Zápisky střízlivého táty

Zápisky střízlivého táty

A zivot je tu perexJaké to je, když vás osud obsadí do nové role, popisuje ve své knize „A život je tu!“ Petr Vurbs (*1987). Rodák z Kladna, řecko-římský zápasník, psavec pracující ve vyhledávaném oboru public relations se pustil do díla pod vlivem otcovských zkušeností. A dobře udělal!

Připusťme, že Petr Vurbs je exot. Jako zástupce generace, která si potrpí na dlouholeté pobývání v mamahotelech, na dobrodružné výpravy a „free“ životní styl, se už v necelých pětadvaceti stal tatínkem a manželem! Antitrendový přístup, že? Nelze se divit, že drsný životní předěl přetavil do blogového zapisování, z něhož se později zrodila docela příjemná knížka.

Dovolím si malé varování. Budete zklamáni, pokud čekáte zaručeně praktické rady pro mladé otce. Kdepak, manuály pro neočekávané situace hledejte jinde. Stejně tak se nemusíte připravovat na záchvaty smíchu, jimiž byste měli trpět při četbě textu prošpikovaném gagy a nepřetržitou zábavností. Autor této knihy není výrobcem návodů ani třídní bavič. On je totiž… normální.

V nedlouhých textech, z nichž je kniha poskládána, pečlivě popisuje situace, které mu přinesla nová životní etapa manžela a otce. Podotýkám, že někomu z vás možná bude chvíli trvat, než se začte. Vurbsovo vyprávění je většinou věcné, pro leckoho snad až příliš seriozní. Avšak čtenáři, kteří se s autorem identifikují, patrně ocení, že nemusejí číst výplody neohroženého chlapáka nebo pozéra – exhibicionisty.

Petr Vurbs v klidném tempu a bez zbytečných zběsilostí přináší postřehy z každodenního života. Nestydí se za to, že ho některé momenty překvapují a umí přiznat, že jsou chvíle, kdy si příliš neví rady. Například při opravě kočárku. Osvěžením knihy je část nazvaná „Tatínkův vánoční deník“, forma, v níž autor naznačuje, že jeho silnou stránkou jsou krátké textové záznamy. Mimochodem – právě tudy by mohla vést cesta k nějaké další knize. Ocenění zaslouží také pasáže, v nichž se Petr Vurbs mimoděk zamýšlí nad rolí muže - otce v dnešním světě, přesněji nad jeho odpovědností, z níž nelze uniknout. A zase - žádné složité filozofování, spíš jen příjemný vánek obyčejného selského uvažování.

Na místě nakladatele bych byl ochoten podlehnout mírnému optimismu. Zápisky střízlivě působícího táty by měly oslovit nejen lidi s podobně nastaveným životem, ale i třeba ženy středního a staršího věku, jejichž dcery či vnučky marně vyhlížejí mladého slušného muže, který je ochoten vstoupit na společnou loďku. Vždyť manželství před třicítkou má i něco do sebe.

A život je tu!

Vurbs A zivot je tu

Autor: Petr Vurbs