„Jako obvykle jsem měl největší problém rozhodnout se, jestli jsem běloch, nebo indián…“

Tisk

Maly velky muz 200Když jejich karavanu na cestě do žírné Kalifornie roku 1852 přepadnou Čejeni a zmasakrují ji, nezbývá malému Jacku Crabbovi než přidružit se k jejich kmeni. Adoptivní rodiče, náčelník Stará stanová kůže a jeho squaw Bizoní bahniště, se div nepřetrhnou, aby mu vštípili světonázor jediných Lidských bytostí v slzavém údolí jménem Amerika.

Leč krize identity si už na chlapci vybrala daň. Jack nejenže neví, na čí straně má v řežbě o podobu západní hranice své vlasti stát (a proč by taky měl vůbec někomu stranit), ale navíc mu osudy zkříží sladké městské dámičky i roztoužené dívky z týpí, sveřepí pistolníci, maniakální vojevůdci, vykukové, náfukové i notně vypečená porce dilemat daných tím, že v osidlech doby neuvázl sám. Na sklonku pohnutého žití, v němž se přichomýtl k bitvě u Wachity i ke Custerovu debaklu u Little Bighornu, rekapituluje své antihrdinské zážitky, až z toho přizvanému reportérovi oči přecházejí. Je to celé pravda pravdoucí, anebo nás ten sedmilhář tahá na vařené nudli? A co chcete od příběhu, který trumfne i spaghetti western?

Podměrečný vzrůst, napáchané kulišárny i skvělá vyřídilka ve filmové adaptaci románu (1970) ideálně sedly na tělo Dustinu Hoffmanovi. Popřejte sluchu malému velkému světákovi, jenž strčí do kapsy Forresta Gumpa i s baronem Prášilem!

Ohlasy

„Nejlepší a nejvěrohodnější román o krvavé kolonizaci Západu. Howgh.“ – The New York Times

„Hraničářská epocha v podání vetchého barda, který vynikal schopností být v nesprávnou chvíli na nesprávném místě. A bez pokrytecky korektních tlachů, protože královský šašek si nemusí brát servítky.“ – The Los Angeles Times

„Za tak výmluvný škleb by se nemusel stydět ani Mark Twain.“ – Henry Miller

Thomas Berger (1924–2014)

Přímo z akademické posluchárny v rodném Cincinnati tak jako mnozí další američtí mládenci narukoval na evropské bojiště druhé světové války. Poté sloužil jako lapiduch v okupovaném Německu a tyto zážitky zpracoval v prvotině Crazy in Berlin (1958, Šílenec v Berlíně) – úvodním díle eskapád svého alter ega Reinharta. Po návratu do vlasti vystudoval Kolumbijskou univerzitu, stal se přesvědčeným pacifistou a ještě vášnivějším knihovníkem a publicistou, jenž své názory přetavoval do satirických šlehů v řadě literárních žánrů. Jejich podobu navíc i skvěle parodoval. V prášilovské epopeji Malý velký muž (1964, č. poprvé 1977) rozstřílel kolonizační patos Divokého západu s vervou pohrdavého pistolníka. Tento pitoreskně pikareskní román, který se dočkal ještě pokračování Návrat Malého velkého muže (1999, č. 2000), roku 1970 zfilmoval Arthur Penn s Dustinem Hoffmanem v titulní úloze. Neméně slavná byla v USA i autorova rozhlasová fraška U zubaře (1981). Filmových adaptací se dočkaly též jeho bestiálně černá komedie Neighbors (1980; Sousedé), do let hospodářské krize zasazený a na Pulitzerovu cenu nominovaný The Feud (1983; Svár) a mysteriózní gangsterka Meeting Evil (1992; Schůzka se zlem). Amerika v něm ztratila humoristu gogolovské ráže.

Jan Hofman (* 1986)

Rodák z Třeboně obdržel k diplomu z Pražské konzervatoře i Cenu Zuzany Navarové 2009, kterou Nadace Život umělce každoročně uděluje nejnadanějším studentům této školy. Pohostinsky vystupuje na jevišti Švandova divadla a Divadla na Vinohradech, ve hrách Divadla Na Prádle i na scéně ABC. V televizi, kde se pravidelně objevuje v seriálech (Kriminálka Anděl, Velmi křehké vztahy, Bazén,Ulice, Dáma a Král ad.), slavil největší úspěch ztvárněním dvojnásobného vraha v cyklu detektivních grotesek Ach, ty vraždy! či ústřední postavy série Semestr, kterou uvedla TV Stream. Věnuje se rovněž muzikálu a je členem skupiny historického tance Campanello.

Kamil Halbich (1966)

U rodáka z Liberce se zájem o herectví zprvu utkával s lehkou atletikou na závodní úrovni – dodnes aktivně pěstuje golf. Už za studií DAMU na sebe upozornil v seriálech coby mladičký důstojník Bílek (Chlapci a chlapi) a zapálený policejní novic Igor (Dobrodružství kriminalistiky). Po absolutoriu hostoval na metropolitních scénách a roku 1992 se stal členem souboru Divadla Labyrint (po obnovení opět Švandovo divadlo). Výrazný projev ho zde předurčil nejen k hlavním rolím v Shakespearově Hamletovi, Dostojevského Idiotovi či Gogolově Ženitbě, ale i v osvědčených titulech moderního repertoáru (Kurs negativního myšlení, Kdo je tady ředitel?). Vedle role souchotináře Pepy z Učitele tance a mimozemšťana Hmoty z TV přepisu Falletovy frašky Zelňačka mu další příležitosti poskytly snímky Grandhotel, Modelář a seriály Zdivočelá země, Hotel Herbich, Útěk do Budína, Gympl s (r)učením omezeným, Nemocnice na kraji města – nové osudy a Modrý kód. V dabingu exceluje především v seriálu Červený trpaslík, v jehož české verzi promlouvá za neurotického mimoně Rimmera (Chrise Barrieho), a bývá proto žádaným hostem pravidelného fanouškovského setkání Trpaslicon. Ve vážnějších polohách propůjčuje hlas třeba herci Edwardu Nortonovi.

Maly velky muz audio

Malý velký muž
Autor: Thomas Berger
Interpret: Jan Hofman, Kamil Halbich
Režie: Michal Bureš
Délka nahrávky: 21 hodin 54 minut
Překlad: Tomáš Jeník
Hudba: Ondřej Brousek
Ilustrace: Jindřich Janíček
Datum vydání: 22. června 2023

Více informací: https://onehotbook.cz/collections/all/products/maly-velky-muz


 

Zobrazit další články autora >>>