Deník staré paní

DenikStarePani perexDeník staré paní od známé socioložky Jiřiny Šiklové, vznikl na základě jejích vlastních zkušeností se seniory, když pracovala na geriatrickém oddělení a zároveň se doma starala o svoji nemocnou maminku a sousedku. Obklopena seniory, kteří měli na sklonku života generační rozbroje se svými rodinami, si autorka řekla, že na své stáří si bude dělat poznámky, aby se jednou ona sama nestala protivnou starou paní, která bude rodině na obtíž. Co jim rozhodně nebude dělat a jak se bude chovat k nejbližším, když jí ve stáří bude vynechávat pamět a životní optimismus nahradí rozmrzelost a nevrlost, aby i na sklonku života byla stále milovanou a uznávnou osobou.

Stará paní si na začátku roku začala psát svůj deník, nebo přesněji, občasník. Jako hlavní a jediná postava tohoto vyprávění se představuje posluchačům sama, coby pětasedmdesátiletá důchodkyně, která vychovala tři děti a nyní se těší i netěší ze svých vnoučat a pravnoučat. Po smrti manžela žije v bytě se svojí rozvedenou dcerou. Její syn, také rozvedený, si k její nelibosti našel jinou partnerku a ona se s tím nemůže nějak smířit. "Dříve, když se lidé brali, tak spolu zůstali navěky, ale dnes,...dnes se při prvním problému lidé hned rozvádějí, komentuje jejich vztahy."

Navíc i vnoučata jak odrostla, tak o babičku ztratila zájem a chodí se s ní pozdravit jen z povinnosti, říká smutně. "Z vnuka Marka mi zbyly akorát pohledy", komentuje jeho cestování po světě. Naštěstí má ještě pravnučku Terezku, která na vzdor ještě nemá věk a naproti přes chodbu bydlí sousedka Libuška, se kterou často diskutují, i když se s ní taky občas nepohodne. Stará paní je tak trochu generál, do všeho mluví a nikdy se neomlouvá za své činy a proslovy. Vše se trochu změní k lepšímu, když si prostřednictvím svého deníku uvědomí, že by děti od ní chtěly slyšet více uznání.

DenikStarePani

Proč si poslechnout audioknihu Deník staré paní?
Je to příjemné dvouhodinové vyprávění ženy, kterou většina lidí zná osobně. Tou starou paní může být vaše maminka, babička a nebo i sousedka. Často jsou v rodinách generační střety, z nedostatku pochopení a komunikace v rodině. Téma je všem známé a úplně každý se s ním setká, zvláště když populace stárne a počty seniorů narůstají. Jak vnímají stáří senioři a jak na ně pohlíží mladší generace? Deník je namluvený herečkou Ninou Divíškovou. Její hlas se dobře poslouchal a zabarvení jejího hlasu jasně vystihlo danou situaci i pocity, kterou hlavní postava prožívala, jako by se jednalo přímo o její zpověd'.

Deník staré paní

Hodnocení: 90%
Autor: Jiřina Šiklová