Banner

Trh s audioknihami v Česku dynamicky roste - ukazuje to unikátní průzkum

audio 200Nabídka audioknih už překročila 5700 hodin poslechu jen za poslední rok vrostl objem česky mluvených audioknih o 20 % za poslední rok se zvýšil počet zájemců o audioknihy o pětinu audioknihy vzbuzují zájem o čtení sezóna prodeje audioknih právě vrcholí.

Bonmot o tom, že v Česku nejsou dost dlouhé dálnice na to, aby se tu našli posluchači audioknih už neplatí. Druhý ročník jediného průzkumu, který mapuje situaci na českém trhu, ukázal, že rychle roste počet vydávaných titulů i jejich uživatelů. Zároveň uživatelé zapojení do průzkumu vyvracejí některé mýty o poslechu audioknih.


Poslech není kulisa, lidé si ho vychutnávají

Oproti předpokladům a zažitým mýtům neslouží poslech audioknih jako kulisa a doplňková činnost. Největší skupina – více než 20% posluchačů – si audioknihu pouští při odpočinku, následují domácí práce a až po nich je poslech při řízení. Audiokniha je také oblíbeným společníkem při cestování veřejnou dopravou.

Motorem rozvoje trhu jsou moderní technologie

Stoupající oblibě se audioknihy těší hlavně díky technologiím. 38% uživatelů se o poslech začalo zajímat, až když vydavatelé audioknih nabídli prodej titulů formou downloadu. „Na stahování posluchači oceňují, že mají nahrávku okamžitě k dispozici na všech chytrých zařízeních. Když si mohou dotazovaní vybrat, téměř 30% z nich preferuje poslech prostřednictvím mobilní aplikace.“ Říká Michal Kočí z portálu Audiolibrix.cz

Sezona prodeje audioknih vrcholí v těchto dnech

V listopadu a prosinci podobně jako u klasických knih stoupají prodeje audio titulů. Jako dárky lidé nakupují spíše pevné nosiče – CD.

Větší podíl prodeje formou stahování zaznamenávají audioverze aktuálních thrillerů. „U našich bestsellerů jakými jsou „Dívka ve vlaku“ od Pauly Hawkins, nebo Nesbøho „Syn“, je poměr CD a downloadů téměř vyrovnaný. Očekávám, že už tyto Vánoce se prodeje pevných nosičů a stahování ještě více přiblíží. Tipuji, že například „Deníček moderního fotra“ od blogera roku Dominika Landsmana toto skóre úplně vyrovná. Vlastně už dnes existují tituly, u kterých zákazníci jasně preferují nákup formou stažení do mobilního zařízení. Je to například „Globální samoobsluha“, tedy životopis Jeffa Bezose, zakladatele Amazonu“, uvádí Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.

O trochu jinou zkušenost má Kateřina Konopásková z rozhlasového vydavatelství Radioservis: „Jsme zaměřeni spíše na starší skupiny zákazníků, je tedy logické, že u nás ze 2/3 až 3/4 dominuje prodej CD. Souvisí to i s prodávanými tituly, převládají zavedení autoři. Mezi aktuálně nejúspěšnější audioknihy patří nahrávky knih Betty Mac Donaldové a detektivky s Maigretem."

Zvýšení prodeje audioknih formou stahování očekávají i provozovatelé serveru Audiolibrix.cz: "Očekáváme zvýšený zájem o nákup dárkových poukazů pod stromeček, které jsou čím dál tím více populárnější. Darující se tak nemusí trápit výběrem konkrétních titulů jako při CD - a obdarovaný si stáhne přesně to, na co má chuť a náladu. A klidně hned u vánočního stromečku." Doplňuje Ivan Sabo ze společnosti Audiolibrix.cz.

audio text

Dobrá zpráva pro rodiče: audioknihy podporují čtení!

Průzkum také například vyvrací mýty o tom, že lidé poslechem zpohodlní a zanevřou na četbu knih. Více než 42 % uživatelů uvádí, že díky audioknihám začalo číst více. Nejméně 41 % posluchačů čte i po objevení „knih do ucha“ stále stejný objem knih.

Pro rodiče z toho mimo jiné vyplývá, že se nemusí obávat dětem poslech nabídnout. Naopak může fungovat jako motivace a povzbudit zájem o klasické knihy, ke kterým si některé děti hledají cestu obtížněji.

Systém předplatného zvyšuje prodeje

O třetinu více knih než „běžní uživatelé“ nakoupí lidé, kteří vstoupili do unikátního systému předplatného. Ten jako jediný na trhu nabízí server Audiolibrix, kde si nyní posluchači mohou pořídit první audioknihu za 49 Kč.

Počet audioknihy rychle roste, přesto nestačí poptávce!

Oproti loňsku, kdy unikátní průzkum audioknižního trhu proběhl poprvé, rychle narostl objem nahrávek, který mají čeští uživatelé k dispozici. Za jediný rok přibylo 20% ze stávajících titulů. Posluchači mají teď k dispozici zhruba 5700 hodin poslechu mluveného slova. Přesto třetina oslovených uvedla, že jim počet audioknih z domácí tvorby ještě není dostatečný.

Češi vs. Slováci

Unikátní průzkum mezi posluchači audioknih zahrnuje nejen Českou republiku, ale i Slovensko. Stejně jako u filmů a klasických knih, se uživatelé ze Slovenska zajímají o české tituly. Překvapivé je, že roste zájem Čechů o slovensky mluvené audioknihy. České tituly nakupují Češi a Slováci napůl, slovenské audioknihy poslouchá až 20%Čechů. Ale oproti roku 2014 nakupují Češi slovenské tituly dvakrát více!

Systém předplatného zvyšuje prodeje

O třetinu více knih než „běžní uživatelé“ nakoupí lidé, kteří vstoupili do unikátního systému předplatného. Ten zatím jako jediný na trhu nabízí server Audiolibrix. Posluchači tak využívají možnosti zakoupit díky pravidelné paušální platbě audioknihy za zvýhodněné ceny. Roční výročí úspěšného zavedení toho systému, slaví jeho výhradní provozovatel Audiolibrix, zvýhodněným předplatným, kdy cenu prvního kreditu snižuje do konce roku na 49 korun.

Zajímavosti:

Oproti roku 2014 se dostupná délka mluveného slova zvýšila o 20%.
Nejkratší audiokniha na trhu má 11 minut.
Nejdelší kniha na trhu má oproti tomu 63 hodin a 19 minut.
Průměrná délka 100 nejprodávanějších audioknih je 10 hodin.
Nejlevnější audiokniha na trhu stojí 39 Kč.
Nejdražší audiokniha je dostupná za cenu 1790 Kč.
V roce 2015 je dostupných více než 5 700 hodin mluveného slova.
Nejoblíbenějším žánrem jsou s 26 % detektivky a thrillery.
Nejprodávanějším titulem roku 2015 byla Dívka v pavoučí síti.
Nejprodávanějším titulem celkově jsou Listy Emilovi I.
Nejprodávanějším autorem roku 2015 i v celkovém pořadí je Jo Nesbø.
Počet zákazníků Audiolibrix se od roku 2014 zvýšil dvojnásobně.
Ve srovnání s rokem 2014 nakupují Češi dvakrát více slovenských audioknih.
Více než 10% lidí využívá možnosti poslouchat audioknihy přímo na webu.
35 % celkového prodeje tvoří Top 10 autorů.
57 % zákazníků volí možnost platby kartou, tj. 65% nárůst od roku 2014
Počet prodaných dárkových šeků oproti loňskému roku je trojnásobný.
Člen Klubu Audiolibrix si v průměru koupí 3x více audioknih než „nečlenové“.
* data ukazují chování uživatelů serveru Audiolibrix

2. ročník jedinečného průzkumu mezi posluchači audioknih v Česku a na Slovensku provedla společnost Audiolibrix s.r.o. na vzorku 750 uživatelů v listopadu 2015.

Zdroj foto: Audiolibrix s.r.o.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 8

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Přítelkyně z domu smutku nejsou žádní andělé

200knihaVyšla audiokniha Evy Kantůrkové - Přítelkyně z domu smutku a my vám přinášíme recenzi.

...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Arabesky a Povídky malostranské. Nerudovy příběhy stále přetrvávají

200 nerNakladatelství Host se ve své edici Česká knižnice zaměřuje na reeditování české klasické literatury a dosud už zde publikovali více než šedesát svazků. Tentokrát si Host pro svou edici zvolil jednoho z našich předních autorů, a to Jana Nerudu. S novým vy...

Divadlo

Mezinárodní festival DIVADLO zahajuje 18. srpna předprodej vstupenek

Divadlo predprodej 200V pondělí 18. srpna v 9 hodin ráno začíná předprodej vstupenek na všechna představení Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni. Jeho 22. ročník proběhne v západočeské metropoli od 9. do 19. září s divadelními soubory z Izraele...

Film

ANIFILM 2014 představuje svůj program 6. – 11. května 2014, Třeboň

Anifilm perexJihočeská Třeboň letos opět bude hostit ve dnech 6. – 11. května Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM, který zase představí to nejlepší z domácí i zahraniční animované...