Duši mají stroje i Jeremy Clarkson

Duši mají stroje i Jeremy Clarkson

Clarkson 200Jeremy Clarkson je velmi výrazná osobnost, kterou většina lidí zná především z proslulého pořadu o automobilech – Top Gearu. Má svůj osobitý smysl pro humor, ale nikdo mu nemůže upřít vášeň nejen pro čtyřkolé miláčky. Jakýmsi vyznáním je právě kniha s názvem Vím, že máš duši, která v originále vyšla v roce 2005 a českého překladu se dočkala díky nakladatelství Dokořán o pět let později. Nyní se jí chopilo vydavatelství OneHotBook a společně s Jeremyho dabérem ji dalo do podoby audioknihy.

Kniha (i audiokniha) má podtitul Stroje, které milujeme a klidně by se mohla jmenovat „Stroje, které miluji“, protože ta vášeň Jeremy Clarksona je všudypřítomná. Nenechte se zmást, že půjde jen o automobily – kniha vznikla po havárii Concordu a 22 kapitol se točí kolem opravdu různých strojů, například Boeing 747, Hooverova přehrada, Supermarine Spitfire nebo Rolls-Royce Phantom. Opravdu pro každého něco.

V žádném případě nejde o nudné popisy plné technických parametrů – vyprávění Jeremyho je především plné vášně a životních zkušeností. Dokáže popsat společnosti vyrábějící dané stroje, věnuje se jejich konkurenci a také svým pocitům. U kapitol zaměřených na válečné stroje, jako je například loď SS Great Britain je až člověk překvapený, jak si Jeremy libuje v historii. Klobouk dolů za takový přehled a za to, že to dokáže vše podat jako nejnapínavější příběh. I když na tom má velký podíl Zbyšek Horák.

Zbyšek Horák má s Jeremy Clarksonem velké zkušenosti – dabuje jej v rámci pořadu Top Gear od roku 2002 a díky tomu posouvá tuto audioknihu o několik příček více. Vše vypráví tak přirozeně a zaujatě, že si po chvíli ani neuvědomujete, že předlohu nenapsal on. Navíc skvěle pracuje s hlasem – dokáže držet napětí a hlavně má v hlase Jeremyho ironii a nadnesenost, ale také lidskost.

Nemohu říct, že bych se při poslechu audioknihy popadala za břicho, ale usmívala jsem se velmi často. Mohly za to především různá velmi originální přirovnání typu „aerodynamika sporáku“, „víc osobitosti byste našli ve sklenici vody a víc srdce v kancelářském fíkusu.“ a také ta až neuvěřitelná láska ke strojům („smrt pilota je jistě velmi smutná, ještě smutnější je však smrt samotného SR 71.  Ta mě opravdu štve.“).

Clarkson

Zbyšek Horák se narodil 26. května 1966) a od roku 1985 působil jako hlasatel zpravodajství tehdejšího Československého rozhlasu. Od té doby se objevoval jak v rozhlase, tak v televizi. Například moderoval regionální zpravodajství TV Nova z Prahy a středních Čech nebo byl jedním z hlasů uvádějících programové nabídky TV Prima.Od roku 2002 dabuje Jeremyho Clarksona v pořadu Top Gear a namluvil i mnoho filmů a seriálů.

Jeremy Clarkson  se narodil 11. dubna 1960 v anglickém Doncasteru. Jde o populárního anglického hlasatele, žurnalistu a spisovatele, který se specializuje na motorismus. Znám je především jako moderátor pořadu Top Gear a píše také články pro The Sunday Times a The Sun. Vyšlo mu několik knih, například série The World According to Clarkson - 24. srpna vyjde nejnovější díl s názvem As I was saying...: The World According To Clarkson Volume 7.

Vím, že máš duši: Stroje, které milujeme
Autor:  Jeremy Clarkson
Interpret:  Zbyšek Horák