Když se novinář vydá na cestu po Rusku

Když se novinář vydá na cestu po Rusku

Couchsurfing 200Nakladatelství Kazda vydalo knihu Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi od německého novináře Stephana Ortha. Na tento počin narazili Kazdovi v knihkupectví, kde ležela vedle oblíbeného díla Tajný život stromů a oni mu věří, že také dokáže změnit životy a nahlížení. Zároveň tak startují také novou edici o netradičních formách cestování.

Do Ruska se autor vydal s cílem zjistit, co je propaganda a co je skutečnost, protože o něm všude panuje spousta rozporuplných informací. Chtěl si tak udělat svůj vlastní obrázek a vydal se na desetitýdenní cestu, v rámci, které navštívil jak Moskvu, tak vesnice na Sibiři, Krym, Vladivostok, Petrohrad, republiku Altaj a mnoho dalšího.

Couchsurfing je skvělý způsob, jak poznat zemi trochu jinak, a především se dobře seznámit s jejími obyvateli. Jedná se o sociální síť a internetovou službu, díky které je možné najít bezplatné ubytování. Člověk se zde zaregistruje a může vybírat z nejrůznějších profilů. Některé autor vtipně glosuje v úvodu knihy, například: „Olja 24 let, která á ráda skupinu Manowar a Britney Spears, pracuje pro jistý módní časopis, má „hrozně roztomilou kočičku jménem Adolf“ a jako společnou zábavu navrhuje, že by se dalo „dívat na balet a popíjet vodku“. (str. 21)

Osobně mě také titul zaujal hned, jak jsem o něm viděla zmínku. Těšila jsem se jak na couchsurfing, tak popis Ruska samotného. To, že jde o dílo novináře byl další příjemný bonus. Radostně jsem se tedy pustila do čtení a autorův styl si mě hned získal. Text je plný různých postřehů („Postřeh č. 6: Větou „To je prostě Rusko!“ se dá vysvětlit spousta věcí, pro které jinak žádné rozumné vysvětlení není.“ (str. 75)) a také abecedy – čtverečků věnující se různým fenoménům (například alkoholu nebo pohádce Máša a medvěd). Stephan Orth si všímá různých detailů například v obchodech, hodnotí své okolí a dohromady tak přináší velmi čtivé a také zajímavé dílo.

Při čtení jsem také dost často vzpomínala na mou návštěvu Ukrajiny v roce 2006, která byla v lecčem podobná, i když těžko popsat v čem přesně. Možná jde o podobnou náturu lidí, plno vodky nebo různé neuvěřitelné zážitky jako je luštění křížovky v azbuce s pánem domu nebo romantiku lůžkových vlaků. Možná proto se mi nejvíce líbilo vyprávění z Altaji, na které se Stephan Orth vydal s Ruskou Naďou ve vypůjčeném voze a měla jsem hned chuť tam být taky.

Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi je skvělá kniha, která opravdu stojí za to a mám v plánu se k ní jednou vrátit. Přináší velmi zajímavý a čtivý obraz o Rusku, prezentuje jej velmi lidsky a také s nadhledem.

Stephan Orth, ročník 1979, pracoval jako redaktor v dovolenkovém resortu při redakci Spiegel Online, až se v roce 2016 osamostatnil coby nezávislý novinář. Jako couchsurfer cestuje už od roku 2004. Měl u sebe hosty z celého světa a setkal se s hostiteli ve více než třiceti zemích. Orth je autorem bestselleru „Couchsurfing v Íránu“, u vydavatelství Malik vyšla kromě toho také jeho kniha „Dědečkův ledovec“. Za své reportáže získal Orth několikrát cenu „Columbus“, udělovanou Svazem německých cestovatelských novinářů. www.stephan-orth.de

Couchsurfing

Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi
Autor: Stephan Orth
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Knihy Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 250 stran + 32 fotografií
Hodnocení: 92 %

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (8)

Hříšní lidé kraje jihočeského

historicke panoptikum jihoceskeho zlocinuKrev je po věky vábničkou lidstva. Za důkaz považuji velkou oblibu kriminálních seriálů a detektivek ve filmovém i knižním zpracováním. Současně láteření na zkaženost současné doby je...

Co napsala Písařka ze Sieny?

pisarka sienaAch, to zase bylo čtení s velkým Č. Zřejmě mám poslední dobou štěstí na výběr knih, protože Písařka ze Sieny je dalším příběhem, který mne dostal až do kolen. Tahle kniha je skvostným příkladem toho, kdy si člověk uvědomí, proč vlastně vůbec čte. Správným dávkováním je ...

Divadelní Flora nabídne Mikuláška, Komedii i tanec

altHned tři dramaturgické linie připravila pro své diváky letošní – již šestnáctá – Divadelní Flora. Tradiční festival s mezinárodní účastí, který v Olomouci spolupořádá občanské sdružení Divadlo Konvikt a Mor...

Z nepřítele se stane spojenec. Epický příběh Alfa má první trailer

alphaPodívejte se na první trailer i epickému příběhu Alfa, který vypráví o vzniku přátelství, jež navždy změnilo svět.

...