Nonstop knihkupectví pana Penumbry aneb Tajemství mezi regály

penumbry perexAž skoro fenomén posledních měsíců okupuje žebříčky prodejnosti i obsahy stránek kritiků. S grácií a elagancí, stejnou jaká je mezi oněmi úspěšnými řádky. Robin Sloan nacpal inteligentní mainstream do několika set stran. A neobyčejný příběh do malého knihkupectví.

V originále Mr. Penumbra’s 24-hour bookstore se od loňského roku skloňuje celým světem literatury. Původně krátký e-book za 99 centů se dnes objevuje v knihkupectvích pětadvaceti zemí po všech kontinentech. Na konto si titul připsal řadu zahraničních ocenění prestižních deníků a recenzenti nešetří chvalozpěvy. Dialog mezi digitální a tištěnou kulturou protkaný údernou stylistikou se tak dostává do toho nejširšího povědomí.

‚Clay Jannon, těší mě. A je mi asi tolik, jako vám‘

Mainstreamová kniha o nerdech, geecích a knihomolech. Paradox? Ne, jen zatraceně dobrý nápad, vyšperkovaný lehkostí, nezbytnou inteligencí a diskrétním odstupem. Robin Sloan, kdysi zaměstnanec Twitteru, novinář a vystudovaný ekonom, vdechl život typickému zástupci z řad dnešních ‚young adulst‘. Chytrému, samostatnému a univerzálně milému sympaťákovi, který pocítil dopad ekonomické krize tak, jako většina populace. Sloan totiž nechává čtenáře seznámit se s oním novodobým hrdinou právě ve chvíli, kdy přišel o svou práci. San Francisco vždycky ale bude dost velké na to, aby se nějaká další našla. Clay Jannon náhodou narazí na nonstop knihkupectví podivínského staříka, kde odstartuje dráhu nočního prodavače knih. A dobrodružství moderní doby může začít.

Do detailů promyšlený příběh zachytí pozornost už od úvodních zápletek. Stejně tak zaujme specifický humor. Inteligentní, vždy na místě a zlehka sarkastický připomíná skutečný život i za stránkami a občas přinutí zasmát se i nahlas. Silnou devízou se pak stává i pestrobarevná škála charakterů, která je zhruba úměrná paletě čtenářské základy. Respektive, ztotožnit se s některým z hrdinů, není problém (a obzvlášť pak s ústřední postavou). Zároveň kniha propojuje zdánlivě neslučitelné. Protíná červené nitě současnosti i minulosti (a dost možná i budoucnosti) v nenásilných poselstvích i chvilkách očekávání. Sloanovi se daří držet příběh v jedné rovině, v překvapivém vývoji a i přesto udržet smysluplnost. V průběhu několika set stran sice nechává o duchaplnosti rozehraného čtenáře místy zaváhat, aby pak s následnou lehkostí potvrdil svůj vypravěčský um.

Knihkupectví se jen těžko zapíše do kolonky nejvýznamnějších literárních děl současnosti, přesto se setkává s úspěchem. Pokud Sloan zvládne v dohledné době načrtnout nové obrysy postav, vybarvit je zajímavým charakterem a zakomponovat je v dalším příběhu moderního světa, mohl by se stát jedním z úspěšných současných autorů. Takovým, kterého si oblíbí i geeci.

Nonstop knihkupectví pana Penumbry

penumbry

Robin Sloan
Překlad: Petra Jelínková
Počet stran: 320, vázaná vazba
Rok vydání: 2013
Český vydavatel: Host
Hodnocení: 90%

Tereza Kazan: „Dokud se o tu troubu nespálíte, nepoznáte, že je horká…“

creative zen tereza kazanNedávno se na pultech knihkupectví objevila její kniha Chameleonka. Tereza Kazan sepsala čtivé příběhy, které většinou jako modelka prožila na cestách světem. Některé jsou zábavné, ...

Vzhůru na klíčky!

nakliceno 200Další malou a praktickou knihou vydavatelství Esence je Naklíčeno! Semnka, obilniny a luštěniny, která vás naučí vypěstovat si tyto zelené dobroty plné vitamínů.

...

Diana Mašlejová a jej kniha Maják Mojím cieľom nie dať presný návod

majak perexV marci, ktorý je mesiacom kníh, som si pre vás pripravila rozhovor s mladou slovenskou poetičkou a prozaičkou Dianou Mašlejovou. S touto mladou dámou plnou elánu som sa stretla ešte v decembri minulého roku po vydaní jej novej knihy poviedok

Kdo lehce nabude, lehce také pozbude

kdo 200Kdo z nás by nechtěl přijít k velkému jmění, aniž by musel vynaložit příliš velké úsilí pro jeho získání či vydělání. Avšak takový štědrý movitý i nemovitý dar se může velmi rychle proměnit v dar danajský. Své o tom ví i hlavní protagonistka inscenace

Do českých kin míří brilantní islandské drama

dychejteklidne perexVe čtvrtek 10. ledna vstupuje do českých kin druhý vítěz diváckého hlasování Letní filmové školy, debut islandské režisérky Ísold Uggadóttirové A dýchejte klidně. Stejně jako předchozí vítězný film LFŠ uvádí, ...