Nová audiokniha Bezbarvý Cukuru Tazaki a jeho léta putování

murakamiRomán o hledání sebe sama oblíbeného japonského spisovatele Haruki Murakamiho nazvaný Bezbarvý Cukuru Tazaki a jeho léta putování v podání Martina Myšičky vyšel jako audiokniha.

 

 

Po Norském dřevu se jedná o druhé české audioknižní zpracování díla oceňovaného prozaika. „Jsem moc rád, že se nám po dlouhé době podařilo vydat druhého Murakamiho ve formě mluveného slova. Poslech audioknih tohoto autora je jiný zážitek, nahrávka ještě více než kniha vyzařuje neuchopitelný esprit, díky němuž autora po několika větách spolehlivě identifikujete. Jeho balancování na hraně klasického vyprávění a výletů do zadumané dimenze až snového vnitřního světa otevírá velký prostor pro narátora a jeho režiséra stejně jako pro skladatele hudebního doprovodu. Martin Myšička coby vypravěč svým výrazem, barvou hlasu, jeho polohou, tempem a dikcí zdařile odlišuje nejen jednotlivé postavy, ale především jemně odstiňuje Cukuruovo jednání, myšlení a uvažování,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A doplnil: „Příběh tak díky souhře všech tvůrců dostává plastičtější a barvitější nádech, podtržený rovněž originálním vizuálním konceptem obalu audioknihy, který jsme inspirováni barvami, po nichž Cukuru tolik touží, vytvořili sami v rámci redakce až ,action painting‘ způsobem. Tohle pojetí nám posvětil i Murakami, který sám schvaluje obálky svých děl i v překladech a dalších vydáních.“

Cukuru Tazaki sám sobě odjakživa připadá trochu nemastný neslaný. Nemůže zapomenout na středoškolské časy, kdy mu pocit výjimečnosti dodávala čtveřice osobitých přátel, z nichž každý měl příjmení, které odkazovalo na nějakou barvu. Poté, co nastoupil na univerzitu, jej však skupinka bez vysvětlení vyloučila ze svého středu. Až po letech si v dospělosti díky nové známosti uvědomí, jak moc jej tahle událost poznamenala. Sara s ním odmítne navázat intimnější vztah, dokud v sobě Cukuru nevyřeší staré rány a nejistoty. A tak se vydává na cestu za objasněním záhady, co se tenkrát vlastně stalo…

Autor umí vytvářet obrazy a to jak ty reálné, tak i ty snové. Dosahuje určité atmosféry tím, jak popisuje třeba zelené záclony, že zaštěká pes, loďka ťuká o molo, nebo jak plave v bazénu,“ líčí interpret Martin Myšička. A dodává: „Zaujalo mě stírání hranic mezi vnitřním a vnějším světem, kdy se protagonista dostává do situací, že mu jeho představy nebo sny skoro splývají s realitou. Příběh je částečně i detektivním pátráním, ale některá svá tajemství si ponechává. Vypráví i o vztazích a hrdina vlastně hledá sám sebe.“ Herec je od roku 2017 také uměleckým ředitelem Dejvického divadla a účinkoval již ve čtyřech dalších audioknihách vydavatelství OneHotBook. „S kolegy jsme se shodli, že četba je opravdu náročná disciplína. Je to velké penzum textu, je potřeba opravdu intenzivní příprava. U mikrofonu se nemáte za co schovat…“ prozrazuje Martin Myšička. A co mu na interpretaci audioknih připadá nejnáročnější? „Občas je těžké přečíst větu tak, aby dávala smysl, když jde o úvahové pasáže v dlouhých souvětích s vloženými větami. Někdy může být obtížný emotivně vypjatý dialog, který vede muž a žena. Na jednu stranu je třeba to moc neilustrovat, ale na druhou stranu je nutné protagonisty odlišit, aby bylo jasné, kdo s kým mluví a o co jde. Anebo postavy mluví o něčem, co hlavní hrdina cítí úplně jinak, protože něco maskuje. Takže musím vlastně ,nasednout‘ na význam toho, co je mezi řádky, a ne toho, co se říká.“

Náladu nahrávky v režii Michala Bureše umocňuje minimalistický zvukový doprovod od skladatele Lukáše Hurníka. Vystačí si s klasickým klavírem, kterým umně tón za tónem graduje v mollové stupnici načrtnutou neklidnou melodii, z níž některé úhozy zvonivě vystupují v lehce orientálním motivu a propadají se za ostrého hvízdání stylizované vlakové houkačky v abstraktní, barevný a snový zvukový prostor. Jinde naopak matematicky přesně odsekávané akordy ve svém mollovém staccatu inklinují ke srovnání s Bachovou precizností a výraznou melodičností. Rozdílné nálady skladeb posluchače přirozeně připraví na následující kapitolu nebo zlom ve vyprávění.

murakami1

 

Haruki Murakami (*1949)
Narodil se v Kjótu, ale většinu mládí strávil v Kóbe, oba jeho rodiče byli učitelé japonské literatury. Vystudoval divadelní umění na univerzitě Waseda v Tokiu. V roce 1974 si otevřel jazzový bar Peter Cat, který s manželkou provozoval do roku 1984, kdy se rozhodl stát spisovatelem na plný úvazek. Psát začal těsně před třicítkou, když novelu Slyš vítr zpívat poslal do soutěže a vyhrál cenu Gunzo pro začínající autory. Literární „superstar“ se ale stal až v roce 1987, kdy vydal román Norské dřevo. V češtině zatím vyšly v nakladatelství Odeon tituly: Norské dřevo (2002), Na jih od hranic, na západ od slunce (2004), Kafka na pobřeží (2006), Afterdark (2007), Konec světa & Hard-boiled Wonderland (2008), Sputnik, má láska (2009), O čem mluvím, když mluvím o běhání (2010), Po otřesech (2010), 1Q84 (2012, 2013), Spánek (2013), Kronika ptáčka na klíček (2014), Podivná knihovna (2014), Bezbarvý Cukuru Tazaki a jeho léta putování (2015), Muži, kteří nemají ženy (2015), Hon na ovci (2016), Útok na pekárnu (2016), Spisovatel jako povolání (2017).

 

Martin Myšička (*1970)
Vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a obor subnukleární fyzika na Matematicko-fyzikální fakultě. Ještě během studia hrál například v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli knížete Myškina v dramatu Idiot. Od roku 1997, kdy dostal v Dejvickém divadle první roli v inscenaci Utišující metoda, je zde ve stálém angažmá. Režíroval rovněž několik inscenací a od roku 2017 je také uměleckým ředitelem souboru. Filmoví a televizní diváci jej znají například ze snímků Šeptej (1996), Jedna ruka netleská (2003), Karamazovi (2008), Protektor (2009), Občanský průkaz (2010), Rozkoš (2013), Díra u Hanušovic (2014) nebo ze seriálů Čtvrtá hvězda (2014), Vraždy v kruhu (2015), Kosmo (2016) a dalších. Dále účinkoval v audioknihách vydavatelství OneHotBook: Pán ohně (2015), Čtvrtá oběť (2016), Blade Runner (2016), Praha noir (2016).



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 27

Z archivu...

Čtěte také...

Jak zvířátka naučila Matýska hezky mluvit

Logopedicka pohadka 200S logopedickými pohádkami se v poslední době jakoby roztrhl pytel. Ale nedivme se, že se různí autoři snaží vyplnit díru na trhu. Dětí s poruchami řeči valem přibývá. Odborníci se snaží najít jak objektivní důvody tohoto f...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Revue Bublifuk nabízí novou porci komiksových bublin

bublifuk perexJiž šestkrát mě potěšila komiksová revue Bublifuk, tentokrát s názvem Moře bublin. Klára Smolíková, editorka Bublifuku a autorka několika zařazených komiksů, v úvodu sděluje, jaké změny se spoluautory v Bublifuku učinila tentokrát: míst...

Divadlo

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...

Film

Aňa Geislerová moderátorkou Cen české filmové kritiky

ceny ceske filmove kritiky ana geislerovaJiž do svého třetího ročníku vstupují Ceny české filmové kritiky, které budou slavnostně vyhlášeny v sobotu 26. ledna 2013 v divadle Archa. Průvodkyní a moderátorkou večera bude herečka