Prdlé pohádky moc moudrosti nepobraly

prdlepohadky perexNemůžu s nadšením říct, že se mi něco líbí, když vlastně vůbec nevím, co si o tom mám myslet. Ani v nejmenším se nechci dotknout autorů, i když se to asi právě děje. Vím, že si dali práci, aby ty příběhy vymysleli, stálo je to spoustu času a energie, ale já si prostě nemůžu pomoct. Už jen samotný název – Prdlé pohádky – ve mně vyvolal řadu smíšených pocitů.

Věděla jsem, že to nebudou tradiční pohádky, ale čekala jsem, že budou prdlé jinak. Tak nějak třeba rozpustile, laškovně a legračně. Vzala jsem tu obrovskou knihu do rukou a začetla se. Jaká škoda, řekla jsem si záhy, kvalitní papír, pěkná vazba, jednoduché, sympatické a dostatečně velké písmo, ale přesto jsem uvnitř nenašla zhola nic, co by mě přimělo vzít ji do ruky podruhé. Snad jedině ilustrace, ty se ilustrátorce Gunille Jähnichen celkem dobře povedly. Jsou typicky dětské, žádná abstrakce a ničím neurazí ani nepohorší. Musím konstatovat, že se Gunilla opravdu snažila. Ale nad obsahem si lámu hlavu. Proč takové pohádky vůbec vznikly?

Jediná, která se mi celkem líbila, byla pohádka s názvem Nejlepší koření. Příběh je logický a má spád. I když mluvící knedlík, který chodí po lese a hledá svého pána … Ale budiž, pohádky jsou o fantazii, o neuvěřitelných a nereálných příbězích, tak proč ne? Děti mají rády takové vymyšlené příběhy, které se v životě nikdy nestanou. Vždyť liška a medvěd taky nikdy nepromluví a jak jsou bajky oblíbené. V těch je ale moudrost. Ale prdlé pohádky postrádají i tento prvek.

Třeba ta O princezně, která ukradla zuby, už mi moc nevoněla. A dorazila mě veršovaná pohádka O princezně, která měla vousy. Dlouhá je dost, jak se na pohádku sluší a patří, ale ten příběh, ty verše, ten rytmus… Snad mi autor – Lukáš Pavlásek – promine, ale tohle bych svému synovi tedy rozhodně nečetla. Z dalších příběhů jmenuji třeba O princezně a vysavači, Dobrodružství malé Špagetky nebo Tři sestry. Jedna je "lepší" než druhá.

prdlepohadky vsichni

Nechci vám nijak kazit dojem a podsouvat vám svůj názor a tím vám ji ošklivit ještě před tím, než si ji zakoupíte. Věřím, že si z deseti pohádek od deseti autorů alespoň nějakou vyberete. Já jsem si nevybrala ani jednu.

Osobně bych autorům poradila, ať se raději drží toho, co dělali předtím, než měli tenhle nápad. Třeba Tomáš Matonoha se mi na jevišti docela líbí, tak proč si mám o něm kazit mínění po přečtení jeho pohádky? Je to věc názoru, samozřejmě, ale vím o spoustě jiných pohádkových knížek, které stojí opakovaně za přečtení, protože jsou svojí podstatou přínosné a užitečné. V tomto případě už ale samotný název napovídá o tom, co najdete uvnitř.

Prdlé pohádky (od devíti komediálních herců a jednoho scénografa)

prdlepohadky

Autoři: Ester Kočičková, Jakub Žáček, Lukáš Pavlásek, Lumír Tuček, Marek Cpin, Marie Ludvíková, Miloš Knor, Petr Vydra, Tomáš Matonoha, Václav Neužil
Žánr: Beletrie pro děti
Vydalo: Nakladatelství Hodná holka, s.r.o., Praha 6
Rok vydání: 2013, 2. publikace, vázaná
Ilustrátorka: Gunilla Jähnichen
Počet stran: 125
ISBN: 978-80-905568-1-2

Hodnocení: 35%

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20

Lou Kuenzler, Sandra Rigby, Andrew Weale: Kouzelná zvířátka

zviratka noc perexNádherné a klidné čtení, před spaním bych si jako dítě nepřála nic jiného, než třeba toto: „Uvolněte se, zavřete oči a představte si nádherný vysoký strom se ...