Bratři Lví srdce, dobrodružství pro děti nebo horor?

bratrilvisrdce perexBratři Lví srdce vás zvou na dobrodružnou cestu, přinášející příběh dvou dětí v nostalgickém pojetí pohádkového světa. Tento příběh ve mně vyvolává rozporuplné pocity. Zanechal na mé duši výrazné stopy. Jak asi bylo autorce, co vše musela prožívat, že jí to inspirovalo k napsání zrovna takového strašidelného příběhu?

Je to spíše horor. Již na začátku se mi vtíravě krade do mysli poznámka: „Tohle že by měly číst 8leté děti? No to snad ne!“ Nikdy bych takový příběh nedala číst ani svému 9 letému synovi a už vůbec ne dítku s obrovskou fantazií.  Při čtení mezi řádky se mi úzkostí a smutkem stahovalo srdce. Mám ráda knihy spisovatelky Lindgrenové. Kdo by neznal její Děti z Bullerbynu.

Bratři Lví srdce je ovšem úplně jiná sorta užitého žánru. Sourozenci Jonatán a Karel putují pohádkovým světem Nangijalou, ohrožovanou krutovládou Tengila.

Karel, vypravěč celého příběhu je mladším a velmi nemocným bratrem Jonatána, prakticky od narození odsouzenému ke smrti, nemohoucímu, upoutaný na lůžku, ale s milujícím bratrem, který je útěchou a světlem jeho dlouhých dnů. Maminka hodně pracuje, doma šije oblečení a stará se o chlapce. Tatínek Alex Lev prostě zmizel, jednoho dne se vydal na moře a nevrátil.

Bratři žili jeden pro druhého. A také jeden pro druhého by zemřeli, a to doslova. Jednou vypuknul v domě požár, maminka nebyla zrovna doma, odnášela šaty zákaznici a chlapci zůstali sami. Jonatán jako vždy bavil Karla a vyprávěl mu o pohádkové zemi Nangijale, kde bude stejně mrštný, obratný a zdravý jako kterékoliv jiné dítě. To proto, aby zmírnil Karlův – Suchárkův, tak mu Jonatán říkal, strach z blížící se smrti. A tak se při požáru stalo, že Jonatán s Karlem na zádech vyskočil z okna před blížícími se plameny a na místě zemřel.

Nedovedu si představit krutější okamžik v životě matky, když tragicky zemřel její krásný, zdravý syn a zároveň musí čekat na smrt přeživšího ale umírajícího Karlíka. Nakonec přijde o oba.

A tady příběh bratrů Lví srdce začíná. Oba se setkají v Nangijale na Dvoře Jonatána. Karlík je zdravý a nic jej nebolí. Užívají si vzájemné štěstí. Ovšem až do doby, kdy mu Jonatán vyjeví trápení jejich údolí. Tengil, krutovládce, který by se rád zmocnil jejich nového domova. No a tak se stalo, že oba bratři jdou vstříc novému dobrodružství k záchraně údolí. Na své cestě se ztratí, opět naleznou, potkají spoustu přátel i nepřátel, zrádce a bojují s krvežíznivou Katlou. Nestvůrným baziliškem v moci Tengila. I ji přelstí a přemůžou. Ale smrt ani oni nepřebijí. A tak se opět nacházíme na začátku.

Katla Jonatána ožehla svým plamenem a způsobila mu ochrnutí s pozvolnou smrtí. Suchárek je zničený při pomyšlení nad ztrátou svého bratra. Znovu už ne. Nevydržel by tu bolest. Musí být přeci jiná cesta. Také je. Jonatán mu řekne o Nangilimě. Pohádkovém světě, kde je štěstí, mír, ztracení přátelé, dědeček, a hlavně žádný Tengil. Jen stačí udělat jednu důležitou věc. Skočit.  Karlík ví, co tím bráška myslí. Musí spolu vyšplhat na sráz a skočit dolů. Tentokráte je to na něm. Dostal se i s bratrem na sráz a skočil s pocitem, že už se nikdy nebude muset bát.

Takže ve zkratce, příběh na mě působí jako podrobný návod k sebevraždě dítěte, které uvěří, že když skočí, dostane se do krásné země bez zlých pohádek. Tak trochu rozumím i  možnému záměru, zbavit děti strachu z nemocí a ze smrti. Otázkou však zůstává, zda to stejně pochopí i dítě. Rozhodně se tento příběh podobá spíše hororu než pohádce.

Pokud se i tak rozhodnete příběh dítěti číst, apeluji na váš zdravý rozum a prosím o pečlivé vysvětlení smyslu příběhu malému čtenáři. Mnohokráte děkuji, Věrka Dupynová.

Bratři lví srdce

bratrilvisrdce
Autor: Astrid Lindgrenová
Žánr: literatura
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2013
Počet stran: 151 str.
Hodnocení: 40%

( 13 hlasů )

Komentáře

+1 #6 nejlepší knihablanka M. 2016-06-13 13:39
Knihu Bratři Lví srdce považuji za jednu z nejlepších knih pro děti vůbec. Když jsem si ji poprvé přečetla, bylo to pro mne jako pohlazení. Ano, je to velice dojemný příběh, ale je to příběh o velké lásce o statečnosti, příběh naděje a dobrodružství. Na rozdíl od podbízivých knih pro děti, kterých je nepřeberné množství a kde příběhy hýří výlučně radostí a optimismem, tohle dílo připouští, že součástí života je i smrt. Myslíte si, že bychom to měli před dětmi tajit? Názoru, že se jedná o návod k sebevraždě, autorka čelila již od uvedení knihy. Naštěstí se ale ukázalo, že je to velice povrchní úhel pohledu.
Citovat

+2 #5 NesouhlasFerguss 2015-12-04 12:57
Nesouhlasím, právě to že se ze smrti nemoci a umírání dělá tabu vede k tomu, že se s těmito věcmi nedokážeme vyrovnat.
Dovolím si zacitovat překladatelku Jarku Vrbovou:
"Když jsem pak v osmdesátém devátém knihu znovu přinesla do Albatrosu, dočkala jsem se sice vstřícného přijetí, téma smrti však pořád zůstávalo problematické. Redaktoři požádali o vyjádření profesora Matějčka, výborného dětského psychologa. A ten napsal veskrze pozitivní posudek, který Albatros přesvědčil. Uvedl v něm mimo jiné, že ze své rozsáhlé praxe může jasně doložit, jak moc se děti otázkou smrti samy zabývají a jak se jim většinou nedostává pomoci. Ta může podle něj spočívat jedině v tom, že se z takového tématu nedělá tabu, že se dětem umožní něco si o něm přečíst, promluvit si o něm. Otevřenost uvolňuje napětí, pomáhá dětem odreagovat se. Pan profesor Matějček byl zkrátka nadšený způsobem, jakým autorka s motivem smrti nakládá, a chválil ji za její odvahu a psychologickou dovednost. "
Citovat

+3 #4 Také nesouhlasímIrena 2014-12-08 10:18
Jsem matka a také jsem se k této knížce dostala až díky svým dětem. A byla jsem překvapená, že jim právě vůbec nepřišla depresivní, moc se jim naopak líbila a dodnes ji mají moc rády.
Návodná (k sebevražde) jim tedy vůbec nepřišla.
Citovat

+5 #3 Také nesouhlasímSynura 2014-10-14 21:25
Ztotožňuji se s názorem ostatních dvou diskutujících - pokud autorka knížku poprvé četla jako "dospělá a rozumná", nedokáže ji pojmout tak, jak byla určená. Taky jsem ji četla v cca 8 - 9 letech a ačkoliv mi přišla na konci smutná, tak ve mně rozhodně žádné depresivní pocity nevzbuzovala, a už vůbec jsem ji nevnímala jako nějaký "návod k sebevraždě".

Dodnes ji považuji za jednu z asi 3-4 nejlepších dětských knížek, které jsem jako dítě četla a milovala. Byla jsem z ní tehdy nadšená a přečetla jsem ji několikrát.

To že není příběh jednoduchý, až stupidní, a že se věnuje i vážnějšímu tématu, neznamená, že to není pro děti. Nepodceňujte je...
Citovat

+6 #2 NesouhlasímLemonie 2014-06-01 20:40
S názorem autorky tohoto článku se prostě nemůžu ztotožnit a to jednoduše proto, že posuzuje dětskou knížku dospěláckým pohledem. Bratři Lví Srdce rozhodně nepovažuji za horor a návod k sebevraždě, ale spíše s citem podanou pomocnou ruku dětem, které někoho ztratily. Sama jsem knížku četla asi v 9 letech a v tomhle ohledu mi velmi pomohla a ovlivnila mě na celý život.
Citovat

+6 #1 pro dětiLucie.k 2014-03-10 10:08
Tak tuhle knížku jsem četla asi v devíti, deseti letech, ale depresivně na mě nepůsobila vůbec, byla napínavá a jen mi připadala trošku neukončená. Já si myslím, že pro děti vhodná je a že naopak to, že nejsou zatížené dospěláckými city, je chrání před tím, před čím recenzentka varuje. Mě by vůbec nenapadlo jako dítě v tom hledat něco, co by se týkalo konce života. Byl to dobrodružný příběh. Snad je to něco jiného u dítěte, které už bolest nebo velký strach poznalo, ale pokud žije klidně a velké emoce ještě nezná, tak ani knížka je nevyvolá. Pocit mateřské lásky, strach z velké ztráty, to v dětské mysli, v normálních podmínkách, v útlém věku ještě neexistuje. Takže bych se toho vůbec nebála. Jsou to překážky, které člověk nabral tím, že se stal dospělým a nemůže už číst "dětskýma očima", proto se nám to teď zdá děsivé...
Citovat