Skřítkové podávají pomocnou ruku sobě i druhým

Skritkove perexPohádkový příběh Skřítkové psala autorka v posteli. Nebylo to však z pohodlnosti, ale z čiré nutnosti. Podstupovala totiž razantní chemo a radioterapii na oddělení JIP hematoonkologie Fakultní nemocnice Ostrava. Motivací pro její tvorbu bylo nejen vyrovnání se s nemocí a léčbou, ale hlavně čerstvě narozený synek. Právě pro něj se rozhodla knížku napsat celou. A skálopevně věřila, že až ji dopíše, tak se uzdraví.

Vypráví se v ní o veselém skřítku Prnďulíčkovi, snílkovi, kterému ale v životě něco schází. Jednoho dne se proto rozhodne opustit svůj pelíšek pod trsem mateřídoušky a vydá se do světa. Touží v něm najít přátelství a teplo skutečného domova. Na cestě Prnďulíčka čeká mnoho milých i nemilých setkání a dobrodružství.

Příběh o hledání kamaráda a toho správného místa pro život jistě osloví děti i jejich rodiče, kteří jej mohou číst svým ratolestem na pokračování před spaním. Pro tento účel jsou přiměřeně dlouhé kapitoly jako stvořené. Navíc jsou součástí děje myšlenky motivačního charakteru, což jistě pramení z autorčiny profesní zkušenosti. Jsou to takové „návnady a návody“, kterým buď děti samy porozumí, případně, bude-li potřeba, jim to rodiče trochu dovysvětlí. Sama si už nedokážu úplně představit, jak bych takový text vnímala já, jako dítě. Možná by mě některé pasáže poněkud nudily. Ale rozhodně nehodlám naše nejmenší podceňovat a věřím, že své fanoušky si tihle dva mrňaví hrdinové s horoucími srdéčky a smyslem pro pravé přátelství najdou.

Ukázka:
Skřítek si zase zhluboka povzdechl a hledíc s upřeným pohledem na Špulinku bázlivě dodal: „Mám ale strach, Špulinko, jestli nějaký takový domov najdu. A taky, zdalipak si najdu opravdu nějaké hodné kamarády. Nevím, kam jít a jak se tohle všechno ve světě hledá."
Špulinka po celou dobu Prnďulíčka bedlivě a s pochopením poslouchala. A když si nakonec Prnďulíček zase tak hluboce povzdechl, až se zdálo, že se samým steskem rozpláče, spustila: „Milý skřítku, jsem na světě o něco déle nežli ty. Jsem proto o něco starší a věř, léty koukáním po světě, kvá, jsem viděla spoustu věcí. A potkala jsem spoustu zvířátek i lidí, kvá. Proto ti dám tuhle radu: nezoufej a nelom nikdy rukama ještě před tím, než se do něčeho pustíš, kvá. A to i přesto, že máš velké obavy a strach, zda to zvládneš. Nikdy nepřemýšlej o tom, že bys něco nedokázal anebo, že je to pro tebe příliš složité. Nebo příliš zdlouhavé, kvá. Ničeho se neboj předem, protože ať se ti cokoli přihodí, kvá, nikdy není nic tak hrozné, jak to na první pohled vypadá. Pamatuj si Prnďulíčku, kvá, že ti nic na světě nemůže ublížit více, než tvůj vlastní strach. Strach, který tě svazuje a podsouvá ti jen samé škaredé myšlenky, kvá. Vždy je to právě strach, obavy a ztráta víry v sebe. Ano, ztráta víry, kvá, ztráta víry, kvá! Proto se předem nikdy ničeho neboj, neboť strach ve skutečnosti neexistuje. Je to jen pocit. Pocit, který můžeš hned nahradit jiným, kvá. Pamatuj si, Prnďulíčku, jsi mnohem víc, než si ve skutečnosti myslíš. Dokážeš toho daleko víc, než by sis vůbec uměl představit. Kvá. Je v tobě ukryto vše, co pro svoji cestu potřebuješ."

Za velký klad knihy považuji roztomilé ilustrace Gabriely Markové. S každým otočením stránky jsem se těšila z pohledu na veselé obrázky z lesů, polí a strání plné jahůdek, květů a zvířátek.

O autorce:
Jana M. Brůžková pochází z malé vesnice - Veselé u Valašského Meziříčí. Se svou rodinou žije v Hostašovicích u Nového Jičína. Je zakladatelkou projektu SKŘÍTKOVÉ, který je primárně zaměřen na pomoc a podporu onkologicky nebo jinak vážně nemocným dětem.

V jednom z rozhovorů říká: „Skřítkové byli napsáni v době, kdy jsem sama bojovala s těžkou nemocí, a tak z vlastní zkušenosti vím, co nemocní i jejich rodiny při překonávání těchto těžkostí prožívají. Proto chci věnovat část výtisků mé knihy právě nemocným dětem a jejich rodinám. Věřím, že by se Skřítkové stali milými společníky dětí, které prožívají nelehké období nebo tráví spoustu času v nemocnici.“ Více o projektu Skřítkové se dozvíte ZDE

Skritkove 1

Skřítkové
Žánr: Pohádky, Pro nejmenší
Vydáno: 2018, Petr Prchal
Počet stran: 160
Jazyk vydání: český
Ilustrace/foto: Gabriela Marková
Vazba knihy: pevná / vázaná
ISBN: 978-80-87003-53-4

Hodnocení: 85 %

Renata Petříčková: O hnědých pastelkách se mi i zdálo…

200roByla to první nabídka pro opravdové ilustrace do knihy. „Poprvé jsem vzala pastelky, abych s nimi vytvořila něco, co bude zdobit knižní stránky,“ říká Renata Petříčková, kterou zhruba před rokem s touto nabídkou oslovila autorka knihy Hvězdná obloha. Ilus...

Básník Jiří Žáček: Psaní je škola empatie pro autory i pro čtenáře
ImageKdyž jsem přemýšlela nad básnickou osobností, nenapadl mě nikdo jiný než pan Jiří Žáček. Právě tento člověk mě dokázal pobavit svými verši již na prvním stupni, a proto jsem mu nyní s radostí položila několik otázek. Usmě...

Před objektvem zvířecí miláčci

Zvirata 200Nakladatelství Computer Press vydalo knihu Antonína Malého Fotografujeme psy a jiná zvířata.

...

Představení Smrt v hotelu Alexandria provonělo celé divadlo

alexandria 200Teprve před několika dny měla ve zlínském Městském divadle premiéru lázeňská divadelní komedie Smrt v hotelu Alexandria. Autor hry trochu zavání Cimrmanem, ale hra je to opravdu skvělá a navíc zlínskému publiku velmi blízká.

...

Volání ženského rodu

volanirodu perexSborník dvojznačně nazvaný Volání rodu se nevztahuje ke stejnojmennému českému filmu odehrávajícímu se v pravěku (ačkoli má na obálce záběr z něho), nýbrž přináší statě čtyř autorek, napsané za posledních deset let pod zá...