(v)tipy aneb Deset dobrých rad, co dělat, když něco prožíváte postamilionté, a stále si nevíte rady. To nastiňuje jeho zaměření a můžete se těšit na různé hrátky se slovy, které se projevují nejen v názvech jeho kapitol.

Smála jsem se velmi často, ale vede u mě kapitola „Už nejste smutní, že nedostanete Nobelovu cenu“ zaměřená mimo jiné na to, že toto ocenění dostal Hemingway za Starce a moře a pak se mi moc líbilo milé i poučné zamyšlení „Když mluvíte s mámou, chovejte se jako v autorizovaném servisu. Nedivte se útočným otázkám ani vysoké ceně a čekejte ty nejlepší služby!“

Luděk Staněk svou celou část nazval Těžký život čtyřicátníka a přináší čtenářům celkem 13 kapitol. Ty jsou pouze číslované a mají formu souvislého textu. To nijak nevadí, protože ten je plný jak vtipných obratů („To spíš naučíte Halinu Pawlowskou běhat stovku pod deset sekund, než abyste si zapamatovali celý název své televize.“ (str. 166), „Dneska vypadá běžné fotbalové utkání jako piknik – v každém okamžiku hry se na zemi válí alespoň tři lidi.“ (str. 191)), tak všelijakých zamyšlení na nejrůznější aktuální témata. Zažijete s ním nákupy, seznámíte se s jeho názory na uprchlíky nebo farmářské trhy a čekají vás i různé povzdechy nad moderní dobou…

Každá část knihy má svoje, ale dohromady to funguje, a pokud nejste úplně prudérní, tak se hodně zasmějete. Nahlas jsem se více smála u pasáží Luďka Staňka, ale i Miloš Čermák mě moc bavil. Možná to není kniha pro každého, ale za mě to byla skvělá oddechovka, ke které se ráda vrátím. A na závěr ještě jedna jedna ukázka - téma, kde se autoři potkali:

„A proto si lidé pořizují psy: aby je milovali a oni o jejich lásku nemuseli složitě usilovat. Stačí, když jim občas dají salám. A na procházce v parku za nimi budou chodit s papírovým pytlíkem.“ (Miloš Čermák, str. 74)

„Sakra, kdybych chtěl mít sex s dospělým labradorem, zajdu si do útulku. A vezmu si psa z útulku. Na jednu noc. A pak ho tam zase nejspíš vrátím. A předtím mu slíbím, že si určitě zavoláme. (Ano, je to tak, právě jste přečetli vtipkování o zoofilii.) (Luděk Staněk, str. 220)

prisel buh do kavarny

Přišel Bůh do kavárny v Karlíně
Autoři: Luděk Staněk, Miloš Čermák