Robert Crais a jeho Podezřelý – skvělá krimi i sonda do psí duše

podezrely perexScott James se svou parťačkou Stephanií se připletl do přestřelky naprostou náhodou. Vlastně hledali při noční službě jednu vyhlášenou jídelnu, nenašli ji, a pak v temné uličce, kde vlastně vůbec neměli být, se mezi sklady rozpoutalo vražedné peklo. Během chvilku tu byl bourák sražený nákladním vozem na bok a skupina gangsterů se samopaly: hrůzný zážitek. Scott přežil, Stephanie nikoli. Proto má policista výčitky svědomí, zdají se mu chmurné sny, v nichž vidí svou kolegyni v tratolišti krve, jak vzpíná k němu ruku a prosí: „Nenechávej mě tady.“

Těžce zkoušený Scott se nechce vzdát svého místa u policie. Chce pomáhat při vyšetřování, chce vědět, co se stalo a proč. Jenže pátrání stále nespěje k závěru, dokonce je odloženo, Scott proto napadne vyšetřovatele, nebýt raněný a hrdina, byl by suspendován. Takhle je na nějaký čas odstaven do domácího léčení. Aby nemusel opustit policii a nemusel si vybrat nového parťáka, rozhodne se, že se stane policejním psovodem. Šéf této skupiny z toho nemá radost, ale kdo by se mohl postavit někomu, kdo přežil vlastní smrt.

Scott absolvuje s celkem přijatelným výsledkem výcvik a má mu být přidělen čtyřnohý parťák. V tomto okamžiku mu do cesty vstoupí Maggie – psí dáma, armádní pes, skvěle vycvičená na vyhledávání bombových nástrah a drog. Jenže i ona má za sebou okamžiky hrůzy – na misi v Afghánistánu chránila svého pána do poslední chvíle. Sejmul ho odstřelovač a pro ni tím zemřel vůdce smečky, ten, komu věřila. Ze zranění se vylízala, ale na psí duši leží pořád stín. Měla by se stát policejním psem, jenže prožité nebezpečí v ní zanechalo hlubokou rýhu – nelze přijmout k policii psa, který se bojí střelby. Scott Maggie chce, jsou si podobní, patří k sobě. Spolu pak dokážou všechno – objeví normální život bez nočních můr a odhalí zločince, kteří zavraždili Stephanii. Scott a Maggie se stanou nerozlučnými parťáky.

Robert Crais je autorem drsných krimi románů s vtipnými replikami, notnou mírou nadsázky, břitkého humoru a svižným tempem. Sám říká, že jeho styl ovlivnil Raymond Chandler, Craisův milovaný autor, a všechny jeho knihy tomu nasvědčují. Tentokrát se nesetkáme s jeho kurážným soukromým očkem Elvisem Colem, který bravurně odhaluje pachatele. V novém románu Podezřelý jsou hrdinové dva – oba zlomení na duši, nedůvěřiví, osamocení – policista Scott James a policejní pes Maggie. Příběh jejich sbližování a nacházení sama sebe jako kdyby tu byl tím hlavním. Scott se učí být dobrým policejním psovodem, Maggie se učí poslouchat nového pána a důvěřovat mu. Jsou záchranou jeden pro druhého. A právě tímto aspektem přitahuje Robert Crais své čtenáře ke stránkám románu. Vedle této „dojímací“ linie stojí samotné vyšetřování. Tady už nám slzy z očí kanout nebudou – tady jde o policejní i románovou rutinu: zločincem je ten, do koho byste to nikdy neřekli! V tomto bodě se autor od představitelů americké drsné školy (a možná i vyšetřovatelů skutečných zločinů) neodlišuje. Robert Crais jako na lékařských vahách přesně dávkuje části dojetí a napětí. Umně přestane v líčení vyšetřování v nejnapínavějším momentu, aby nám ukázal pokroky na kynologickém cvičišti. V okamžení, kdy jsme upoutáni sondami do duše zvířete, na nás z ničeho nic vybafne nějaký okamžik z vyšetřování.

Strhující rytmus, dynamika, svěží jazyk, vtip, sarkasmus. To jsou hlavní atributy románu autora, který svému učiteli rozhodně ostudu nedělá.

Podezřelý

podezrely