Když se novinář vydá na cestu po Rusku

Když se novinář vydá na cestu po Rusku

Couchsurfing 200Nakladatelství Kazda vydalo knihu Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi od německého novináře Stephana Ortha. Na tento počin narazili Kazdovi v knihkupectví, kde ležela vedle oblíbeného díla Tajný život stromů a oni mu věří, že také dokáže změnit životy a nahlížení. Zároveň tak startují také novou edici o netradičních formách cestování.

Do Ruska se autor vydal s cílem zjistit, co je propaganda a co je skutečnost, protože o něm všude panuje spousta rozporuplných informací. Chtěl si tak udělat svůj vlastní obrázek a vydal se na desetitýdenní cestu, v rámci, které navštívil jak Moskvu, tak vesnice na Sibiři, Krym, Vladivostok, Petrohrad, republiku Altaj a mnoho dalšího.

Couchsurfing je skvělý způsob, jak poznat zemi trochu jinak, a především se dobře seznámit s jejími obyvateli. Jedná se o sociální síť a internetovou službu, díky které je možné najít bezplatné ubytování. Člověk se zde zaregistruje a může vybírat z nejrůznějších profilů. Některé autor vtipně glosuje v úvodu knihy, například: „Olja 24 let, která á ráda skupinu Manowar a Britney Spears, pracuje pro jistý módní časopis, má „hrozně roztomilou kočičku jménem Adolf“ a jako společnou zábavu navrhuje, že by se dalo „dívat na balet a popíjet vodku“. (str. 21)

Osobně mě také titul zaujal hned, jak jsem o něm viděla zmínku. Těšila jsem se jak na couchsurfing, tak popis Ruska samotného. To, že jde o dílo novináře byl další příjemný bonus. Radostně jsem se tedy pustila do čtení a autorův styl si mě hned získal. Text je plný různých postřehů („Postřeh č. 6: Větou „To je prostě Rusko!“ se dá vysvětlit spousta věcí, pro které jinak žádné rozumné vysvětlení není.“ (str. 75)) a také abecedy – čtverečků věnující se různým fenoménům (například alkoholu nebo pohádce Máša a medvěd). Stephan Orth si všímá různých detailů například v obchodech, hodnotí své okolí a dohromady tak přináší velmi čtivé a také zajímavé dílo.

Při čtení jsem také dost často vzpomínala na mou návštěvu Ukrajiny v roce 2006, která byla v lecčem podobná, i když těžko popsat v čem přesně. Možná jde o podobnou náturu lidí, plno vodky nebo různé neuvěřitelné zážitky jako je luštění křížovky v azbuce s pánem domu nebo romantiku lůžkových vlaků. Možná proto se mi nejvíce líbilo vyprávění z Altaji, na které se Stephan Orth vydal s Ruskou Naďou ve vypůjčeném voze a měla jsem hned chuť tam být taky.

Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi je skvělá kniha, která opravdu stojí za to a mám v plánu se k ní jednou vrátit. Přináší velmi zajímavý a čtivý obraz o Rusku, prezentuje jej velmi lidsky a také s nadhledem.

Stephan Orth, ročník 1979, pracoval jako redaktor v dovolenkovém resortu při redakci Spiegel Online, až se v roce 2016 osamostatnil coby nezávislý novinář. Jako couchsurfer cestuje už od roku 2004. Měl u sebe hosty z celého světa a setkal se s hostiteli ve více než třiceti zemích. Orth je autorem bestselleru „Couchsurfing v Íránu“, u vydavatelství Malik vyšla kromě toho také jeho kniha „Dědečkův ledovec“. Za své reportáže získal Orth několikrát cenu „Columbus“, udělovanou Svazem německých cestovatelských novinářů. www.stephan-orth.de

Couchsurfing

Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi
Autor: Stephan Orth
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Knihy Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 250 stran + 32 fotografií
Hodnocení: 92 %

Konečně zase hrát živě, to je přání Vladana Vavruši, kapelníka skupiny GAIA

Gaia perexDruhá múza je název aktuálního alba otrokovické skupiny GAIA. Sedm původních písniček a jedna instrumentální skladba představují pop rockovou muziku, která imponuje vlastními hudebními i aranžérskými nápady stejně jako chytrými texty - a samozřejmě...

Zasmějte se u Deníku rostoucího bříška

denik rostouciho briska 200Ve vydavatelství CPress ve společnosti Albatros Media vyšla před pár dny kniha Deník rostoucího bříška od Barbory Trojanové a odstartovalo tak novou edici knih nazvanou Kamarádky kamarádkám.

Republika 1918–2018 různýma očima

moje-republika 200Středisko západočeských spisovatelů vydalo před pár dny u příležitosti stoletého výročí republiky almanach historicko-beletristických textů jejich členů nazvaný Moje republika 1918-2018. Co v něm najdete?

Pražské Divadlo Kolowrat uvádí komedii Bez zábran

kolowrat200Další reprízu inscenace Bez zábran proběhne v Divadle Kolowrat v pátek 12. května v 19.30 hodin. Představení připravilo s hereckým kvartetem nedávno založené Staromódní divadlo, režisérem je Robert Russell. Hru napsal britský prozaik, dramatik, sat...

Baladický příběh o hledání a o naději v předvečer první světové války

Cesta pustym lesemPEJeden z ojedinělých meditativních uměleckých filmů dodnes ohromuje nádhernou kamerou Jaromíra Kačera, podmanivou atmosférou zimní Šumavy i melancholickým projevem herce a písničkáře Vaška Koubka. Střihačem filmu byl jedinečný mistr, nedávno zes...