Sídelní kaše – kritický pohled na sídliště „naležato“

Sídelní kaše – kritický pohled na sídliště „naležato“

Email Tisk

sidelni kase hnilicka 200Volná nezastavěná krajina se v české kotlině stává čím dál míň dostupným zbožím. Jedním z viníků jejího nedostatku je prostorové rozpínání měst, která expandují do šířky především v podobě tzv. suburbií, kolonií rodinných domů. Na tento architektonicky, environmentálně a sociálně problematický jev pohlíží značně kriticky Pavel Hnilička.

 

Rodinný dům většina lidí vnímá jako nejlepší možný způsob bydlení, jako ukazatel určité výše společenského postavení. A v souvislosti s tím, jak stoupá životní úroveň určité skupiny obyvatelstva, si tato skupina plní své sny o „bydlení mimo město, v blízkosti přírody a na dobré adrese“. V nesčetných případech „satelity“ navazují na původní venkovskou zástavbu. Z původních venkovských sídel, kde to před lety žilo typickou venkovskou pospolitostí, se stávají neosobní, chladná místa, noclehárny, jejichž ulice jsou během dne liduprázdné. Noví obyvatelé se jen zřídkakdy zapojují do kulturního a společenského života obce, zelené stěny z tújí nebo hradby plotů, které nepropouští pohledy zvenčí, tak novousedlíci vytvořili i okolo sebe.

Kniha poukazuje na zajímavý paradox, kdy většina obyvatel předměstských čtvrtí touží po bydlení blízko přírody, ale výstavba rodinných domů a náležející dopravní infrastruktury přírodu ničí a vzdaluje ji od výstavních rodinných domů. Mnohdy tak dochází k situaci, kdy příroda není v okolí satelitních městeček na dosah, pokud ovšem obyvatelé nepovažují za přírodu ruderalizované pozemky, které čekají, až se na nich započne výstavba dalších rodinných domů. Takže bydlení v blízkosti přírody se stává nesplněným snem, v mnoha případech je les či lidskou činností příliš neovlivněná krajina značně vzdálená.

Jedním z úhlů pohledu na předměstské kolonie rodinných domů je hustota osídlení. Ta přímo souvisí s krajinotvorným a environmentálním aspektem problematiky. Autor knihy zastává ideu, že větší hustota osídlení rovná se lepší využití území a tudíž lepší suburbie. S odvolání na jiné významné urbanisty navrhuje řešení v podobě viladomů a řadové výstavby rodinných domů, kdy nedochází k tam značnému „spotřebovávání“ volné krajiny. Autor však poukazuje pouze na urbanistickou, případně environmentální stránku věci. Z pohledu sociologického či snad psychologického se mi však toho řešení jeví jako nereálné. Mnoho lidí přesídluje z městské zástavby do vesnické právě z důvodu, že tato je poněkud rozvolněná. Míra soukromí dosahuje podstatně větší míry, nejbližší sousedé nesídlí za zdí, ale v řádu desítek metrů od obydlí. Nabízí se otázka, zda toto není jedním z hlavních důvodů, proč se obyvatelé do předměstských kolonií rodinných domů stěhují? Ač je Pavel Hnilička profesí architekt, pokusy o psychologický rozbor či odkazy na sociology specializující se sociologii bydlení by jeho knize rozhodně prospěly. Tyto dva vědní obory považuji za klíčové v otázce vzniku a uspořádání suburbií i jejich obyvatel. Bohužel jsou v Sídelní kaši opominuty.

sidelni kase hnilicka

Poslední kapitola knihy se zabývá tvorbou místa. Pavel Hnilička správně poukazuje, že bydlení nepředstavuje jen vlastní obydlí, ale i jeho návaznost na veřejný prostor. V předměstské zástavbě toto napojení nepředstavuje hladký, rovný přechod, ale dělící prvky mezi dvěma prostory, soukromým a veřejným jsou velmi výrazné. Autor knihy považuje za jeden z faktorů pro kvalitní bydlení „hustotu událostí“ ve veřejném prostoru a významuplnost míst, tedy ulice a náměstí „kde to žije“, kde se lidé (spontánně) setkávají, zastavují se, prostě nemají tendenci prostor rychle opustit. Pochybuji, že ulice mezi šiky řadových domů a blízké okolí vyzdvihovaných viladomů disponují vysokou hustotou událostí. Jistě, dochází zde k početným setkáním v důsledky výšší míry koncentrace obyvatelstva než v rozvolněné zástavbě, ale nepředpokládám, že se jedná o setkání až tak chtěná a zamýšlená.

Sídlení kaše jistě figuruje v seznamech povinné literatury studentů architektury. Přestože je nejspíš primárně určená odborné veřejnosti, nejeden laik v ní nalezne zajímavé informace, pokochá, případně se zděsí nad fotografiemi předměstských čtvrtí a především podnět k zamyšlení nad urbanistickým ubíráním českých měst i vesnic.

Sídelní kaše
Autor: Pavel Hnilička
Žánr: odborná
Vydáno: 2012
Stran: 207
Vydalo nakladatelství: HOST
Hodnocení: 55 %

Zdroj foto: nakladateství HOST


 

Komentáře   

 
0 #1 Sporné závěryJan P. 2015-03-01 13:52
Nejsem si zcela jist, jestli závěry v tomto článku podané, nejsou ukvapené. Vypadá to, že je spíše motivuje dojem, že se kniha snaží napadat individualní potřeby autorky článku, ale to se zcela jistě neděje. Kniha předpokládá vhled do problému a oddělené seznámení se s těmi zmiňovanými chybějícími sociologickými rozbory, kterých jsou kvanta - na nich kniha staví, jen je po sté neomílá. Jednoduše: srovnejte míru tzv. soukromí v satelitních městech typické sídelní kaše a jste pod úrovní míry soukromí panelového domu. Řády desítek metrů vzdálenosti rod. domů, jak uvádí autorka, to je vize, kterou sídelní kaše rozhodně nerealizuje. A toto navíc není zárukou soukromí! Co je vlastně soukromí, o kterém autorka hovoří? Je to anonymita na Jižním měste v Praze? Nebo vesnický typus, kde se všichni znají? A další... Na závěr: proč se autorka domnívá, že zmnožení událostí je odvislé od "chtěného" setkávání? A kde čte, že řešením jsou "šiky řadových domů"? Srovnejte s životem na opravdové vesnici.
Citovat
 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 28

Z archivu...

Čtěte také...

Poslání knižních detektivů

zlodeji-knih200Kniha, kterou dneska představujeme, je tak trochu kombinace Zlodějky knih a filmu Památkáři (The monuments men) s Georgem Clooneym. Se Zlodějkou knih nejde jen o téměř stejný název, ale o lásku ke knihám, s Památkáři zase paralela v zachra...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Detektivka z anglického venkova: Bláto a mršiny od Ann Granger

Blato a mrsiny perexV únoru představilo nakladatelství Moba nový literární přírůstek v našich končinách oblíbené Ann Grangerové, tentokráte detektivní román s poněkud depresivním názvem Bláto a mršiny. Zavítáme na anglický venkov a budeme vyšet...

Divadlo

Tak trochu jiný Jules Verne

julesverne 200Laterna magika v letošní sezoně obohatila svůj repertoár opět o jednu jedinou premiéru, na kterou se rozhodla vsadit veškeré své technické i umělecké trumfy. Výsledkem tohoto absolutního tvůrčího nasazení měla být inscenace s vysoce inova...

Film

Tlusté časopisy Kino-ikon a Iluminace opravdu existují

casop200Snad ke každému vědeckému oboru existují více či méně tlusté časopisy veskrze odborné, laickému čtenáři obtížně přístupné - a to jak zveřejňovanými texty, tak sehnatelností. Rovněž filmoznalci vydávají takové tiskoviny - na Slovensku je to Kino-ikon, u ...