Stín kapradiny nemusí sednout každému

Stín kapradiny nemusí sednout každému

Stin kapradiny 200Vydavatelství OneHotBook vydalo audioknihu Stín kapradiny od českého spisovatele Josefa Čapka. Jedná se o baladickou prózu z roku 1930, kterou přednáší Igor Bareš.

 


Josef Čapek (1887–1945) studoval malbu a grafiku na pražské Umělecko-průmyslové škole a poté rok v Paříži. Působil jako redaktor Národních listů, odkud odešel do Lidových novin, kde byl redaktorem a výtvarným kritikem až do roku 1939, kdy ho hned 1. září 1939 zatklo gestapo a válku strávil v koncentračních táborech, kde několik dní před jejím koncem také zemřel. Zpočátku tvořil s bratrem Karlem – povídky Zářivé hlubiny a jiné prózy (1916) a Krakonošova zahrada (1918), dále dramata Lásky hra osudná (1910), Ze života hmyzu (1921) a Adam stvořitel (1927). Samostatně napsal sbírky povídek Lelio (1917) a Pro delfína (1923), baladickou novelu Stín kapradiny (1930) a divadelní hru Země mnoha jmen (1923). Je také autorem mnoha odborných esejí o umění a filozofických úvah. Jeho nejznámější knihou zůstává Povídání o pejskovi a kočičce (1929).

Stín kapradiny se z velké části odehrává v lese a jeho hlavní postavy jsou pytláci Ruda Aksamit a Vašek Kala. Ti v panice zabijí hajného a vydávají se na útěk před spravedlností i vlastním svědomím. V lese se nejprve cítí bezpečně a volně, ale postupně je začnou pronásledovat výčitky a páchají také další zločiny. Les tak pro ně už není tak přátelským místem…

Ke klasice jsem nikdy neměla příliš blízko, už na střední jsem si z povinné četby vybírala ty zajímavější tituly a při studiu bohemistiky to bylo těžší a těžší. Přesto jsem spoustu českých klasiků míjela a také díky audioknihám se to občas snažím dohnat. Proto jsem se také pustila do poslechu Stínu kapradiny s tím, že pět hodin zvládnu a rozšířím si obzory. Musím však říct, že mě příběh vůbec nezaujal, vyprávění na mě působilo spíše depresivně a nedokázala jsem vnímat jeho další roviny. Také přiznávám, že ve mně nic nezanechal a nezapamatovala jsem si ho.

Atmosféru audioknihy skvěle dotvářela také tklivá klavírní hudba – ta zdůrazňovala nálady a dávala najevo, že nejde o žádný šťastný příběh. Interpretem audioknihy je můj oblíbený Igor Bareš - moc se mi líbilo, jak se do čtení položil, jak pracoval s důrazy a dokázal přenést na posluchače emoce. Nebýt něho, tak bych Stín kapradiny zřejmě ani nedoposlouchala.

Stin kapradiny audio

Stín kapradiny
Autor: Josef Čapek
Interpret: Igor Bareš
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 5 hodin 12 minut
Typ: audiokniha
Hodnocení: 55 %

http://www.onehotbook.cz/audioknihy/stin-kapradiny/


 
Banner

Rozhovor

Mistryně ČR v Pole Dance Lucie Šimková: „Šplh na tyči jsem ve škole nenáviděla.“

simkova5 200Pole dance, neboli tanec u tyče, je moderní taneční disciplína, která spojuje dohromady hned několik prvků jako jsou např. balet, akrobacie nebo gymnastika. Tento netradiční sport si na svou stranu získává stále více nadšenců. Svědčí o tom i ...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (28)

Z archivu...

Čtěte také...

Dobývání vesmíru ve zprávách a reportážích Československého rozhlasu v letech 1957–1989


dobyvani vesmiru 200Audiokniha přináší v téměř šesti hodinách autentických snímků pořádnou porci atmosféry doby, která věřila v neomezené možnosti vědy a techniky. Rozhlasovou propagandu o soupeření mezi USA a SSSR charakterizuje okouzlená di...


Literatura

Asfaltoví andělé – když víra zachází až příliš daleko

andele perexSvět se vlivem globalizace (jakoby) zmenšuje, to pociťuje asi každý z nás. Jeden by si mohl myslet, že když lidé žijí v multikulturních prostředích, že začnou být více tolerantní a otevření. Praxe ale tuto domněnku úplně nepotvrzuje. Například n...

Divadlo

Na podzim do divadla: HRA LÁSKY A NÁHODY

200divDivadla měla dost času připravit se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte! Dalším tipem je Hra lásky a náhody v Divadle scéna ve Zlíně.

...

Film

Dějiny filmové hudby pro každého

dejiny filmove hudbyV téměř každém filmu slyšíme znít hudbu, ať již pochází z nějakého zdroje, který lze v kontextu obrazu rozpoznat, nebo naopak tvoří toliko zvenčí dodávaný zvukový doprovod, který v obraze nemá žádnou reálnou oporu. Hudba je r...