Nonstop knihkupectví pana Penumbry aneb Tajemství mezi regály

penumbry perexAž skoro fenomén posledních měsíců okupuje žebříčky prodejnosti i obsahy stránek kritiků. S grácií a elagancí, stejnou jaká je mezi oněmi úspěšnými řádky. Robin Sloan nacpal inteligentní mainstream do několika set stran. A neobyčejný příběh do malého knihkupectví.

V originále Mr. Penumbra’s 24-hour bookstore se od loňského roku skloňuje celým světem literatury. Původně krátký e-book za 99 centů se dnes objevuje v knihkupectvích pětadvaceti zemí po všech kontinentech. Na konto si titul připsal řadu zahraničních ocenění prestižních deníků a recenzenti nešetří chvalozpěvy. Dialog mezi digitální a tištěnou kulturou protkaný údernou stylistikou se tak dostává do toho nejširšího povědomí.

‚Clay Jannon, těší mě. A je mi asi tolik, jako vám‘

Mainstreamová kniha o nerdech, geecích a knihomolech. Paradox? Ne, jen zatraceně dobrý nápad, vyšperkovaný lehkostí, nezbytnou inteligencí a diskrétním odstupem. Robin Sloan, kdysi zaměstnanec Twitteru, novinář a vystudovaný ekonom, vdechl život typickému zástupci z řad dnešních ‚young adulst‘. Chytrému, samostatnému a univerzálně milému sympaťákovi, který pocítil dopad ekonomické krize tak, jako většina populace. Sloan totiž nechává čtenáře seznámit se s oním novodobým hrdinou právě ve chvíli, kdy přišel o svou práci. San Francisco vždycky ale bude dost velké na to, aby se nějaká další našla. Clay Jannon náhodou narazí na nonstop knihkupectví podivínského staříka, kde odstartuje dráhu nočního prodavače knih. A dobrodružství moderní doby může začít.

Do detailů promyšlený příběh zachytí pozornost už od úvodních zápletek. Stejně tak zaujme specifický humor. Inteligentní, vždy na místě a zlehka sarkastický připomíná skutečný život i za stránkami a občas přinutí zasmát se i nahlas. Silnou devízou se pak stává i pestrobarevná škála charakterů, která je zhruba úměrná paletě čtenářské základy. Respektive, ztotožnit se s některým z hrdinů, není problém (a obzvlášť pak s ústřední postavou). Zároveň kniha propojuje zdánlivě neslučitelné. Protíná červené nitě současnosti i minulosti (a dost možná i budoucnosti) v nenásilných poselstvích i chvilkách očekávání. Sloanovi se daří držet příběh v jedné rovině, v překvapivém vývoji a i přesto udržet smysluplnost. V průběhu několika set stran sice nechává o duchaplnosti rozehraného čtenáře místy zaváhat, aby pak s následnou lehkostí potvrdil svůj vypravěčský um.

Knihkupectví se jen těžko zapíše do kolonky nejvýznamnějších literárních děl současnosti, přesto se setkává s úspěchem. Pokud Sloan zvládne v dohledné době načrtnout nové obrysy postav, vybarvit je zajímavým charakterem a zakomponovat je v dalším příběhu moderního světa, mohl by se stát jedním z úspěšných současných autorů. Takovým, kterého si oblíbí i geeci.

Nonstop knihkupectví pana Penumbry

penumbry

Robin Sloan