Trh s audioknihami v Česku dynamicky roste - ukazuje to unikátní průzkum
Banner

Trh s audioknihami v Česku dynamicky roste - ukazuje to unikátní průzkum

audio 200Nabídka audioknih už překročila 5700 hodin poslechu jen za poslední rok vrostl objem česky mluvených audioknih o 20 % za poslední rok se zvýšil počet zájemců o audioknihy o pětinu audioknihy vzbuzují zájem o čtení sezóna prodeje audioknih právě vrcholí.

Bonmot o tom, že v Česku nejsou dost dlouhé dálnice na to, aby se tu našli posluchači audioknih už neplatí. Druhý ročník jediného průzkumu, který mapuje situaci na českém trhu, ukázal, že rychle roste počet vydávaných titulů i jejich uživatelů. Zároveň uživatelé zapojení do průzkumu vyvracejí některé mýty o poslechu audioknih.


Poslech není kulisa, lidé si ho vychutnávají

Oproti předpokladům a zažitým mýtům neslouží poslech audioknih jako kulisa a doplňková činnost. Největší skupina – více než 20% posluchačů – si audioknihu pouští při odpočinku, následují domácí práce a až po nich je poslech při řízení. Audiokniha je také oblíbeným společníkem při cestování veřejnou dopravou.

Motorem rozvoje trhu jsou moderní technologie

Stoupající oblibě se audioknihy těší hlavně díky technologiím. 38% uživatelů se o poslech začalo zajímat, až když vydavatelé audioknih nabídli prodej titulů formou downloadu. „Na stahování posluchači oceňují, že mají nahrávku okamžitě k dispozici na všech chytrých zařízeních. Když si mohou dotazovaní vybrat, téměř 30% z nich preferuje poslech prostřednictvím mobilní aplikace.“ Říká Michal Kočí z portálu Audiolibrix.cz

Sezona prodeje audioknih vrcholí v těchto dnech

V listopadu a prosinci podobně jako u klasických knih stoupají prodeje audio titulů. Jako dárky lidé nakupují spíše pevné nosiče – CD.

Větší podíl prodeje formou stahování zaznamenávají audioverze aktuálních thrillerů. „U našich bestsellerů jakými jsou „Dívka ve vlaku“ od Pauly Hawkins, nebo Nesbøho „Syn“, je poměr CD a downloadů téměř vyrovnaný. Očekávám, že už tyto Vánoce se prodeje pevných nosičů a stahování ještě více přiblíží. Tipuji, že například „Deníček moderního fotra“ od blogera roku Dominika Landsmana toto skóre úplně vyrovná. Vlastně už dnes existují tituly, u kterých zákazníci jasně preferují nákup formou stažení do mobilního zařízení. Je to například „Globální samoobsluha“, tedy životopis Jeffa Bezose, zakladatele Amazonu“, uvádí Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.

O trochu jinou zkušenost má Kateřina Konopásková z rozhlasového vydavatelství Radioservis: „Jsme zaměřeni spíše na starší skupiny zákazníků, je tedy logické, že u nás ze 2/3 až 3/4 dominuje prodej CD. Souvisí to i s prodávanými tituly, převládají zavedení autoři. Mezi aktuálně nejúspěšnější audioknihy patří nahrávky knih Betty Mac Donaldové a detektivky s Maigretem."

Zvýšení prodeje audioknih formou stahování očekávají i provozovatelé serveru Audiolibrix.cz: "Očekáváme zvýšený zájem o nákup dárkových poukazů pod stromeček, které jsou čím dál tím více populárnější. Darující se tak nemusí trápit výběrem konkrétních titulů jako při CD - a obdarovaný si stáhne přesně to, na co má chuť a náladu. A klidně hned u vánočního stromečku." Doplňuje Ivan Sabo ze společnosti Audiolibrix.cz.

audio text

Dobrá zpráva pro rodiče: audioknihy podporují čtení!

Průzkum také například vyvrací mýty o tom, že lidé poslechem zpohodlní a zanevřou na četbu knih. Více než 42 % uživatelů uvádí, že díky audioknihám začalo číst více. Nejméně 41 % posluchačů čte i po objevení „knih do ucha“ stále stejný objem knih.

Pro rodiče z toho mimo jiné vyplývá, že se nemusí obávat dětem poslech nabídnout. Naopak může fungovat jako motivace a povzbudit zájem o klasické knihy, ke kterým si některé děti hledají cestu obtížněji.

Systém předplatného zvyšuje prodeje

O třetinu více knih než „běžní uživatelé“ nakoupí lidé, kteří vstoupili do unikátního systému předplatného. Ten jako jediný na trhu nabízí server Audiolibrix, kde si nyní posluchači mohou pořídit první audioknihu za 49 Kč.

Počet audioknihy rychle roste, přesto nestačí poptávce!

Oproti loňsku, kdy unikátní průzkum audioknižního trhu proběhl poprvé, rychle narostl objem nahrávek, který mají čeští uživatelé k dispozici. Za jediný rok přibylo 20% ze stávajících titulů. Posluchači mají teď k dispozici zhruba 5700 hodin poslechu mluveného slova. Přesto třetina oslovených uvedla, že jim počet audioknih z domácí tvorby ještě není dostatečný.

Češi vs. Slováci

Unikátní průzkum mezi posluchači audioknih zahrnuje nejen Českou republiku, ale i Slovensko. Stejně jako u filmů a klasických knih, se uživatelé ze Slovenska zajímají o české tituly. Překvapivé je, že roste zájem Čechů o slovensky mluvené audioknihy. České tituly nakupují Češi a Slováci napůl, slovenské audioknihy poslouchá až 20%Čechů. Ale oproti roku 2014 nakupují Češi slovenské tituly dvakrát více!

Systém předplatného zvyšuje prodeje

O třetinu více knih než „běžní uživatelé“ nakoupí lidé, kteří vstoupili do unikátního systému předplatného. Ten zatím jako jediný na trhu nabízí server Audiolibrix. Posluchači tak využívají možnosti zakoupit díky pravidelné paušální platbě audioknihy za zvýhodněné ceny. Roční výročí úspěšného zavedení toho systému, slaví jeho výhradní provozovatel Audiolibrix, zvýhodněným předplatným, kdy cenu prvního kreditu snižuje do konce roku na 49 korun.

Zajímavosti:

Oproti roku 2014 se dostupná délka mluveného slova zvýšila o 20%.
Nejkratší audiokniha na trhu má 11 minut.
Nejdelší kniha na trhu má oproti tomu 63 hodin a 19 minut.
Průměrná délka 100 nejprodávanějších audioknih je 10 hodin.
Nejlevnější audiokniha na trhu stojí 39 Kč.
Nejdražší audiokniha je dostupná za cenu 1790 Kč.
V roce 2015 je dostupných více než 5 700 hodin mluveného slova.
Nejoblíbenějším žánrem jsou s 26 % detektivky a thrillery.
Nejprodávanějším titulem roku 2015 byla Dívka v pavoučí síti.
Nejprodávanějším titulem celkově jsou Listy Emilovi I.
Nejprodávanějším autorem roku 2015 i v celkovém pořadí je Jo Nesbø.
Počet zákazníků Audiolibrix se od roku 2014 zvýšil dvojnásobně.
Ve srovnání s rokem 2014 nakupují Češi dvakrát více slovenských audioknih.
Více než 10% lidí využívá možnosti poslouchat audioknihy přímo na webu.
35 % celkového prodeje tvoří Top 10 autorů.
57 % zákazníků volí možnost platby kartou, tj. 65% nárůst od roku 2014
Počet prodaných dárkových šeků oproti loňskému roku je trojnásobný.
Člen Klubu Audiolibrix si v průměru koupí 3x více audioknih než „nečlenové“.
* data ukazují chování uživatelů serveru Audiolibrix

2. ročník jedinečného průzkumu mezi posluchači audioknih v Česku a na Slovensku provedla společnost Audiolibrix s.r.o. na vzorku 750 uživatelů v listopadu 2015.

Zdroj foto: Audiolibrix s.r.o.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Mimísek 35

Čtěte také...

Vydejte se za tajemstvím lebky s hřebíkem

dominik-dan-rudy-kapitan 200Vydavatelství Publixing se mimo jiné zaměřuje na velmi oblíbené knihy slovenského spisovatele Dominika Dána, se kterými je spjat herec a písničkář Marián Geišberg. Nová audiokniha Rudý kapitán je prvním českým poč...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Domov pro Marťany Martiny Drijverové

altKnížka Martiny Drijverové, která vyšla poprvé před čtrnácti lety, čekala už tehdy dlouhých osm let na své vydání. Obava nakladatele, že rodiče nebudou chtít, aby si děti četli o chlapci postiženém mentální chorobou, se však nenaplnila ...

Divadlo

Klezmerem nespaseno

200divPražské Vinohradské divadlo je scénou, která velkou měrou určuje, co se v českém divadle nosí a obvykle ukazuje, jak se divadlo má dělat. Poslední vinohradská premiéra, tragikomedie Nesnesitelné svatby H. Levina, tomuto obyčeji vyhověla jen velmi málo. N...

Film

Do kin zamíří celovečerní debut režiséra Víta Zapletala PRACH

prach 200Po uvedení na domácích filmových festivalech vstupuje do kin film Prach debutujícího Víta Zapletala. Subtilní rodinné drama, které se z běžné české tvorby vymyká přirozeným akcentem křesťanské víry, má distribuční premiéru 11. srpna. Prach byl v před...