Dánský thriller roku: Chlapec v kufru

Dánský thriller roku: Chlapec v kufru

chlapec v kufru uperexChlapec v kufru je dánský thriller od dvou autorek Lene Kaaberbalové a Agnete Friisové, který byl přeložený do 27 jazyků. Jeho úspěchu se člověk nemusí divit, příběh chytne a nepustí.

První, co vás na knize upoutá, je rozhodně její obálka. Ta se nakladatelství opravdu povedla, protože jednoduchou grafikou dokázali nastínit atmosféru celé knihy. Vyděšené zelené oči krásného malého chlapce, visačka kufru a kousek kufru samotného, to vše na černém podkladu. Agresivní, něžné i tajemné. Vše dokonale plní účel obálky – zaujmout a přijmout ke čtení.

Když člověk začíná číst, z názvu i obálky tuší, o co půjde. Musí ale dávat pozor a soustředit se, protože v úvodu je v krátkých kapitolách naservírována spousta dějství a hlavně postav, které zde ještě nedávají velký smysl. Než se pořádně stihne zorientovat, dochází ke hlavní zápletce – únosu tříletého chlapce Mikase, který se od maminky z pískoviště najednou octne v kufru v nádražním boxu. Kola příběhu se pořádně roztočí a vy hltáte každou hlásku, slovo, kapitolu, abyste se co nejdříve dozvěděli, jak to celé dopadne.

Kniha je členěna do kapitol, přičemž se zde střídají osudy různých postav. To velmi napomáhá napětí a čtivosti. Co se týče stylu, velmi často pracuje s přímou řečí a jednoduchými větami. Také se zde nachází hodně popisů, které však nejsou nudné a skvěle dokreslují hlavní příběh. Bravurně zpracovány jsou i charaktery postav, díky kterým si vše můžeme představit a vcítit se do dané situace. Věřím, že nejedna máma právě kvůli tomu při čtení zkropila stránky slzami.

Karin zvedla oči. Měla v nich výraz, který Nina nedokázala přesně identifikovat. Bylo v něm něco zarputilého a svým způsobem odhodlaného.  „Musíš za mě něco vyzvednout,“ řekla a položila na stůl malé umělohmotné kolečko. Žeton s číslem, takový, co se používá do skříněk v úschovnách na veřejných místech. Nině to začínalo být nepříjemné.  „Nebuď, prosím tě, tak příšerně tajemná. Co mám vyzvednout?“  Karin zaváhala.  „Kufr,“ odpověděla konečně. „Ze skříňky na zavazadla na hlavním nádraží. Rozhodně ho neotvírej dřív, než odtamtud odejdeš. Ale musíš to provést rychle.“  „Zatraceně, Karin, zní to, jako by v něm byl kokain nebo tak něco.“  Karin zavrtěla hlavou.  „Ne, to ne. Je to…“ větu už nedokončila a Nina si všimla, jak se pokouší v sobě potlačit paniku. „Tohle nebylo domluvené,“ řekla nervózním hlasem. „Nemůžu. Nedokážu to udělat, ale ty ano. Ty si poradíš.“  Karin se náhle zvedla, jako by chtěla odejít. Žeton ležel na stole mezi nimi. Bílými číslicemi na tom černém umělohmotném kolečku stálo 37-43.  „Ty přece tak ráda zachraňuješ lidi, ne?“ řekla Karin s jistou hořkostí v hlase. „Teď máš příležitost. Ale musíš si pospíšit.“  „Kam jdeš?“  „Jdu domů a dám výpověď,“ odpověděla Karin stroze. „A pak někam odjedu.“

Chlapec v kufru

chlapec v kufru

Autor: Lene Kaaberbølová a Agnete Friisová