V čem spočívalo tajemství vztahu Hitlera s Evou Braunovou?

V čem spočívalo tajemství vztahu Hitlera s Evou Braunovou?

Email Tisk
ImageCo vlastně Evu Braunovou s Hitlerem spojovalo? Co mělo společného mladé, na začátku vztahu ještě dosti naivní děvče, děvče, které milovalo módu, film a hudbu, rádo sportovalo a o politické dění se pramálo zajímalo, s postarším mužem, který pro politiku žil, vším ostatním opovrhoval a na piedestal stavěl typickou „německou ženu“, která byla Braunové pravým opakem? Autorka knihy Život s Hitlerem Heike B. Görtemakerová k tomu dodává: „Právě „normálnost“ Braunové působí v atmosféře „zla“, které ji obklopovalo, jako anachronismus, jehož prostřednictvím se i toto zlo jeví v novém světle.“


Eva Braunová se s Hitlerem setkala poprvé již v roce 1929 v ateliéru jeho budoucího dvorního fotografa Heinricha Hoffmanna, kde v té době působila jako pomocná síla. Hitlera mladá dívka ihned okouzlila a poté, co si prověřil její bezchybný árijský původ, nestálo jejich sblížení již nic v cestě. Vztah v následujících letech pokračoval, ale vyvíjel se jen velmi pomalu. Eva byla stále v pozici pouhé milenky, navíc milenky v utajení. Mít oficiální partnerku či přiznat nějaký soukromý život bylo pro Hitlera nemyslitelné. V té době neustále prohlašoval, že žije jen pro politiku a na nic jiného nemá čas: „Já mám jinou nevěstu: Německo! Jsem ženatý s německým lidem a jeho osudem! […] Ne, já se nemůžu oženit, nesmím.“ Zřejmě z těchto důvodů se Eva v roce 1932 pokusila o demonstrativní sebevraždu, jejíž cílem bylo na sebe a své city rázněji upozornit. Plán vyšel – Eva si svou pozici opravdu posílila, i když asi ne tak, jak si představovala. Heinrich Hoffmann na toto téma uvedl následující: „Při té události poznal (Hitler), že ho to děvče opravdu miluje a že má „morální povinnost se o ně postarat.“ O svých citech evidentně pomlčel. Autorka se v návaznosti na to zamýšlí, jestli důvodem Hitlerova chování nebyl strach, aby se v případě přiznání svého vztahu v očích veřejnosti příliš nezlidštil. Přímo se ptá: „Nebylo zakázáno, aby se jejich idol, vlastní propagandou prezentovaný v nadživotní velikosti, projevil jako nedokonalý a měl také lidské potřeby?“



Autorka se dále zabývá postavením a postojem žen tehdejších vysokých říšských činitelů. Byly samy v politice a názorech národního socialismu aktivní? Nebo se svým manželům jen pasivně přizpůsobovaly? Lze jim věřit to, že se o jejich aktivity vlastně příliš nezajímaly nebo že s nimi dokonce nesouhlasily? S tím se autorka příliš neztotožňuje. Naopak dává příklady žen, které se do politiky aktivně zapojovaly - Magda Goebbelsová, Emmy Göringová či Ilse Heβová. Šlo však pouze o výjimky, které navíc Hitler neviděl moc rád. Podle něj měly ženy stát ve stínu muže, zajišťovat mu domov a být mu v tomto ohledu pouhou „pomocnicí“. Tuto roli však Eva Braunová z výše jmenovaných důvodu zastávat nemohla, a tak se oficiální role první dámy Říše ochotně ujala právě zmiňovaná Magda Goebbelsová. Také se pro ni výborně hodila, neboť prý byla „atraktivní, elegantní a světa znalá“ a k tomu Hitlera bezmezně obdivovala.

O tři roky později se Braunová pokusila o sebevraždu znovu. Tímto nezvyklým způsobem si překvapivě vysloužila zase o stupínek vyšší postavení. Od roku 1935 se již mohla účastnit veřejných shromáždění a její postavení na Berghofu, Hitlerově „venkovském sídle“, se radikálně změnilo. Stala se zde domácí paní a hostitelkou. Nadále však zůstalo u toho, že tato pozice byla známa jen úzkému okruhu vyvolených a veřejnost nesměla nic tušit: „Propaganda a kult osobnosti, který z něj udělal „otce všech“ podobného bohu, nedovolovaly takový vztah, jaký měl s Evou Braunovou, a tak byl navenek držen v přísné tajnosti.“

Názory na Braunovou a její povahu se rozcházejí, existují na ni i dosti rozporuplné vzpomínky. Například Rosch Misch, příslušník SS a jeden ze členů Hitlerova doprovodného komanda, ji viděl jako plachou dívku, která v nepřítomnosti Hitlera okamžitě ožila: „Ještě před chvílí usedlá jako guvernantka, obrátila teď všechno vzhůru nohama. A byla veselá, rozpustilá a veselá, skoro dětinská.“ Někteří ji naopak považovali za arogantní, panovačnou ženu, která si svou mocí nad Hitlerem byla více než jistá... Autorka dále popisuje život na Berghofu i vztahy lidí, kteří patřili do Hitlerova úzkého kruhu. (Podle mne dokonalejší, i když jistě i subjektivně zkreslený popis tohoto prostředí, poskytuje například biografie bývalé Hitlerovy sekretářky Traudl Jungeové.)

I přes zřejmě značně komplikovaný vztah, který s Hitlerem mnoho let vedla, si byla Braunová jista svou láskou k němu. Sama několikrát prohlásila, že by bez něj zemřela. Z jejího chování v posledním roce války a doložených rozhovorů, které vedla s Hitlerem, vyplývá, že dokonce tušila, že se tak brzy stane. Se svými myšlenkami, které přesně vystihují její oddanost Vůdci, se svěřila Henriettě von Schirachové: „Zůstanu s ním až do poslední chvíle, dobře jsem si to rozmyslela. Nikdo mě od toho neodradí.“



Autorka knihy, berlínská historička Heike B. Görtemakerová, se tématem nacionálního socialismu zabývala i ve své předchozí knize, biografii německé novinářky Margret Boveriové s názvem Ein deutsches Leben. Při práci na knize o Hitlerově družce vycházela jak ze vzpomínek pamětníků, tak z Goebbelsových zápisků či dalších biografií, například té od Martina Bormanna, Alberta Speera, Heinricha Hoffmanna nebo Traudl Jungeové. K dispozici měla i deník, který si Braunová údajně vedla v první polovině roku 1935, či dochované dopisy, adresované jejím známým. Kromě toho prošla i německé archivy a knihovny, kde získala další zajímavé materiály. Cituje i některé části biografie Braunové, které sepsal E. Nerin Gun, která však, jak sama zmiňuje, není příliš věrohodná, neboť není znatelně rozpoznatelné, kdy jde o skutečná fakta a kdy autor pro nedostatek informací fabuluje.

Trochu zkreslující je samotný název knihy. Přestože vztah Hitlera a Evy Braunové je její kostrou, nezabývá se text pouze jimi, ale z velké části i tehdejší politikou, názory na nacionální socialismus a samotnou válkou. Tyto aspekty jsou jistě potřebné pro dokreslení dobových reálií a jejich pochopení, neměly by však nad daným tématem převažovat. Což se zde, alespoň podle mého názoru, stalo. To ale nemění nic na tom, že jde o velice kvalitní knihu, která čerpá z mnoha zajímavých zdrojů, dává je do vzájemných souvislostí, porovnává je a dává nám tak ucelený náhled na jistou část Hitlerova života.
V závěru se autorka vrací ke své nezodpovězené otázce v úvodu. Byla Eva Braunová jen poddajná oběť nebo měla prostor i pro vlastní činy a myšlenky? Görtemakerová ji zde vykresluje jako ženu, která šla za svým a která dobře věděla, co chce. Rozhodla se zemřít spolu se svým Vůdcem, čímž navždy vystoupila ze stínu postavení pouhé milenky. A s tím také počítala.

Název: Eva Braunová. Život s Hitlerem
Autor: Heike B. Görtemakerová
Vydavatel: Nakladatelství Paseka
Počet stran: 352
Vydáno: Praha 2011

Foto: Nakladatelství Paseka, Walter Frentz


 





Rozhovor

Na paletě „Paleta“.

lakoma barka 200V pátek 8.11. si mohli milovníci českokrumlovské kapely Lakomá Barka v sále pivovaru Eggenberg vychutnat koncert, který byl věnován křtu nového CD Paleta. Kapelnice folkové kapely Lakomá Barka...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Sarah Waters – Platící hosté

platic200Poválečný Londýn. Rozdíly, zmatek, téměř nekonečné vzpamatovávání se z válečných hrůz. Do toho jedna zchudlá rodina, jeden zdánlivě šťastný manželský pár, jedna skrývaná touha... Jedna vražda. To jsou zásadní body děje románu Platící hosté britské auto...


Literatura

Pojďte se naučit cvičit! Malá škola Pilates
skolaV červnu vyšla pod hlavičkou nakladatelství Esence příručka s příznačným názvem Malá škola Pilates. Britská autorka Anya Hayesová nás uvede do tohoto typu cvičení, naučí nás základy, ale i složitější cviky a sestavy. Hlavně je vše srozumitelně popsáno a ...

Divadlo

Muzikál ROCKY natočil speciální vánoční videoklip k písni Šťastní být

rockyPředstavitel hlavní role Rockyho Peter Pecha se svojí kolegyní Markétou Procházkovou alias Adrian natočili pro svoje fanoušky speciální vánoční videoklip k romantické písni Šťastní být.

 

Film

Mezi finalisty audiovizuálních cen TRILOBIT 2019 se rovným dílem umístily hrané i dokumentární filmy; vítězové budou slavnostně vyhlášeni 20. ledna

Trilobit perexDabing Street, Chata na prodej, Toman, Hovory s TGM, Švéd v žigulíku či Planeta Česko – tyto a další snímky zabodovaly ve finále 32. ročníku audiovizuálních cen TRILOBIT 2019. Ačkoliv v posledních ročnících měla ve finálovém kole převahu...