ORWELL, 1984. Aktuální více než kdy předtím.

orwell 1984 malyRozhlasová dramatizace románu George Orwella 1984 od Radioservisu, která je k dispozici v provedení MP3, by se právě nyní mohla pouštět v rozhlasu na pokračování.

Nadčasový příběh jednoho obyčejného člověka jménem Winston Smith, který žije v zemi, kde svoboda je otroctví, válka je mír a nevědomost znamená sílu, je plný dalších absurdních situací a momentů. Lidé v této společnosti jsou jen spokojenou součástí davu nemyslících a oddaných. O své vzpomínky byli připraveni, věci, které jim je připomínaly, byly odstraněny. Odstraňováni (vaporizováni) jsou také nepohodlní kverulanti proti stávajícímu režimu. A všechno sleduje Velký bratr v závěsu s nohsledy, slídily, provokatéry a zrádci.

Že vám to něco připomíná? Jakpak je to dlouho, kdy v naší zemi proběhly velké změny vedoucí ke kýžené svobodě? Asi dost dlouho na to, aby spousta lidí již stačila zapomenout na doby, kdy se na mnoho věcí báli jen pomyslet. Nechávají si vymývat mozky, zařadili se do davu oddaného konzumu a slepě přijímají mediální masírku. Jak se to mohlo stát? Protože mít vlastní názor je příliš těžké a v otroctví je vlastně svoboda?

Orwell 1984

Další podobné otázky si lze klást i při poslechu 1984. Proč se to všechno děje? Proč mi tohle děláte? Kdy už tomu všemu bude konec? Kdy že to ten Orwell psal? V roce 1949? Proč se to pořád všechno opakuje?

Celkový dojem je výrazně umocněn takřka dokonalým dramatickým přednesem všech protagonistů. Z jejich hlasového projevu čiší naléhavost sdělení, emoce doslova přetékají do prostoru. Chlad, lhostejnost, strach, vzdor, naděje, láska, zoufalství a beznaděj. Tak by se asi dalo charakterizovat průběžné rozpoložení jednotlivých postav.

Jiří Ornest v roli Winstona Smithe odvedl skvělý výkon. Lze mu věřit každé slovo, vzdech, sten… zejména ve scénách popisujících jeho převýchovu za pomoci mučení mi doslova běhal mráz po zádech a chvílemi se dostavoval až pocit fyzické nevolnosti.
Známkou kvality jsou i jména ostatních interpretů, Veroniky Freimanové, Borise Rösnera, Rudolfa Hrušínského a dalších (kompletní obsazení najdete na konci recenze).

Přečíst, poslechnout, šířit dál …doporučuji.

1984
George Orwell
Překlad: Eva Šimečková
Rozhlasová úprava: Josef Hlavnička
Hudba: Petr Mandel
Zvukový mistr: Tomáš Gsölhoffer
Režie: Karel Weinlich
Hrají Jiří Ornest (Winston Smith), Luděk Munzar (vypravěč), Boris Rösner (O´Brien), Veronika Freimanová (Julie), Rudolf Hrušínský st. (Velký bratr), Josef Vinklář (Syme), Josef Červinka (Goldstein), Dana Syslová (Parsonsová), Jaroslav Konečný (Charrington), Pavel Pípal (Parsons), Josef Abrhám (Ampleforth), Regina Rázlová (Katharina), Ota Sklenčka (stařec), Zdeněk Mahdal (výčepní), Miroslava Hrozová (instruktorka), Jan Teplý (Parker), Viktor Vrabec (vyšetřovatel), Michal Pavlata (dozorce) a další
Stopáž: 5 hodin a 11 minut

( 2 hlasů )

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20

K Ježíšku chci audioknížku!

onehot200Máme pro vás tipy na vánoční dárky, díky kterým si budou vaši blízcí moci literaturu dopřávat i ve chvílích, kdy si zrovna nemohou číst. Audiokniha potěší každého, jen je třeba vybrat tu pravou. A nemusíte s tím nutně čekat až na Ježíška. Vždyť při...