Skutečný příběh o touze po životě a přátelství

Henry, perexHenry: Skutečný příběh přátelství polského plavce z Osvětimi do Ameriky je biografie naplněná přímo hmatatelnou touhou po přežití. Silná vůle protkaná nitkami vzácných přátelství nenechá jednoho výjimečného člověka zahodit vlastní ambice, sny a život jako takový. Pomůže mu přežít peklo války a krůček po krůčku z něho vytvarovat opět spokojeného muže.

Životopisný román s trochu komplikovaným titulem - Henry: Skutečný příběh přátelství polského plavce z Osvětimi do Ameriky – už svojí ponurou obálkou napovídá, kam nás osud Henryho nechá nahlédnout. Oficiální anotace nakladatelství Brána tento předpoklad potvrzuje:

„Příběh polského plavce, který přežil Osvětim a Buchenwald. Henryk vyrůstal v Krakově ve 20. a 30. letech 20. století, byl aktivní sportovec, věnoval se plavání a vodnímu pólu. V roce 1942 byl zatčen a prošel několika koncentračními tábory, přežil pochod smrti a na jaře 1945 se v Dachau dočkal osvobození Američany. Po válce se vrátil domů a ke své sportovní kariéře, ale záhy se rozhodl z komunistického Polska emigrovat. S dalšími přáteli v polovině 50. let uprchl do Nizozemska a následně odjel do USA. Ve své vzpomínkové knize s mrazivou věcností a do detailů přibližuje každodenní režim v táborech smrti. Text je z větší části psán v první osobě z Henryho pohledu, místy ho autorka doplňuje vlastními zážitky z návštěvy Osvětimi.“

Setkání novinářky a sportovce dalo vzniknout unikátní knize

Americká novinářka Katrina Shawver se proslavila především svými sloupky v Arizonské republice. Po několikaleté praxi v novinách jí osud přivál do cesty Henryho Zgudu. Slavného polského sportovce s pohnutým osudem. Tento optimistický a nezlomný muž ji natolik inspiroval, že se rozhodla jeho příběh vyprávět celému světu. Společné rozhovory (natáčené na magnetofonovou pásku), návštěva Polska, několikaleté studium holokaustu i druhé světové války připravilo Katrinu k reprodukci Henryho života.

Kniha jako taková je pro čtenáře dobře stravitelná. Krátké kapitoly doplněné fotografiemi a dokumenty z Henryho archivu dávají celému vyprávění lepší srozumitelnost. Když přemýšlím o stylu a jazyce Katrinina psaní, napadá mne pouze jedno přirovnání. Je lidský. Autorka pomocí písmenek dává Henrymu hlas. V době, kdy rozhovory mezi Henrym a Katrin vznikaly, byl už náš hlavní hrdina starší pán a jeho angličtina zůstávala poznamenaná přízvukem. Díky tomu je jeho povídání jednodušší a Katrin mu sice dodává formu, ale zanechává jeho autentičnost. To celé knize dodává o stupeň vyšší šanci, že se do ní čtenář empaticky vcítí.

Hodně zajímavé pro mě je i zapojení se autorky do celého příběhu. Svým výzkumem a znalostmi přispívá k dotvoření celkové atmosféry knihy.

Henry Zguda, nenápadný hrdina

S Henrym prožijeme jeho život od útlého dětství, až do současnosti. Poznáme, jak se z obyčejného kluka holdujícího vodním sportům stal polský šampion. Jak do jeho země vtrhla válka a on se z ničeho nic stal politickým vězněm. Vypráví nám o své deportaci do Osvětimi a posléze i do Buchenwaldu. Zejména vzpomínky z tohoto koncentráku mi dávají nové informace o chodu celého tábora. Třeba o tom, že politickým vězňům bylo umožněno dostávat poštu jsem neměla ani tušení.

Henry válku přežívá a začíná novou životní etapu v komunistické zemi. Jeho ideály ale nejsou s tímto režimem úplně slučitelné. A tak se odváží k riskantnímu kroku. Opouští rodnou zemi a míří za oceán. V Americe potkává ženu svých snů, dává si život do pořádku a konečně volně dýchá.

Přes všechny strastiplné a hrůzné roky zůstává Henry laskavým mužem se sympatickým smyslem pro humor. To z něj dělá člověka, kterému musím vysmeknout poklonu a nechat se jím inspirovat. Na Henryho život i samotné přežití koncentračních táborů mělo velký vliv přátelství s různými lidmi. Díky této knize mám chuť své skutečné přátele obejmout a říct jim, jak jsou pro mne důležití. Možná ten samý pocit zažijete i vy. Tedy pokud si autobiografii Henry - Pravdivý příběh o přátelství a cestě polského plavce z Osvětimi do Ameriky přečtete. Pokud vás téma války a holocaustu zajímá, tak směle do toho.

Henry

Henry - Pravdivý příběh o přátelství a cestě polského plavce z Osvětimi do Ameriky (Henry: A Polish Swimmer's True Story of Friendship from Auschwitz to America)
Autor: Katrina Shawver
Žánr: historický román, autobiografie
Nakladatelství: Brána
Rok vydání: 2019
Počet stran: 320
Zdroj foto: Euromedia
Odkaz na web: Brána

Hedvika

hed 200Třiašedesátiletá hrdinka Hedvika se pár měsíců po smrti svého manžela Vladimíra dozvídá tajemství, které její muž skrýval celý život nejen před ní, ale i před celou rodinou a přáteli. Po vyřízení dědictví přestává truchlit a její poklidný život se díky rad...

Alternativa nemusí být umaštěná

DelamesitodomasamiZa každou knihou stojí příběh jejího spisovatele, který je často dramatický. Jen ne vždycky se ho dozvíme. Alena Thomas, autorka knihy „Děláme si to doma sami“, zvolila poněkud jinou ...

Cena Česká kniha bude udělena letos poprvé
ImageV roce 2012 startuje nový projekt, který má blíže představit české autory jak čtenářům, tak zahraničním pozorovatelům. Naši autoři to nemají doma vůbec jednoduché. Pulty knihkupectví zaplavují překladové titu...

Svět je naruby – jsem sluha anebo pán? A není to vlastně fuk?

harlekyn je mrtvy perexNa jednom parkovišti jednoho nákupního centra se před očima diváků rozvíjí příběh commedie dell'arte… a známy darebák Harlekýn se pouští do souboje dobra se zlem.

...

Česká televize přichází s podzimními novinkami

PodzimAčkoli momentální tropické teploty nenasvědčují, že by mělo léto jen tak skončit, pragmatický kalendář ví své. Polovina prázdnin je definitivně za námi a ta druhá jako naschvál uteče nepřiměřeně rychle. Nad touto kvapnou prázdninovou pomíjivostí se sn...