Komisař Wallander a podivný případ v Rize

PsiZRigy perexPoprvé jsem se seznámila se svérázným a urputným komisařem Kurtem Wallanderem v románu Než přijde mráz (také jsem o něm tehdy psala), kdy odhaluje s dcerou Lindou podivná úmrtí s náboženským podtextem – a při pátrání o ni téměř přijde. Dcera je totiž svéhlavá po tatínkovi! Psi z Rigy se odehrávají dříve. Jde o druhý komisařův případ, který Henning Mankell stvořil. V něm Linda ještě není rozhodnuta být policajtem a největší přítel Wallanderův ještě nezemřel na rakovinu. Blíž se také seznámíme s detektivovým otcem-podivínem. Píše se rok 1991.

Kurt Wallander šetří ve svém okrsku běžné případy, žije v malém městě, zločiny zatím nepřekročily jeho formát. Až… Jednoho dne se u švédského pobřeží objeví člun s hrůzným obsahem – jsou v něm dvě mrtvoly, přimrzlé k sobě v hrůzostrašném objetí. Bez dokladů, v neoznačené lodi. Wallander zavětří stopu a jde po ní bez ohledu na nebezpečí. Brzy stopa zamíří za hranice Švédska – do Lotyšska. Dokonce přijede jeden z tamních vyšetřovatelů, s ním konzultuje švédský komisař důvody smrti mladých mužů. S lotyšským vyšetřovatelem si Kurt rozumí, jsou ze stejného těsta. Jenže po návratu domů tento muž umírá za záhadných okolností a Kurt je povolán jako konzultant do Rigy. Dosud nepracoval v totalitě, samozřejmě mu doma tu a tam nadřízení kladou pastičky do cest, ale v prostředí neustálého šmírování dosud nic nevyšetřoval, až teď. Jenže lotyšská mafie spolčená s místní policií nepochopila do poslední chvíle, kdo stojí proti nim: Zarputilý švédský detektiv, který chce znát pravdu, i kdyby ho to mělo stát krk.

Wallanderovy krimi romány jsou trochu ponuré. Jeho hlavní hrdina je nemluva, jde si sám svou cestou, řeší rodinné vztahy – mlčením. Občas se užírá sám v sobě, práce je pro něho vším, na sebe nedbá. V osobním životě to nemá lehké a k případům přistupuje vždycky s chmurnou vráskou na čele. O to víc se snaží každou záhadu rozlousknout, nezabírají na něho výhružky sledovaných, z cesty ho nesvede nic. Je jako buldok. A také je pravdou, že vedle hlavní linie případu – hledání pravdy o smrti východoevropských mafiánů – rozřeší i další nekalosti, které se na případ nabalily.

Střízlivý styl, přesně zaměřený cíl, svěží jazyk, dobré pointy, výrazné postavy, to jsou klady Mankellových románů. Jeho urputný komisař musí chytit za srdce každého, tvrdohlavá dcera také – ta především rodiče. Překladu se zhostila Hana Lojková, zaslouží pochvalu. Protože i ona je zárukou, že tenhle napínavý příběh dočtete dokonce bez zbytečného otálení.

PsizrigyMankelHenning Mankell se narodil v roce 1948. Pochází ze Stockholmu a vyrostl na různých místech Švédska. Působí jako herec, divadelní režisér a¬ manažer jak ve Švédsku, tak především v Mosambiku, kde vede divadelní soubor Avenida a píše stranou evropského ruchu. Jak sám říká, žije jednou nohou ve sněhu, druhou v písku. Na začátku devadesátých let vytvořil postavu komisaře Wallandera a napsal o něm jedenáct knih, které ho proslavily po celém světě.

Psi z Rigy

PsiZRigy
Autor: Henning Mankell